صحبت‌های محمد بیرانوند، نویسنده مختار

مختارنامه واقعی‌ترین شکل مختار بود

رئالیسم و باورپذیری یک اصل در هنر است. بهترین حالت این است که بتوانید تاریخ را با هنر بیامیزید تا مزه، شور و احساس بگیرد و عناصر درام از بین نرود. ماهیت قصه مختار بار دراماتیک داشت. ما هم از این ماهیت کم عدول کردیم؛ اما باید این حق را هم به هنرمند داد که از نگاه خودش به ماجرا نگاه کند. درباره مختارنامه این نقدها، مچ‌گیری تاریخی بعد از تولید است.
کد خبر: ۱۲۲۸۰۸۰

مثلا می‌گویند در تاریخ، پسر ابن‌سعد را مختار کشت. چرا شما نشان دادید که مادرش یعنی خواهر مختار او را کشته؟ این یک ماجرای هنریست. از نگاه ما مختار وخواهرش یکی‌اند؛ چون هدفشان یکی بود و آن هم نابودی نسل ابن‌سعد است.
ما خیلی واقعی‌تر از چیزهایی که در کتاب‌ها به صورت افراطی درباره مختار نوشته شده عمل کردیم. این، واقعی‌ترین شکل مختار بود. اینها وجوه مثبت کار است. باید به واقع‌گرایی مختارنامه نمره قبولی داد.
ما در این سریال زن‌های مختار را به شکلی نمایش دادیم که آنها بخشی از سلوک مختار را مقابل چشم بیننده بگذارد. همه ابعاد این شخصیت مهم است تا مزه و روح کار را حسینی نشان دهد. از سوی دیگر نگاه سیاه و سفیدی که در نقالی و تعزیه وجود دارد یک نگاه قدیمی است. در روش روز، رئالیسم مهم است. می‌شود از نمادهای تعزیه مانند پرقرمز برای اشقیا و پرسبز برای اولیا استفاده کرد؛ اما در شکل شخصیت‌پردازی نمی‌شود مثل تعزیه عمل کرد، برای تاثیرگذاری بیشتر، شخصیت‌ها را باید خاکستری دید. این یک دستاورد مهم است که فکر نکنیم قاتل امام حسین(ع) هیولا بوده او یک آدمی مثل ما بوده که لغزش و محاسبه اشتباه بزرگی کرده و به این وضع افتاده است.
در هر صورت مختار اولین کسی بود که توانست حکومت شیعه را برمبنای سیاست و زرنگی راه بیندازد و ایرانی‌ها را هم با خود همراه کند. فرهنگ ایرانی شیعی اولین بار در دوره او ایجاد شد. این‌که برخی منتقدان بر این باورند در مختارنامه مخاطبی که از تاریخ مطلع نیست گول خورده است را نمی‌توانم بپذیرم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها