مسابقه تلفنی رویش به زودی از شبکه 7 پخش می‌شود

شما فقط چند ثانیه فرصت دارید!

یکی از جذاب‌ترین لحظات یک مسابقه تلویزیونی برای مخاطب، شنیدن یا دیدن صدا یا تصویر خودش در تلویزیون است. وقتی مسابقه به طور زنده آن هم به شکل تلفنی پخش می‌شود این جذابیت چند برابر می‌شود. از سوی دیگر چنین مسابقاتی علاوه بر ایجاد هیجان میان شرکت کنندگان، هزینه اش هم نسبت به مسابقات میدانی با دکورهای عظیم و عوامل فراوان کمتر است. بنابراین مسابقات تلفنی همیشه مخاطب خودش را داشته و با این‌که یک تلفن، مجری و دستگاه رایانه دخیل بوده، اما پربیننده است. از این نوع مسابقات می‌توان به مسابقه در صد ثانیه با اجرای هومن حاجی عبداللهی، مسابقه نقشه گنج با اجرای بهمن هاشمی و ... اشاره کرد. در طول سال‌های اخیر به دلیل این‌که چنین مسابقاتی درگیر آفت تکرار نشوند از روش‌های متفاوت بهره برده‌اند. حال شبکه هفت سیما در تازه ترین اقدام تصمیم به تولید مسابقه تلفنی با نام رویش گرفته که ویژگی‌های خاص خودش را دارد. از سوی دیگر علاقه مندان برای رسیدن به جایزه ویژه باید سه مرحله تلفنی و سه مرحله بازی را پشت سر بگذارند. همچنین این مسابقه تلفنی برای اولین بار به صورت سه بعدی تولید می‌شود. به همین دلیل با علیرضا ابراهیمی، تهیه کننده مسابقه رویش به گفت‌وگو نشسته ایم.
کد خبر: ۱۲۴۰۱۷۸

رقابت در حوزه ترویج کشاورزی
معمولاً مسابقات تلفنی تلویزیونی در حوزه اطلاعات عمومی تولید و پخش شده و گاهی مسابقات در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، تاریخی، سیاسی و ... هم تهیه شده، اما عموم سوالات مسابقات تلفنی در حوزه اطلاعات عمومی تهیه می‌شود. اما تهیه کننده مسابقه رویش حوزه جدیدی را برای سوالات این مسابقه دستمایه قرار داده است. ابراهیمی در این باره توضیح می‌دهد: رویش، مسابقه‌ای در راستای مهارت و آموزش در حوزه ترویج کشاورزی و رشته زیر مجموعه آن است. مسابقه رویش با همکاری موسسه آموزش و ترویج کشاورزی تولید و پخش آن از اواخر آذر ماه شروع می‌شود. این مسابقه قرار است روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت 20 از شبکه هفت سیما پخش شود.

اولین مسابقه سه بعدی تلویزیون
مسلماً هر تهیه کننده‌ای علاقه مند است به سراغ سوژه‌های جدید و بکر برود تا بتواند با ایده‌های جذاب، مخاطبانش را غافلگیر کند. به همین دلیل تهیه کننده مسابقه رویش هم دست به ابتکار جالبی‌زده و مسابقه تلفنی رویش را با حضور همکارانش در فضای سه بعدی طراحی کرده که به گفته خودش اولین بار است مسابقه تلویزیونی در فضای سه بعدی طراحی شده است. این مسابقه تلفنی با استفاده از فناوری واقعیت افزوده مجازی به صورت سه بعدی طراحی و ساخته شده و همچنین در بخشی از فضای دکور کروماکی استفاده شده است.

سوال و بازی
این مسابقه از دو بخش سوال و بازی تشکیل شده که سوالات عمومی و تخصصی مرحله به مرحله و با انتخاب شرکت کنندگان اجرا می‌شود. بخش بازی به صورت سه بعدی و توسط شرکت کننده‌ها هدایت می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی برنامه این است که تمامی طراحی و ساخت این مسابقه توسط مهندسان داخلی صورت گرفته است. تهیه کننده مسابقه رویش می‌گوید: ابتدا سؤالات در حوزه اطلاعات عمومی پرسیده می‌شود، اما به تدریج پیچیده تر خواهد شد و شرکت‌کنندگان باید اطلاعات شان را در حوزه کشاورزی افزایش بدهند تا بتوانند پاسخگوی سوالات مسابقه باشند.وی ادامه می‌دهد: برای این مسابقه سه مرحله سوال و سه مرحله بازی در نظر گرفته ایم که باید شرکت کنندگان برای گرفتن جایزه نهایی، این شش مرحله را پشت سر بگذارند. همچنین سه مرحله بازی در نظر گرفته شده که شامل تیر و کمان، ایستگاه آزاد و پرتاب بسکتبال است. البته بخش‌های بازی در فضای سه بعدی طراحی شده و شرکت کنندگان در چنین فضایی باید این بازی‌ها را انجام بدهند.

محدودیت سنی نیست!

معمولاً سازندگان مسابقات برای شرکت کنندگان شرایط سنی می‌گذارند. ابراهیمی در پاسخ به این سوال که آیا محدودیت سنی برای شرکت کنندگان وجود دارد، می‌گوید: محدودیت سنی نداریم و بعد از ثبت نام شرکت کنندگان آنها را در مسابقه شرکت می‌دهیم.
وی درباره گروه اتاق فکر عنوان می‌کند: در اتاق فکر برنامه پنج نفر هستند که دو نفر در حوزه کشاورزی، یک نفر در رشته جامعه شناسی و دو نفر در حوزه فضای مجازی آی تی حضور دارند. برای این مسابقه سوالات متنوعی طراحی شده است. نکته قابل تامل این است با وجود این‌که سه روز است آنونس برنامه پخش می‌شود بالغ بر هزار پیامک به ما ارسال شده و خواستار این بوده‌اند که درباره فرهنگ و آداب و رسوم شهرشان در حوزه کشاورزی و ... سوالاتی مطرح شود.

تغییرات مسابقه
به گفته تهیه کننده مسابقه رویش قرار است برای این‌که مسابقه برای مخاطبان و شرکت کنندگان به تکرار نیفتد، طراحی مسابقه هر چند وقت یک بار تغییر کند. همچنین بازی‌ها هم شامل حال این تغییرات می‌شود. وی ادامه می‌دهد: ما سعی می‌کنیم گرافیک برنامه را هم متنوع کنیم تا مسابقه رویش برای مخاطبان جذابیت‌های بصری داشته باشد.وی می‌افزاید: برای نوشتن نرم افزار این مسابقه یک سال و دو ماه زمان گذاشته ایم. هنوز هم مجری مسابقه مشخص نشده است که ظرف چند روز آینده مشخص می‌شود. تلاش می‌کنیم این مسابقه تا اواخر آذر روانه آنتن شود و شرکت کنندگان برای حضور در این مسابقه می‌توانند به سامانه 3000078 مراجعه کنند.

فاطمه عودباشی

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها