رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران:

انتقال کرونا از هوا اثبات نشده است

رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران با بیان اینکه هنوز هیچ پژوهش اصیل و متقنی مبنی بر این که ویروس کرونا می‌تواند از طریق هوا منتقل شود، اثبات نشده است، افزود: همچنان متداول‌ترین روش انتقال این ویروس از طریق قطرات تنفسی است، زیرا این ویروس وزن بالایی دارد و امکان غوطه وری آن در فضا خیلی خیلی غیر محتمل است.
رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران با بیان اینکه هنوز هیچ پژوهش اصیل و متقنی مبنی بر این که ویروس کرونا می‌تواند از طریق هوا منتقل شود، اثبات نشده است، افزود: همچنان متداول‌ترین روش انتقال این ویروس از طریق قطرات تنفسی است، زیرا این ویروس وزن بالایی دارد و امکان غوطه وری آن در فضا خیلی خیلی غیر محتمل است.
کد خبر: ۱۲۶۲۷۶۳

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر علیرضا زالی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به سؤالی درباره جنسیت فوت شدگان ناشی از ابتلا به بیماری کرونا افزود: براساس بررسی فوت شدگان کشوری ۶۴ درصد مذکر و بقیه بانوان هستند که این نسبت در میان فوت شدگان شهر تهران هم صدق می‌کند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که چقدر بیماری کرونا از طریق ویروس‌های پراکنده در هوا می‌تواند منتقل شود؟ گفت: هنوز هیچ چیز متقن و صد در صدی در عرصه جهانی و با کار‌های اصیل پژوهشی به اثبات نرسیده است که تأیید کند انتقال ویروس از طریق هوا بوده است.

رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران افزود: همچنان متداول‌ترین روش انتقال این ویروس از طریق قطرات تنفسی است، زیرا این ویروس وزن بالایی دارد و امکان غوطه وری آن در فضا خیلی خیلی غیر محتمل است بنابراین وقتی این ویروس از دهان فرد خارج می‌شود به دلیل نیروی جاذبه و ثقلی که ویروس دارد به طور معمول روی سطوح و زمین قرار می‌گیرد.

دکتر زالی گفت: مطالعات جهانی در زمینه انتقال ویروس از طریق هوا بسیار اندک است و نمی‌شود به آن استناد کرد و شایع‌ترین عامل انتقال این ویروس چه در کشور چین و چه در بقیه کشور‌ها انتقال از طریق قطرات تنفسی است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که چرا برخی بیمارستان‌های خصوصی دارو‌هایی گران قیمت از جمله داروی آویگان را که گفته می‌شود ۳۰ میلیون تومان برای تهیه این دارو هزینه به بیمار تحمیل شده بود تجویز می‌کنند؟ افزود: این گونه موارد به ندرت گزارش شده است، زیرا با وجود مشارکت بسیار خوب بخش خصوصی، اما تاکنون عمده بیماران بستری در شهر تهران در بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی و در سایر موارد در بیمارستان‌های عمومی غیر دولتی بوده است و در بیمارستان‌هایی هم که از بخش خصوصی این بیماران را پذیرش کرده اند کادر درمانی شناخته شده و دانشمندی دارند.

رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران گفت: ممکن است در مواردی اندک، افراد با نسخه‌هایی روبرو شوند، اما تا زمانی که پروتکل‌های قطعی و ملی، مصرف یک دارو را به تأیید نرسانده باشند و در پروتکل‌های ملی ما گنجانده نشده باشند باید اجازه داد دارو‌هایی که همچنان تجویز می‌شود مصرف شود.

دکتر زالی افزود: عمده این دارو‌هایی که ذکر کردید ضد ویروسی و گران هستند و مصرف آن باید در محیط‌های بیمارستانی و تحت نظر متخصص مسلط باشد.

وی گفت: ما همچنان در حال بررسی برخی از این دارو‌ها هستیم و به محض این که نتایج بالینی، اثربخشی این دارو‌ها را اثبات کند در پروتکل‌های درمانی داخل کشور گنجانده خواهد شد.

رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران افزود: هم اکنون ۴ مرکز در شهر تهران روی دارو‌های اختصاصی ضد ویروسی کار می‌کنند و منتظریم تا نتایج آن حاصل شود و باید صبر کرد.

دکتر زالی گفت: داروی آویگان هم دارویی ضد ویروسی است و قیمت جهانی آن به مراتب پایین‌تر از این قیمتی است که گفتید و هم اکنون دو بیمارستان خاص در تهران روی این دارو کار بالینی می‌کنند و منتظریم نتایج حاصل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها