جامعه شناس در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد؛

متاسفانه برای «بچه معروف‌ها» حد و مرز تعیین نکردیم

بررسی رفتار مشهورهای فوتبال از یک دیدگاه دیگر؛

سلبریتی خوبِ فوتبال چه کسی است؟

این روزها سلبریتی‏ها از هر نوعی که باشند با انتقادات زیادی مواجه هستند و مخالفان زیادی پیداکرده‌اند. دلیلش هم رفتار نسنجیده و غیرمحترمانه برخی از چهره‏های معروف است. البته انتقاد به سلبریتی‏ها در سال‏های اخیر اوج گرفته است و مدام بابت هر رفتاری مورد نکوهش قرار می‎گیرند.
کد خبر: ۱۱۹۵۰۵۱
سلبریتی خوبِ فوتبال چه کسی است؟

به گزارش جام جم آنلاین ،‌ سلبریتی‏ ها با انتقادات بسیار زیادی روبرو هستند. از نحوه پوششان گرفته تا رفتار و گفتار و حتی سبک زندگی کردنشان. اگر تلاشی در راستای خاص بودن انجام نمی‎دادند و خود را دایره مردم عادی جدا نمی‏کردند اکنون اوضاع دیگری داشتند و آن‌قدر دیدگاه‎ها و نگرش‎ها نسبت به آنها منفی نمی‌شد و چهره مخدوشی پیدا نمی‎کردند.

این افراد معروف همیشه زیر ذره‎بین قرار دارند و رفتارهای جنجالی‎شان در رسانه‌ها به‌سرعت بازتاب پیدا می‎کند. دست گل اخیر چند چهره شاخص فوتبال نیز مزید بر علت شد تا انتقادات از آنها بالا بگیرد. از کتک‌کاری حقیقی با خطیر در مجموعه انقلاب گرفته تا درگیری لفظی فرهاد مجیدی با مأمور ناجا و درگیری منشأ با هواداری که موی او را کشید.

آن‌قدر حواشی مربوط به چهره‎های معروف در سال‌های اخیر زیاد شد که واژه سلبریتی کم‎کم بار معنایی منفی پیداکرده است و پس از گفتن آن نخستین چیزی که به ذهن مبادرت می‎کند حواشی و بی‌اخلاقی و فردی است که به‌اصطلاح تازه به دوران رسیده تلقی می‎شود. اما سلبریتی‎ها همیشه بد هستند؟ خوب و بد به‌طور مطلق وجود ندارد اما به‌هرحال در این میان افرادی هستند که حسابشان جداست و می‎توانند آبروی بقیه سلبریتی‎ها را بخرند. درواقع مثل خوب‎ها و بدهای کلاس درس این بار می‎توان یک تقسیم‌بندی کرد و سلبریتی‎های خوب و بد را از هم تشخیص داد. این خوب‎ها چه کسانی هستند؟ چرا همیشه از دسته بدها بگوییم، یک‌بار هم از سلبریتی‏ها تعریف و تمجید کنیم... اکنون سه چهره شاخص فوتبالی را موردبررسی قرار می‎دهیم با این توضیح که آنها به دلیل فعالیت‎های خیرخواهانه کنونی‎شان مدنظر این گزارش قرارگرفته‌اند.

شماره یک ؛ علی دایی

کسی که اسطوره فوتبال ایران و آسیاست و عنوان آقای گلی جهان را در اختیار دارد سلبریتی است؟ قطعاً بله چراکه شهرت و محبوبیت زیادی دارد. او را فعلاً در دسته سلبریتی‎های خوب قرار داده‎ایم ( و برخی اتفاقات بد گذشته را موقتاً از یاد می‎بریم!). کسی که زندانی آزاد می‏کند، در ساخت خانه‏های مخروبه زلزله‌زدگان کرمانشاهی فعالیت زیادی دارد و چندین و چند کار خیر دیگر هم انجام می‏دهد. اما همین علی دایی گاهی اوقات با یک حرکت از دسته خوب‏ها درمی‌آید و وارد دسته بدها می‎شود مثل وقتی‌که با یک خبرنگار درگیری پیدا می‎کند. به‌هرحال او فعلاً جز خوب‎هاست و امیدواریم به این زودی هوس نکند به دسته مقابل برود. او واقعاً ازلحاظ نیکوکاری می‎تواند الگوی بسیاری باشد. دقت کنید که این شرایط فعلی اوست و اکنون یک سلبریتی خوب تلقی می‎شود مگر اینکه در آینده دوباره بخواهد برخی از رفتارهای نه‌چندان دوستانه و محترمانه خود را تکرار کند.

شماره دو ؛ مهدی مهدوی کیا

تابه‌حال شنیده‎اید که مهدی مهدوی کیا با این‌وآن درگیری پیدا کند و جنجال بیافریند و یا اینکه رفتاری بد و دور از شأن از او سر بزند؟ خیر. او چه وقتی‌که ستاره بوندسلیگا بود و چه الآن که چند سالی از بازنشستگی‎اش می‌گذرد همیشه یک سلبریتی خوب و الگو بوده است و کسی به یاد ندارد او از شهرتش سوءاستفاده کند. هرگز حواشی مربوط به سلبریتی‎های کنونی را در اطراف او نمی‎بینید. مهدوی کیا بدون حاشیه و بدون جلب‌توجه کار خودش را انجام می‎دهد و با تمام توان بر روی فوتبال پایه کشور کار می‌کند. او شخصیتی آرام دارد و برای جلب‌توجه درباره هر موضوعی اظهارنظر نمی‎کند. شاید اگر ثروت و شهرت این اسطوره فوتبال ایران در اختیار یکی از همین سلبریتی‎های کنونی مستطیل سبز بود آنگاه هر هفته شاهد رقم خوردن یک داستان جدید بودیم!

شماره سه ؛ علیرضا بیرانوند

شاید این انتخاب کمی خنده‎دار به نظر برسد اما وقتی بدانیم گلر پرسپولیسی‎ها در زادگاه خود فرصت‎های شغلی متعددی را درزمینهٔ کشاورزی به وجود آورده و حسابی به فکر همشهری‎ها و دوستان سابقش است، ایمان پیدا می‎کنیم که او یک سلبریتی خوب است، فوتبالیستی که هرگز گذشته خود را از یاد نمی‎برد و هرگز دوستان و همشهری‎های خود را فراموش نمی‎کند. بیرانوند امسال بسیار بی حاشیه کارکرد و با مهار پنالتی رونالدو محبوب قلب‎ها شد. البته هنوز برخی رفتارهای این دروازه‎بان پرتلاش از یاد هواداران نرفته است، مثل وقتی‌که برای جدایی از پرسپولیس هرروز یک بازی درآورد یا به هواداران معترض هیس نشان داد. به‌هرحال بیرانوند برخلاف همتای خود که بینی یک فرد را می‎شکند و یا برخلاف اسطوره آبی‎ها که طلبکارانه با مأمور ناجا درگیری لفظی پیدا می‎کند فعلاً یک سلبریتی خوب است و امیدواریم به همین زودی از این جمع خوب‎ها خارج نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها