ویروس کرونا بسیار مسری تر و خطرناک تر از چیزی است که تصور می‌کنید.
کد خبر: ۱۲۶۱۹۶۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، ویروس کرونا می تواند 1000 برابر از بیماری سارس مصری تر باشد. این ویروس بدن را همانطور درگیر بیماری می کند که ویروس های HIV (ایدز) و آبولا می‎کنند. این هشداری است که دانشمندان می دهند.

در ابتدا کارشناسان تصور می کردند که شیوع ویروس کرونا همان مسیری را که شیوع SARS در 2003 داشت را دنبال کند زیرا هر دو ویروس از نظر ژنتیکی تقریباً یکسان هستند.

اما دانشمندان اکنون دریافته اند که نحوه اتصال ویروس کرونا به سلولهای بدن انسان شبیه بیماریهای بسیار تهاجمی مانند HIV و ابولا است. به این ترتیب ویروس کرونا 100 تا 1000 برابر مسری تر از سارس است. این ادعا را محققان دانشگاه نانکانی واقع در تیانجین چین مطرح کرده اند.

سارس یا سندرم حاد تنفسی در سال 2002 تا 2003 بیش از 8 هزار نفر را در سرتاسر جهان آلوده کرده و 774 نفر را کشت. اما ویروس کرونا در دو ماه اخیر بیش از 82 هزار نفر را در گیر خود کرده است و بیش از سه هزار بیمار نیز از پای در آمده اند.

ویروس سارس پس از حمله به بدن انسان از طریق دهان ، بینی یا چشم ها به پروتئین گیرنده ای بنام ACE2 متصل می شود. ACE2 در مقادیر زیادی در افراد سالم وجود ندارد که به محدود شدن شیوع شیوع سال 2002 کمک کرده است.

محققان دانشگاه نانکای به دنباله ژنوم ویروس کرونا پرداختند و بخشی از ژنهای جهش یافته را پیدا کردند که در سارس وجود ندارند.

در عوض ویروس کرونا دارای «مکان های شکافی» مشابه با ویروس های HIV (ایدز) و ابولا است که پروتئین های ویروسی خنثی دارند و باید فعال شوند.

اچ آی وی و ابولا آنزیمی به نام فورین را هدف قرار می دهند که وظیفه برش و فعال شدن این پروتئین ها را هنگام ورود به بدن دارد.

ویروس ها، فورین را فریب می دهند و آنها را فعال می کنند. این باعث «همجوشی مستقیم» بین ویروس و سلول های انسانی می شود. دانشمندان دریافتند که ویروس کرونا به روش مشابهی به سلول ها متصل می شود.

دانشمندان در این مقاله گفتند: «این یافته نشان می دهد که ویروس کرونای جدید ممکن است با مسیر متفاوتی با سارس برای عفونی کردن و سرایت کردن داشته باشد. در مقایسه با روش ورود سارس. روش ورود ویروس کرونا به بدن 100 تا 1000 برابر بیشتر است.».

این تحقیق در Chinaxiv منتشر شد، سکویی که آکادمی علوم چین برای انتشار مقالات علمی قبل انتشار به دقت آن را بررسی کرده است.

تنها در دو هفته این مقاله به وب سایت پر بازدید ترین سایت تبدیل شده است.

در یک بررسی دیگر ، یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه علم و فناوری در مرکز کورو ویروس ووهان واقع در استان هوبی از این یافته ها حمایت کردند.

در این مقاله آمده است که این جهش را نمی توان در سارس و یا مرس یافت.

پروفسور لی هوآ ، نویسنده اصلی نوشت ، این می تواند دلیلی باشد که ویروس کرونا نسبت به سایر کروناها آلوده تر است.

این ویروس ممکن است از مکانیسم های بسته بندی ویروس های دیگر مانند HIV استفاده کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها