معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: برای امربه معروف و نهی از منکر مسئولین، مردم و سمن ها به تنهایی پاسخگو نیست بلکه باید رسانه ها به این مسائل ورود پیدا کنند تا هم به گسترش مطالبه گری بپردازند و هم اینکه نگذارند مسئولین بی لیاقت طرح ها و خواسته های دشمنان را در کشور پیاده سازی کنند.
کد خبر: ۱۲۰۸۳۹۰
مسئولین نباید طرح های دشمنان را در کشور پیاده کنند

به گزارش جام جم آنلاین، نشست با عنوان «بستر ها و موانع اجتماعی امر به معروف مسئولان توسط مردم»، با حضور دکتر فرشته روح افزا معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان، در غرفه ستاد امر به معروف و نهی از منکر در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

دکتر فرشته روح افزا در این نشست با اشاره به رویکرد جدید ستاد امر به معروف و نهی از منکر در امر به معروف مردم نسبت به مسئولان، گفت: در جلسه چند روز پیش مقام معظم رهبری با شاعران، ایشان فرمودند مردم ما خیلی خوب عمل کردند، عملکرد مردم ما در طول 40 ساله انقلاب نشان می دهد هر جا نیاز بود مردم پای کار بوده اند و هر جا نیاز به گذشت بود، گذشت کردند.

وی افزود: بنابراین به مردم نمی توانیم انتقادی داشته باشیم. مردم تمام شرایط مختلف دوره های مختلف تاریخ ایران را تحمل کردند، اعم از انقلاب، جنگ تحمیلی، تحریم ها و.... مردم وظایف خود را در قبال امر به معروف مسئولان انجام می دهند و زیاد نیاز به تاکید به عمده مردم نیست. باید ببینم در جریان های مختلف قوای سه گانه ما چه جاهایی عملکرد اشتباهی داشته اند و مردم حتی نقد کردند اما اثر گذار نبوده است.

روح افزا با اشاره به عملکرد ضعیف مسئولین در بحث معیشت جامعه، اظهار کرد: در رویکرد مسئولین دولتی، اجرای احکام قانونی در قوه قضاییه و عملکرد نظارتی مجلس شورای اسلامی متاسفانه مشکلات فراوانی وجود دارد که این ارتباطی به مردم ندارد و تمام مشکلاتی که مردم متحمل می شوند از بی تدبیری دولت، گذشت های اشتباه قوه قضاییه و نظارت ناکافی و چشم پوشی های نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی می باشد.

وی درباره به نقد کشیدن مسئولان در جوامع مختلف گفت: در جایی از دنیا این مسئله که مردم انتخاب کنند و منتخبین خود را در صورت خطا نقد کنند و مطالبه گر باشند نداریم تنها در نظام جمهوری اسلامی قانون توانسته چنین قدرتی را به مردم بدهد تا به نقد منتخبین مستقیم و غیر مستقیم خود بپردازند.
معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان با تاکید بر چندین بحث در مطالبات زنان کشور تصریح کرد: مطالبات بانوان ما به چند دسته تقسیم می شود که اولین آن بحث اقتصادی است، بحث اجتماعی و مهمترین آن بحث فرهنگی می باشد.

وی افزود: در بحث اقتصادی مطالبات بانوان بیشتر حول محور اشتغال است. نه فقط اشتغال بانوان که این دولت بیشتر در زمینه کار کردن زنان تمرکز کرده است. در حالی که زمانی که ما یه شغل را از مرد می گیریم و به زن می دهیم در حقیقت مسئولیت کسب درآمد را نیز کاملا به زن می دهیم. در حالی که مسئولیت های متعددی که زن در خانواده و خانه دارد در جای خود باقیست. در حالی که رویکرد جدید این است که شغل را تقسیم کرده ایم و به دو قسمت مساوی به زن و مرد دادیم در حالی که وظیفه اصلی مرد کار و کسب درآمد است و باید درصد کمی را به زنان اختصاص دهیم تا بیکاری را برای مردان به ارمغان نیاوریم.

روح افزا یکی از مهمترین مشکلات استحکام خانواده ها را بحث ازدواج دانست و گفت: طبق آمار ثبت احوال حدود 20 میلیون جوان زیر 29 سال در ایران وجود دارند که هنوز ازدواج نکرده اند. با سطح درآمد کنونی و نوسانات بسیار زیاد قیمت مسکن و مشکلات اقتصادی که دولت مسئول آن است جوانان نمی توانند زندگی مشترک را آغاز کنند. قانون تسهیل ازدواج 14 سال است نوشته شده است متاسفانه هیچ قدم مثبتی در این باره برداشته نشده است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کنترلی بر نظام فرهنگی کشور وجود ندارد، افزود: در بحث سینما و تئاتر متاسفانه هیچ کنترل فرهنگی وجود ندارد و به انحطاط خانواده ها منجر می شود. حتی در تلویزیون نیز بزرگترین ظلم به بانوان و تخریب نظام خانواده شکل گرفته است در حالی که صدا و سیما بودجه بسیار زیادی را از دولت می گیرد و عملا بیت المال را در دست دارد اما در خدمت به خانواده و مطالبات مردم کوتاهی می کند.

معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به مطالبات حقیقی زنان نسبت به مسئولان، گفت: حقیقاتا مطالبه حضور در ورزشگاه ها شامل تمامی زنان جامعه ما که حدود 40میلیون نفر هستند نمی شود. مادری که درگیر درمان فرزند خود و تهیه دارو است یا یک زن روستایی که اوضاع بد اقتصادی او را تحت فشار گذاشته است دغدغه ی حضور در ورزشگاه را ندارند.

روح افزا در ادامه گفت: در مسائل فرهنگی هیچ اقدامی انجام نمی شود و به انحلال خانواده ها دامن زده شده است. شورای عالی فضای مجازی تشکل داده ایم اما یک جلسه هم برگزار نکرده اند و هیچ گونه نظارت فرهنگی در فضای مجازی وجود ندارد. حتی در روزنامه و مجله بحث ازدواج سفید انجام شده است که نام روابط غلط بین زن و مرد است در حالی که به ضرر خانواده مخصوصا بانوان ماست اما هیچ نظارتی انجام نمی شود و این اقدام ادامه پیدا می کند.

وی گفت: چون مسئولین ما کارآمدی حل مسائل اصلی جامعه را ندارند، مسائل جانبی مثل حضور زنان در ورزشگاه ها و دوچرخه سواری خانمها را مدنظر قرار می دهند و حمایت می کنند تا از نقد و مطالبات افکار عمومی فرار کنند.

روح افزا با اشاره به اینکه مانند غرب برای خواستن مطالبات، زنان نیاز ندارند نهاد های خاصی را تشکیل دهند، گفت: قانون در ایران و مذهب ما بهترین چارچوب و الگو برای زنان است و در بسیاری از موارد از کشورهای اروپایی در بحث آزادی و حق دادن به زنان جلوتر هستیم. به نظر بنده مطالبات بانوان باید از طریق نمایندگانشان در دولت و مجلس شورای اسلامی رسیدگی شود و یک نماینده زن مجلس شورای اسلامی به جای رای دادن به قانونی که به ضرر زن ها است و منافع آنان را هم از نظر قانونی و هم شرعی خدشه دار می کند، به راه کارهای تحکیم کانون خانواده و حفظ ارزشهای بانوان بپردازند.

وی با تاکید بر اینکه نهادها و سازمان های مردمی با ریشه مطالبه گری شکل نمی گیرند، گفت: در بیشتر موارد غیر از نهادهای خیریه در حوزه زنان و خانواده، سازمان ها بر اساسه نقد مسئولین و مطالبه حق زنان و خانواده تشکیل نمی شوند. وزارت کشور تا یک مسئول عالی رتبه و هم نظر در یک سمن حضور نداشته باشد، مجوز فعالیت نمی دهد در حالی که خلاء قانونی در این زمینه وجود ندارد اما خلاء اجرایی در زمینه تشکیل سازمان های مردم نهاد با رویکرد نقد مسئولان وجود دارد.

روح افزا در ادامه افزود: اگر رسانه آزادی وجود داشته باشد تا بتواند بدون بازخواست و برخورد مطالبه مردم را نسبت به مسئولان، بر اساس قانون و به دور از افترا و تهمت بیان کند، می توانیم امیدوار باشیم به بازخورد های مثبت در جامعه. متاسفانه رسانه های مهم ما در کشور دولتی هستند یعنی از بودجه دولتی استفاده می کنند و هیچ زمانی به آزاداندیشی نمی پردازند و برنامه ها و رسانه هایی که می خواهند نقد عملکرد اشتباه مسئولان را بگویند، بازخواست می شوند و باید جوابگوی شکایات مسئول که پشتوانه قدرت را دارد باشند. بنده و همکارانم که حتی حرف به انتقاد دولت و عملکرد آن به زبان می آوریم در بازه های زمانی مختلف جوابگوی دادگاه ها هستیم و محکوم می شویم.

وی با اشاره به عملکرد بسیار ضعیف مسئولین دولتی، گفت: هیچ امنیت اقتصادی و سلامت وجود ندارد برای مثال یک زمان شیر خشک مسموم وجود دارد، در روغن پالم وجود و محصولات تراریخته که همه اینها برای کودک و مادر خطرهای جانی به همراه دارد کما اینکه چندین نفر در گیر بیماری هایی هستند که مسبب اصلی آنها مسئولین دولتی کنونی ما هستند و حتی در برخی موارد باعث مرگ هموطنان ما شده است. این مطالبات را نمی توانیم به راحتی از مسئولین داشته باشیم چون بر اساس قانون با مردمی که امر به معروف می کنند برخورد نمی کنند. سیستم قضایی به نفع مسئولان و سلبریتی ها عمل می کند و مردم را وادار می کند تا از حق قانونی و عرفیشان چشم پوشی کنند.

روح افزا در ادامه افزود: برای امربه معروف و نهی از منکر مسئولین، مردم و سمن ها به تنهایی پاسخگو نیست بلکه باید رسانه ها به این مسائل ورود پیدا کنند تا هم به گسترش مطالبه گری بپردازند و هم اینکه بتوانند از آمر به معروف حمایت کنند و پاسخگوی نیاز های بحق مردم باشند.

وی با اشاره به نقد های فراوان به عملکرد مسئولین در حوزه فرهنگی زنان، اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائل مشکل ساز در بحث فرهنگی نبود امکانات ورزشی برای دختران است. باید وزیر ورزش و جوانان پاسخگو باشد چرا در آموزش و پرورش زمانی که به امر ورزش و تناسب جسمانی و روحی جوانان باید پرداخته شود، از آنها سلب می شود و به زمان درس و کنکور اضافه می شود. در حالی که دانشگاه ها ظرفیت های زیادی دارند اما باز شاهد این هستیم که کنکور برگزار می شود برای تمام رشته که باید محدود به برخی رشته های خاص شود.

روح افزا با تاکید بر اینکه مردم به کمبود ها اعتراضی ندارد بلکه به تبعیض ها نقد و اعتراض دارند، گفت: مردم به این اعتراض دارند که چرا باید یک فرد حقوق 40 میلیونی بگیرد در حالی که افراد بیشماری هستند که حدود یک میلیون و پانصد حقوق دریافت می کنند و فشار بسیار زیاد اقتصادی را متحمل می شوند. از طرفی هم اختلاس ها و وام های بدون ضمانت قانونی و با رابطه هم وجود دارد که اگر این مقدار تبعیض وجود نداشت یکی از مهمترین اتفاق ها ازدواج و بچه دار شدن می باشد که می تواند کشور را از مشکلات نسل پیر آینده نزدیک نجات دهد و نیروی انسانی و سالم زیادی داشته باشد. بنده با اظهارات آقای قدیری ابیانه مخالفم که مردم ما با توجه به درآمد ثابت ما توقع زیادی دارند اتفاقا درآمد ثابت ما اگر اختلاس ها و تبعیض های درآمدی و وام های کلان بدون اصول نباشد به تعبیر مقام معظم رهبری پاسخگوی 150میلیون نفر است.

وی درباره صحبت های اخیر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور بانوان، در مورد «حجاب اجباری» گفت: کلمه حجاب اجباری کاملا غلط است. اگر بگوییم حجاب اجباری پس دین و نماز و روزه هم اجباری است. حجاب از طرف قرآن تاکید شده است و نمی توان آن را کنار گذاشت و نظر بدون مطالعه و سطحی را قبول کرد. چگونه می توان درباره دستورات صریح قرآن گفتگو کرد و اصلاحیه داد. اگر ما بخواهیم چنین نگاهی به دین مان داشته باشیم و در مورد احکام، نظرات و دستورات صریح قرآن، گفت و گو کنیم در واقع دین تحریف خواهد شد و چه بسا که عده ای هم بخواهند در مورد شراب خواری و ربا ... نیز گفت و گو کنند.

معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان در ادامه افزود: در قرآن به صورت دقیق نه تنها در مورد پوشش زنان بلکه سایر اعمال و رفتارشان چون نحوه راه رفتن، زینت کردن پا، حتی نوع صحبت کردن و اختلاط بین زن و مرد، احکام موجود دارد و به واسطه رعایت کردن این احکام است که خداوند طی گروه بندی زنان و مردان طیب را از زنان و مردان خبیث جدا می کند. حال باید پرسید این همه دقت نظر و باریک بینی قرآن چه جای گفت وگو دارد؟

روح افزا با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری با اجتماعات خیابانی مخالف هستند، گفت: باید از طریق نمایندگان مجلس، تریبون های نماز جمعه و اجتماعات مذهبی و اجتماعی مطالبات مردم را به گوش مسئولان برسانیم. با اجتماعات خیابانی به نظر مقام معظم رهبری فضای اجتماعی را نا امن می کنیم و امکان دارد در این اجتماعات یک سری سوء استفاده گران وارد شوند و مسیر نقد مسئولان را به اغتشاش و شعارهای ضد دین و نظام بکشانند. دانشگاه ها می توانند قدمهای بسیار موثری در نقد مسئولان بردارند.

وی در ادامه افزود: مردم باید با اگاهی کامل در زمان انتخابات به شعور رای بدهند نه به شعار. زمانی که به شعار رای می دهیم مطمئنا مسیرهای خطا و ضررهای جبران ناپذیری برای مردم دارد که اکنون در جامعه به وضوح هم عملکرد مجلس و هم عملکرد دولت قابل رویت است.

روح افزا در پایان گفتگو با اشاره به سیاست زدگی جامعه، گفت: ما باید سیاستمدار باشیم نه سیاست زده. مراعات ناراحتی و سختی کشیدن مسئولان را وقتی می کنیم، یعنی عملکرد اشتباه و خطای آنها را تایید کردیم و آن مسئول با استفاده از قدرت تمام قولها و افکار عمومی و وظایف قانونی خود را فراموش می کند و عمدا یا سهوا به ضرر مردم حرکت می کند و حتی در برخی از موارد سخن های شبکه و مسئولین معاند را اجرایی می کند. باید از تمام ابزارهای موجود در جهت امر به معروف مسئولان استفاده کنیم و با حمایت قانون از ترس و واهمه رها شویم و با صبر به روند مطالبه گری از مسئولان ادامه دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها