نظرسنجی بین المللی جدید بی بی سی نگرانی گسترده درباره نقش امریکا در عراق و سایر اولویت های سیاست خارجی آن را آشکار می کند.
کد خبر: ۱۲۳۸۶۵

جاناتان مارکوس کارشناس بی بی سی در تجزیه و تحلیل این نظرسنجی می نویسد: سرنگون کردن صدام به وسیله دولت جورج بوش چند پیامد عمیق و پیش بینی نشده داشته است.
یکی شیوه نابودی طالبان و افغانستان و ماشین نظامی عراق بوده که راه را برای ظهور ایران به عنوان یک قدرت مهم منطقه ای باز کرده است. مشکل حیاتی اما کمتر محسوس دیگر  چنان که این نظر سنجی بی بی سی نشان می دهد- این است که اوضاع عراق به تصویر امریکا در سراسر جهان به شدت لطمه زده است.
با تشدید بحران عراق تصویر جهانی امریکا در طول 12 ماه گذشته به شدت خراب شده و در 18 کشور از کشورهایی که در نظرسنجی های قبلی هم شرکت کرده بودند کاهش محبوبیت امریکا بیشتر شده است. افزایش احساسات ضد امریکایی این نظر سنجی بین 26 هزار نفر در 25 کشور انجام شده است. سه نفر از هر چهار نفری که از آنان سوال شد نحوه دخالت امریکا در بحران عراق را نمی پسندند.
نظرسنجی علاوه بر عراق درباره زندانیان گوانتانامو ، جنگ اسراییل- حزب الله ، برنامه هسته ای ایران ، گرم شدن هوای جهان و برنامه هسته ای کره شمالی نیز بود.
در هریک از موارد فوق اکثریتی از پاسخ دهندگان سیاست امریکا را رد کردند. این نظر سنجی موید نظرسنجی های دیگر است که ضدیت با امریکا رو به افزایش است و امریکا هر چه بیشتر از زور استفاده می کند یا دیگران را تهدید می کند به نظر می رسد بیشتر توانایی نفوذ خود را در جهان ضعیف می کند. شاید روزی اوضاع عوض شود همچنان که تصویر آن پس از دوره جنگ ویتنام آشکارا بهتر شد.
اما در آن زمان دوره جنگ سرد بود و متحدان امریکا در کنارش ماندند. آنچه در این نظرسنجی چشمگیر است این است که در بسیاری از کشورهای جهان نسبت به آمریکا نظرمنفی دارند. در واقع همین سیاست ها در موارد بسیاری حتی در خود امریکا هم خریداری ندارد. در اینجا سوالی بدیهی مطرح می شود: آیا این سیاست خارجی دولت بوش یا کل تصویر امریکا است که منفور جهانیان است؛
نظرسنجی های قابل مقایسه دیگر نشان می دهد هنوز در گوشه و کنار جهان ارزش های مورد احترام جامعه امریکا به شدت مورد حمایت هستند. اما به نظر می رسد از نظر مردم امریکا در خود جامعه امریکا دیگر چندان به این ارزش ها احترام گذاشته نمی شود. در نتیجه «قدرت نرم» امریکا- توانایی آن برای تاثیرگذاری بر مردم کشورهای دیگر با سرمشق نشان دادن خود و مشروعیت سیاست های خود- در حال تضعیف است.
و در دنیایی پرتلاطم و در حال جهانی شدن که امریکا در آن درست یا غلط از نظر بسیاری از مردم با آثار مخرب جهانی سازی مترادف است «قدرت نرم» بیش از هر زمانی اهمیت دارد. مسایل پیچیده مساله حیاتی ، موضوع مشروعیت است. عراق شاید اعتبار ماشین نظامی امریکا را از بین برده باشد اما امریکا همچنان تنها ابر قدرت جهان در نظامی بین المللی است که نشانی اندک با تحولات آشنایی دارد که در دیپلماسی حدود 50 سال گذشته با آن آشنا بوده ایم.
نظر سنجی ها ، به علت ماهیت خود ، تصاویری سرسری و آنی هستند که در جریان آنها سوال هایی بسیار ویژه پرسیده می شوند و لازم است آنها را با احتیاط تفسیر کرد. پرسیدن درباره نظر شرکت کنندگان درباره برخورد دولت امریکا ، کاری که در این نظرسنجی انجام شده مثلا با برنامه هسته ای ایران باعث مخالفت های شدید می شود اما معنی واقعی این مخالفت چیست؛ آیا سختگیری با ایران اصلا مشروعیت دارد؛ آیا برنامه هسته ای ایران اصلا مساله ای به حساب می آید؛ نظرسنجی های دیگر که سوال های متفاوت دیگری مطرح کرده اند نشان می دهند مردم عادی در بسیاری از کشورهای متحد امریکا از تصور دستیابی ایران به سلاح های هسته ای نگران هستند.
برخورد دولت بوش با این موضوع است که در این نظرسنجی بی بی سی منعکس شده است نه خود انتخاب های سیاسی. این ها مسایلی پیچیده هستند و اغلب به اطلاعات غیر قابل دسترسی و ارزیابی های نامطمئن از آنچه که مقامات ایران درنظر دارند بستگی دارد.
امریکا قطعا در رابطه با تصویر خود در جهان مشکل دارد و نشانه های نگران کننده ای وجود دارد که این تصویر بر توانایی دولت برای دستیابی به نتایج مورد نظر آن تاثیر می گذارد. یکی از عاقلترین نویسندگان درباره این مسایل جوزف اس نای ، رئیس کنونی دانشکده دولت جان اف کندی در دانشگاه هاروارد است.
او از جهات بسیاری آقای قدرت نرم است که درباره این پدیده سال ها مطلب نوشته و نظریه پردازی کرده است. او مدت ها است استدلال می کند که لازم است امریکایی ها بهتر درک کنند که سیاست های آنان از نظر دیگران چگونه است. او نوشته است امریکایی ها برای برقرای ارتباط موثر باید اول گوش کردن را یاد بگیرند.
در آن صورت این نظرسنجی نشان دهنده بخشی جدی برای کسانی است که می خواهند واشنگتن بیشتر گوش کند و بکوشد نظر دوستانش را با قانع کردن آنان و الگو قرار دادن خود با انجام کار درست جلب کند.

ترجمه: علی کسمایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها