دستپخت جدید عموهای فیتیله ای از هفته آینده پخش می‌شود

«دوقلوها» شنبه به دنیا می آیند!

مدت‌هاست دنیای مخصوص بچه‌ها در تلویزیون پر شده از عمو و خاله‌هایی که هر کدام اسمی دارند و برنامه‌ای را روی آنتن می‌برند تا زمانی را به گروه پراهمیت جامعه اختصاص دهند و بتوانند آنها را سرگرم کنند. میان همه اسم‌ها و افراد مختلف، بعضی‌ها آن‌قدر در این دنیا جا افتاده‌اند که به یک برند تبدیل شده‌اند و تا اسم برنامه کودک می‌آید خیلی‌ها به یاد آنها می‌افتند، مثل چه کسی؟ مثل عمو پورنگ و عموهای فیتیله‌ای که هر سال در یک قالب در قاب این رسانه ظاهر می‌شوند. این روزها هم بعد از صد قسمتی شدن«محله گل و بلبل» عموپورنگ و پایان آن عمو های فیتیله‌ای بعد از مدت‌ها در فضای تازه‌ای وارد میدان شده‌اند تا دنیایی از نمایش را برای بچه‌ها روی آنتن شبکه دو ببرند. دوقلوها عنوان مجموعه جدیدی است به کارگردانی جمشید بیات ترک و تهیه‌کنندگی مهدی بصیری با بازی محمد مسلمی، حمید گلی، علی فروتن و در کنار چند چهره دیگر؛ پخش آن از 22 تیر آغاز می‌شود. این مجموعه هم نمایشی و پر از لحظه‌های کمدی است که باید منتظرش ماند و دید این بار عموهای معروف چه کرده‌اند. ما هم در جام‌جم سراغ برخی عوامل آن رفتیم تا ببینیم قرار است شنبه در دوقلوها شاهد چه فضایی باشیم.
کد خبر: ۱۲۱۶۴۳۷

ساختار نمایشی متفاوت
آذرمیدخت آذرهوش، مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو درباره «دوقلوها» می‌گوید: این مجموعه برخلاف محله گل و بلبل که آیتمی بود، اثری 100 درصد نمایشی است که در فضای کمدی موقعیت و کمدی به اصطلاح بزن‌بکوب اتفاق می‌افتد. ما به‌خصوص در تلویزیون کمتر چنین فضایی را داریم، چون تولید آن سخت است و ملزومات خود را دارد. در این باره هم عوامل این مجموعه افراد حرفه‌ای هستند که مثل جمشید بیات‌ترک، کارگردان برنامه سابقه خوبی در حوزه سریال‌سازی و کارهای طنز دارند. به همین دلیل امیدوار هستیم که بتوانیم مجموعه خوبی را به بینندگان تقدیم کنیم.
او ادامه داد: این برنامه از شنبه در باکس شبکه دو قرار می‌گیرد و روی آنتن می‌رود. صدمین قسمت محله گل و بلبل هم روز گذشته پخش شد و بعد از آن هم پایان هفته تکرارش روی آنتن می‌رود و از شنبه دوقلوها را می‌بینیم.یکی از اتفاقاتی که در این برنامه رخ داده حضور بازیگران و چهره‌های مختلف است که در هر قسمت مطابق با داستان حاضر می‌شوند و ایفای نقش می‌کنند؛ چهره‌هایی که بنا به داستان گاهی هم به عنوان مهمان در برنامه شرکت می‌کنند.
اما این‌که حضور بازیگران مختلف در دوقلوها قرار است ما را یاد سبک و سیاق محله گل و بلبل بیندازد یا خیر، سوالی بود که آذرهوش در پاسخ به آن گفت: به طور کلی ساختار کارهای نمایشی آن هم برای کودکان و در قالبی مثل تلویزیون مشخص و ثابت است اما بحث فضا و قصه این دو مجموعه یعنی محله گل و بلبل و دوقلوها ارتباطی به هم ندارند و زمانی که پخش آن شروع شود، متوجه این تمایز می‌شوید. همچنین در مجموع ما کارهای مختلفی را در شبکه داریم از مسابقه محله چند ساله گرفته تا خاله شادونه در کلبه کوهستان و...، در این بین یکی از ساختارهایی که روی آن کار می‌کنیم، باکس نمایشی است که پیشتر با حضور عمو پوررنگ پر شده بود و در ادامه هم مجموعه دوقلوها جایگزین آن می‌شود؛ روندی که با تولیدات مختلف ادامه خواهد داشت، اما با این حال قرار نیست که کل تمرکز ما روی چنین فضایی باشد و برای بقیه بخش‌ها نیز برنامه‌هایی را درنظر گرفته‌ایم.

حضور چهره‌ها ضروری بود
جمشید بیات ترک، کارگردان «دوقلوها» درباره برنامه تازه نفس شبکه دو معتقد است که در این مجموعه باید عنوان عموهای فیتیله‌ای را کنار گذاشت، او می گوید: این بار قرار است تا از محمد مسلمی، علی فروتن و حمید گلی کاراکترهای متفاوتی را ببینیم که با قبل کاملا متمایز است. گروه آن ها این‌بار شامل یک دوقلو و یک عموزاده است که ما شاهد داستان ها و اتفاقاتشان در گیر و دار نجات یک مغازه از خطر ورشکستگی هستیم.
بیات با اشاره به چهر‌هایی که حضور دارند هم گفت: در جریان داستان افراد مختلفی می‌آیند و می‌روند و بعضی هم به شکل ثابت حضور دارند، شخصیت‌هایی که گاهی به اسم خودشان هستند مثل سامان گلریز که در نقش یک سرآشپز حاضر می‌شود. انتخاب آنها هم بنا به هر قصه‌ای که در هر قسمت وجود دارد، صورت گرفته است به همین دلیل مهمانانی از فضا و حوزه‌های مختلف داریم.این کارگردان در پاسخ به این که اصلا چرا سراغ چهره‌ها رفته‌اند، عنوان کرد: ما یک سریال داستانی که پیرنگ کلی دارد را پیش می‌بریم. در این جریان شخصیت‌ها در بازه زمانی که داریم معرفی می‌شوند و ضرورت داستانیمان این بوده که آدم‌های مختلف وارد قصه شوند و به دنبال یک برنامه نمایشی صحنه‌ای یا ترکیبی نبودیم که چهره‌ها کارکرد مهمان داشته باشند، این‌ها شخصیت‌های داستان ما هستند نه آن که از آنها دعوت کرده باشیم تا فهرست پررنگ‌تری داشته باشیم به همین دلیل هر کاری که اتفاق افتاده برای جریانی که وجود دارد، لازم بوده است، جریانی در یک فضای کمدی که می‌تواند علاوه بر بچه و نوجوانان برای خانواده‌ها هم جذاب باشد رخ می‌دهد. اما کمدی که در این مجموعه به کار برده شده، کمتر به خصوص برای بچه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، موضوعی که بیات درباره اش گفت: ما سعی کردیم تا در کمدی که داریم سراغ فضایی برویم که برای مخاطب قابل قبول باشد و شکلی از کمدی قدیمی را داریم که بچه‌ها به آن علاقه‌مند‌ند. در این مجموعه طنز کلامی کمتر و کمدی فیزیکی بیشتر است، از همین رو امیدوارم این فضا مورد استقبال همه قرار بگیرد.

جای محله گل و بلبل را نگرفتیم
حمید گلی یکی از سه قل معروف عموهای فیتیله‌ای در گفت‌وگویی که داشتیم به سراغ فضایی که قرار است در دوقلوها ببینیم رفت و بیان کرد: در دوقلوها شما دیگر عموهای فیتیله‌ای را نمی‌بینید و هرکدام از ما گریم متفاوتی را نسبت به شخصیت‌مان داریم که به همراه نوع اجرای متفاوت هر نقشی، با قبل متمایز است. ابتدا قرار بود در صد قسمت 30 دقیقه‌ای این سری را بسازیم اما به دلیل مشکلات اقتصادی سازمان 40 قسمت از آن تولید شد و امیدوارم ادامه آن هم ساخته شود.
گلی درباره نقشش در این مجموعه هم گفت: همین 40 قسمت ساخته شده هم یک شروع و پایان دارد و من در آن سنم از بقیه بالاتر است و در حال راه انداختن یک فضای اقتصادی مثل سوپرمارکت هستم. در این بین برای آن‌که دستیار داشته باشم تا کمکم کنند، از عموزاده‌هایم که محمد مسلمی و علی فروتن نقش آنها را با نام پایان و پویان بازی می‌کنند، دعوت به همکاری کرده‌ام. از آنجا که حامی مالی این کار وزارت بهداشت است، جریان‌هایی که به طور غیرمستقیم به جریان بهداشت برمی‌گشت را هم در نظر گرفتیم. یعنی شاید واضح درباره موضوعی خاص حرف نزنیم اما بیننده متوجه می‌شود ماجرا درباره مثلا خوراکی‌های سالم است. به طور کلی تلاش گروه این بوده تا فضای متفاوتی را رقم بزنیم، من هنوز قسمت‌های تدوین شده را ندیده‌ام، اما برآورد ذهنی‌ام از برداشت‌ها و سکانس‌هایی که داشتیم این است که دوقلوها می‌تواند برنامه جالبی برای بچه‌ها و حتی خانواده‌ها باشد.
هر کاری دشواری‌های خودش را دارد، موضوعی که برای دوقلوها و گروه آن هم صدق می‌کند و گلی با اشاره به آن می‌گوید: گاهی به نظر می‌آید سختی کار براساس این است که خطوط قرمز رعایت شود و از آن رد نشویم اما اینجا موضوع این نیست و مشکل به کمدی رفتار و حرکت و ایجاد موقعیت که به کمدی بزن و بکوب معروف است، برمی‌گردد. این موضوع نیازمند تهیه و تولید ویژه است و مثل آن است که شما از دری می‌گذری که بسته است و بعد از شکسته شدنش باید تعمیر شود.
این جریان را برای تیم تولید و کارگردانی سخت می‌کند و تا جایی که امکانات اجازه می‌داد، سعی کردیم تا آن را پیش ببریم، اما در مواردی به دلیل هزینه و موارد این چنینی، آنچه می‌خواستیم در نمی‌آمد با این حال از انصاف به دور است بگویم هیچ اتفاقی نیفتاده و خیلی از کارهایی که کمی سخت بود هم کارگردان پای آن ایستاد و تلاش کرد تا تأمین مالی صورت بگیرد. مثل زمانی که برای قسمتی درباره محصولات ارگانیک، گاوی را به استودیو آوردیم، ماجرایی که شاید بعد از دیدن آن فکر کنید، خوب حیوانی را از جایی آورده‌اند دیگر، اما همین اقدام آن‌قدر سختی داشت که حدود چهار روز زمان برد. همه اینها موارد کوچکی‌اند که شاید خیلی‌ها به آن و سختی‌هایی که دارد توجه نکنند و در آن سوی دیگر ما سعی کردیم در کمدی رفتار به سراغ مسائلی که بعد حذف می‌شوند و چارچوب‌ها را زیرپا می‌گذارند، نرویم.
دوقلوها علاوه بر سه بازیگر ثابت خود و همان عموهای معروف، به سراغ چهره‌های دیگر هم رفته‌اند که از جمله آنها می‌توان به سپند امیرسلیمانی، لاله صبوری، علی شیری و... اشاره کرد. این ماجرا هم به‌گفته گلی به جریان مالی و توان برنامه برمی‌گشت چون گویا آنها مایل بودند تا چهره‌های مختلفی را در این کار دخیل کنند. گلی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به محله گل و بلبل اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که قرار نیست ما جایگزین کسی باشیم و هر برنامه‌ای زمانی دارد که بعد از اتمام آن لازم است تا جایش با برنامه دیگری پر شود. محله گل و بلبل هم جزو برنامه‌های جالب توجه بود و خوشحال هستم با شرایط موجود توانستند که تا اینجا پیش بروند. امکان دارد که سریال‌ها و کارهای تولیدی در زمان تعریف کمی شبیه به هم باشند، اما فکر می‌کنم وقتی که دوقلوها روی آنتن برود به خاطر ساختار فضا، بافت دراماتیک و نگاه کارگردان با محله گل و بلبل متفاوت است.

فاطمه شهدوست

رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها