رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با تشریح جزئیات اعطای بسته های حمایتی به مددجویان به مناسبت دهه فجر، گفت: کمیته امداد امام خمینی (ره) پس از چهل سال همچون انقلاب به نقطه بلوغ رسیده است از این جهت که حداقل ۲۰ نوع خدمت متنوع را ارائه می دهد و به بخش مهمی از تأمین اجتماعی نظام تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۱۹۰۱۳۷
کمیته امداد پس از چهل سال همچون انقلاب به نقطه بلوغ رسیده است

به گزارش جام جم آنلاین ،‌ مهندس پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) عصر گذشته در برنامه رادیویی «منشور تلاش» به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی که با حضور جمعی از خبرنگاران در شبکه رادیویی گفتگو برگزار شد، حضور پیدا کرد و به سؤالات آنها پاسخ داد.

فتاح در این نشست خبری اظهار کرد: امام راحل (ره) در ۱۴ اسفند سال ۱۳۵۷ دستور تأسیس نهادی برای رسیدگی به محرومان و ایتام را صادر کردند و این نشان دهنده حساسیت بنیانگذار انقلاب به این امر بود.

وی افزود: در ابتدای امر بیشتر کمک ها به صورت حضوری و رساندن کالاهای اساسی به روستاهای محروم بود اما کمیته امداد متناسب با روند شکل گیری انقلاب اسلامی سیر تکاملی پیدا کرد. یکی از وظایف کمیته در جنگ تحمیلی، جمع آوری و ارسال وسایل مورد نیاز به جبهه و رسیدگی به خانواده هایی بود که مردان آنها در جبهه ها خدمت می کردند.

فتاح افزود: کمیته امداد پس از چهل سال همچون انقلاب به نقطه بلوغ رسیده است از این جهت که حداقل ۲۰ نوع خدمت متنوع را ارائه می دهد و به بخش مهمی از تأمین اجتماعی نظام تبدیل شده است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه در حال حاضر ۲۲ هزار کارمند در کل کشور داریم، تصریح کرد: طی سه سال گذشته ۲۷۰ هزار خانواده را از چرخه حمایتی کمیته امداد کم کردیم اما از ابتدای امسال با این شرایط اقتصادی با همکاری دولت و مجلس ۶۲۰ هزار خانواده و البته به صورت زمان دار به چرخه حمایتی کمیته امداد اضافه کردیم.

وی درباره بودجه دولتی کمیته امداد گفت: آنچه که دولت به ما پرداخت می کند مانند مکمل یارانه است، ما غیر از یارانه، ۲۰۰ هزار تومان برای تک نفره و ۵۵۰ هزار تومان به حساب خانواده های ۵ نفره تحت پوشش واریز می کنیم و بقیه خدمات هم از کمک های های مردمی ارائه می شود.

این مقام مسئول درباره اینکه برخی می گویند کمیته امداد عامل فقر در کشور است، بیان داشت: چنین مسئله ای صحت ندارد. تمام تلاش ما نجات افراد محروم از فقر است، منشأ تولید فقر از جای دیگری است به عنوان مثال امسال تورم همه اقشار مردم را تا حدودی فقیر کرد. ۴۵ درصد از افراد به دلیل از دست دادن سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد قرار می گیرند و ۳۵ درصد افراد تحت پوشش، سالمندان روستایی بالای ۶۰ سال هستند.

فتاح یادآورشد: کمیته امداد سرریز نواقض خیلی از بخشهاست. سالی ۵۰۰ میلیارد تومان بابت بیمه پایه درمان هزینه می شود و ما همه اقشار تحت پوشش را بیمه حوادث کردیم.

این مقام مسئول در رابطه برنامه های حمایتی برای اشتغال روستائیان گفت: ۵۵ درصد خانواده های تحت پوشش ما را روستاها تشکیل می دهند و ۴۵ درصد بقیه مربوط به شهرهاست. برای روستائیان تحت پوشش کمیته امداد، طرح شهید رجایی اجرا می شود، در این طرح سالمندان نیازمند و بالای ۶۰ سال که قادر به کار کردن نیستند تحت پوشش ما قرار می گیرند. جوانانی که تحت پوشش ما باشند حتما به اشتغال آنها رسیدگی می کنیم.

رئیس کمیته امداد ادامه داد: وام اشتغال کمیته امداد به صورت قرض الحسنه پرداخت می شود و به طور کلی پرداخت وام غیر قرض الحسنه ممنوع است. ما امسال هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان قرض الحسنه اشتغال پرداخت می کنیم که سقف این وام ۲۰ میلیون تومان بود که به دلیل تورم ایجاد شده در ماه های اخیر سقف این وام به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.

فتاح افزود: امسال از محل ۱ و نیم میلیارد دلار برداشت از صندوق توسعه ملی، سهمی به کمیته امداد پرداخت شد و ۱۰۰ فقره وام ۲۵ میلیونی با دستور رئیس جمهور اجرایی و تا به الان ۲۵۰ میلیارد تومان پرداخت شده و از این به بعد رونق بیشتری خواهد گرفت.

وی گفت: قانون به ما اجازه داده یک فرزند ذکور یتیم با نامه ما از سربازی معاف شود که امسال ۱۶ هزار نفر از این قانون استفاده کردند. این معافیت باعث می شود فرد به خانواده خود کمک کند.

فتاح با بیان اینکه امسال بین ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر را به محل های کاریابی معرفی کردیم و پذیرش شده اند، افزود: سال قبل ۵ هزار نیسان زامیاد از سایپا و ۲ هزار تراکتور از تراکتورسازی تبریز خریدیم و همه را با وام قرض الحسنه به روستاها دادیم و به اشتغال آنها کمک کردیم.

وی در رابطه اعطای سبدهای حمایتی به مددجویان به مناسبت دهه فجر بیان کرد: ما بسته حمایتی را برای اولین بار از دولت درخواست کردیم و آقای رئیس جمهور هم عنایت کردند و به همین خاطر اولین گروهی که این سبد را دریافت کرد ما و بهزیستی بودیم. ما تنها گروهی بودیم که به جای ۲۰۰ هزار تومان نقدی برای هر فرد درخواست کالا کردیم. قرار بر این شد بعد از نوبت اول، در دو نوبت دیگر یعنی دهه فجر و آخر سال این سبد حمایتی به مددجویان اعطا شود و منتظر دستور کتبی آقای رئیس جمهور هستیم.

فتاح در پاسخ به سوال جام جم آنلاین درباره فروش ملک سوهانک و محل تخصیص درآمد حاصل از آن در کمیته امداد گفت: ما امسال بخش اعظمی از پول ملک سوهانک که اغلب به صورت چک(اقساط)بوده را به صندوق قرض الحسنه «امداد ولایت» منتقل کردیم و امسال سقف وام ضروری قرض الحسنه را برداشتیم و این از محل صندوق ولایت بود. مابقی درآمد حاصل صرف خرید ساختمان جدید کمیته امداد شد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) مطرح کرد: ما با حمایت مردم و دولت و مجلس تا حد زیادی از مشکل مسکن مددجویان را حل خواهیم کرد و هیچ یتیمی نیست که بدون خانه باشد و به بقیه هم مسکن مناسب اعم از تعمیر یا اجاره داده می شود. در مناطق زلزله زده کرمانشاه ۵ هزار و ۴۰۰ خانه را با همکاری مردم و دولت می سازیم و در اسفند ماه ۲ هزار مسکن را افتتاح می کنیم و تا خردادماه به پایان می رسد.

وی در خاتمه گفت: به دلیل تورم و مصیبت های اقتصادی امسال شاهد هجوم به سمت کمیته امداد بودیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها