متخصص بیماری های عفونی در گفت و گو با جام جم آنلاین پاسخ داد؛

فرضیه کاهش کرونا با آغاز فصل گرما صحت دارد؟

اکنون که کرونا تمام جهان را درنوردیده هر گونه خبر امیدوارکننده ولو کوچکی می تواند برای تمام مردم خوشحال کننده باشد. یکی از این خبرهای خوشحال کننده این است که آغاز فصل گرما به معنای نابودی ویروس کروناست. این ادعا صحت دارد؟
کد خبر: ۱۲۶۳۰۶۳

دکتر تورج نیکومنش متخصص بیماری عفونی در اینباره به جام جم آنلاین ، گفت: پیش از اینکه به مسئله تاثیر تغییر دمای هوا و به عبارتی تغییر فصل در از بین رفتن ویروس کرونا بپردازم باید تاکید کنم ما نباید اصل را رها کنیم و به فرع بچسبیم. تنها عاملی که زنجیره سرایت کرونا را قطع می کند رعایت نکات بهداشتی و البته قرنطینه است. اکنون موضوعاتی مانند تغییر فصل و آمدن گرما یک عامل فرعی است و اهمیت ندارد.

نیکومنش عنوان کرد: اما باید به هر حال به این سوال پاسخ بدهیم که آمدن فصل گرما در از بین بردن ویروس کرونا نقش دارد یا نه؟ پاسخ به این سوال نباید سرسری و عامیانه باشد. این سوال یک بحث علمی جامع می طلبد. برخی از ویروس شناسان بر این عقیده اند که ویروس در دمای بالا ضعیف می شود. این فرضیه درست است اما نباید تصور شود که تغییر فصل به معنای نابودی کامل این ویروس است.

وی تاکید کرد: نور خورشید، گرما و حرارت ساختار ژنتیکی ویروس کرونا را تحت تاثیر قرار می دهد و آن را ضعیف می کند اما باید به شدت تاکید کنم که این موضوع قرار نیست منجر به نابودی کامل ویروس کرونا شود پس باید خوش خیالی را کنار بگذاریم و به این نکته توجه کنیم که آمدن فصل گرما به معنای مصونیت نیست. اینطور نیست که به محض گرم شدن هوا تمامی نکات بهداشتی و فاصله اجتماعی را فراموش کنیم و با خود بگوییم گرما ویروس را از بین می برد. فرضیه کاهش کرونا با آغاز فصل گرما رد شده نیست اما تایید هم نمی شود.

این پزشک متخصص ادامه داد: دمای بالای هر چند ویروس را ضعیف می کند و قدرت آلودگی آن را از بین می برد اما ویروس همچنان حیات دارد. به نظر من این یک امید بیهوده است که فکر کنیم فصل گرما به معنای از بین رفتن ویروس کروناست.

وی یادآور شد: هرگز نمی توانم بگویم ویروس کرونا چه زمانی دست از سر جامعه بشری برمی دارد. اگر این سوال را یک ماه پیش می پرسیدید می گفتم که تا آخر فروردین از بین می رود. در واقع کمتر کسی تصور می کرد که این بیماری تا این اندازه خطرناک باشد. اما اکنون دیگر به این سوال پاسخ نمی دهم چون هرگونه ادعای در اینباره تقریبا غیرعلمی است.

این پزشک متخصص در پایان گفت: رعایت نکات بهداشت فردی، رعایت فاصله اجتماعی با دیگران و قرنطینه بهترین راهکارها برای غلبه بر ویروس کروناست. به نظرم تمرکز بر روی موضوع تغییر فصل و تاثیر آن بر روی تضعیف ویروس کرونا یک بحث بی فایده است که بهتر است چندان به آن نپردازیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها