بلومبرگ طی گزارشی نوشت، خریداران با معافیت‌ های ادامه واردات نفت از ایران، بدون مواجه شدن با تحریم‌های آمریکا، برای خرید نفت از این کشور آماده می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۷۸۱۰۴
خریداران برای واردات نفت از ایران آماده می‌شوند

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، این معافیت‌ ها به این معناست که حداقل مقداری از عرضه نفت سومین تولیدکننده بزرگ اوپک به بازارهای بین‌المللی ادامه می‌یابد.

این رسانه انگلیسی مدعی است که صادرات نفت ایران از ماه آوریل تاکنون تقریبا 40 درصد کاهش یافته و شرکت ملی نفت ایران برای حفظ مشتریان خود تخفیف‌های بی‌سابقه‌ای به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

به نوشته بلومبرگ، تقریبا تمام خریداران بزرگ نفت ایران برای دریافت معافیت، با آمریکا مذاکره و بحث کرده‌اند که صفر کردن خرید نفت از ایران بر صنایع انرژی این کشورها تاثیر خواهد گذاشت و هزینه‌های سوخت را افزایش خواهد داد.

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران می‌گوید، در حالی که آمریکا به 8 خریدار نفت ایران معافیت داده است، این تعداد تا پایان سال به میزان موثری به 5 کشور کاهش می یابد و فزونی عرضه در سال 2019 به کاهش بیشتر فروش نفت ایران کمک خواهد کرد.

هند، چین و کره جنوبی، 3 خریدار بزرگ نفت ایران، معافیت دریافت کردند و اجازه دارند که در مجموع روزانه 860 هزار بشکه نفت از ایران بخرند. میزان خرید ژاپن، ایتالیا و یونان هنوز تایید نشده است.

ترکیه نیز معافیت خرید روزانه حدود 60 هزار بشکه نفت از ایران را دریافت کرده است که از آنچه در سال 2017 خریده، کمتر است.

خلاصه طرح های برخی از بزرگ ترین مشتریان ایران و آنچه آنها احتمالا تحت معافیت‌ها از ایران می‌خرند، در زیر ارائه شده است. این معافیت برای 180 روز است و در پایان این دوره مجددا بررسی خواهد شد.

کره جنوبی

معافیت: بالای 200،000 بشکه در روز میعانات گازی
خرید پیش از تحریم ها: 300،000 بشکه در روز میعانات در سال 2017

درحالی که این کشور آسیایی، سومین واردکننده نفت از ایران بود، نخستین خریدار بزرگ نفت ایران بود که واردات نفت از ایران را به صفر رساند، اکنون سئول اجازه دارد تا روزانه 200 هزار بشکه نفت بخرد.

خریدها باید به محموله های میعانات گازی محدود شود، نوعی نفت بسیار سبک که برای کره جنوبی بسیار حیاتی است، زیرا بسیاری از تاسیسات این کشور برای پالایش این نوع نفت مجهز شده اند. سئول در سال 2017 روزانه 300 هزار بشکه میعانات گازی از پارس جنوبی خریده است.

به گفته منابع آگاه، سئول احتمالا خرید نفت از ایران تا ماه مارس به علت نیاز به حل موضوعات مربوط به کرایه کشتی و بیمه آن متوقف خواهد کرد. مذاکرات شرکت های کره جنوبی با ایران بر سر قیمت هنوز در جریان است.

کره جنوبی سازوکار پرداخت به «وون» (واحد پول کره) با ایران را حفظ خواهد کرد و این مبالغ را در یک حساب محلی در بانک صنعتی کره (Industrial Bank of Korea) و ووری بانک (Woori Bank) سپرده گذاری خواهد کرد.

این پول مستقیما به ایران وارد نمی شود و ایران تنها می تواند از آن برای خرید مواد غذایی، دارو یا دیگر کالاهای غیر تحریمی از مشتریان خود استفاده کند.

ژاپن

معافیت: TBC (مخفف: تایید خواهد شد. به معنای چیزی که در بیانیه ای برای اتفاقات در آینده آمده اما جزئیات آن هنوز قطعی نیست و بعدا تایید خواهد شد.)
خرید پیش از تحریم: حدود 160 هزار بشکه در روز در فاصله ژانویه تا سپتامبر 2018

هیروشیگه سکو، وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت کره جنوبی این ماه به خبرنگاران گفت پالایشگاه‌های این کشور احتمالا واردات نفت از ایران را هم اکنون ازسر می‌گیرند.

به گفته منابع آگاه ژاپنی، شرکت های نفتی ژاپن هنوز در تلاش هستند تا موضوعات مربوط به کشتیرانی، بیمه و بانکی را حل کنند و به همین علت بعید است تا ماه ژانویه محموله ای از ایران بخرند.

به گفته تاکاآکی سوبو، سخنگوی «فوجی اویل»، این شرکت هنوز در حال بررسی این است که آیا از معافیت استفاده کند و واردات نفت از ایران را از سربگیرد یا نه.

وی افزود: نفت سنگین ایران در میان انواع نفتی است که احتمالا خریداری خواهد شد.

در عین حال، یاسوچی اونودا، معاون هلدینگ جی ایکس تی جی، بزرگ ترین پالایشگاه ژاپن در 7 نوامبر گفت این هلدینگ هنوز در حال بررسی ازسرگیری واردات نفت از ایران است.

پالایشگاه های ژاپنی در ماه اکتبر بر اثر فشارهای آمریکا واردات نفت از ایران را متوقف کردند. تارو آسو، وزیر دارایی ژاپن در 6 نوامبر گفته بود توکیو به منظور دریافت معافیت، خرید نفت از ایران را متوقف کرده بود.

هند

معافیت: بالای 300،000 بشکه در روز
خرید پیش از تحریم: 560،000 بشکه در روز در فاصله ژانویه تا اکتبر 2018

این کشور جنوب آسیا، یکی از پر سر و صداترین مذاکره کنندگان برای دریافت معافیت از آمریکا بود، چراکه دولت این کشور به علت افزایش هزینه های سوخت پیش از انتخابات ملی در سال گذشته با اعتراضات مواجه شده بود.

بر اساس معافیت ها، دهلی نو اجازه دارد تا روزانه 300 هزار بشکه نفت از ایران وارد کند که بر اساس آمار بلومبرگ، کمتر از متوسط صادرات روزانه ایران در سال جاری به این کشور برابر با 560 هزار بشکه در روز است. این رقم در سال 2017 نیز تقریبا برابر با 450 هزار بشکه بوده است.

دهلی نو، پول نفت ایران را به روپیه می پردازد. به گفته سانجیو سینگ، رئیس شرکت ایندین اویل، پالایشگاه های هندی قرار است، در ماه نوامبر 1.25 میلیون نفت از ایران بخرند. همچنین همین حجم را در ماه دسامبر خریداری خواهند کرد.

چین

معافیت: 360،000 بشکه در روز
خرید پیش از تحریم: 658،000 بشکه در روز در فاصله ژانویه تا سپتامبر 2018

بزرگ ترین خریدار نفت ایران اعلام کرده خرید نفت از این کشور پس از یک ماه توقف از سر می گیرد. به گفته منابع آگاه، پکن پس از توقف در ماه اکتبر، از این ماه بارگیری نفت ایران را از سرمی‌گیرد. پرداخت ها به ایران بعدا تسویه خواهد شد.

منابع آگاه گفته اند چین اجازه دارد تا روزانه 360 هزار بشکه نفت از ایران، تحت معافیت ها، وارد کند که این رقم جدا از نفت تولیدی در پروژه های شرکت های این کشور در جمهوری اسلامی ایران است.

درحالی که چین در 9 ماه نخست امسال 658 هزار بشکه نفت در روز از ایران خریده است اما گفته شده که دولت این کشور پیش از اجرای تحریم ها، به حداقل دو شرکت دولتی اعلام کرده بود تا از خرید نفت از ایران خودداری کنند. این تصمیم پیش از نشست روسای جمهور چین و آمریکا و تشدید تنش های تجاری میان کشور گرفته شده بود. مالکان کشتی چین نیز حمل نفت ایران را متوقف کرده اند.

تایوان

معافیت: TBC (مخفف: تایید خواهد شد. به معنای چیزی که در بیانیه ای برای اتفاقات در آینده آمده، اما جزئیات آن هنوز قطعی نیست و بعدا تایید خواهد شد.)

خرید پیش از تحریم: حدود روزانه 16000 بشکه در فاصله ژانویه تا آگوست 2018

رئیس شرکت فورموسا پتروکمیکال، تنها پالایشگاه عمومی تجارت کننده نفت تایوان گفته، هرچند که این کشور معافیت دریافت کرده است، به نظر نمی رسد که عجله زیادی برای خرید نفت ایران داشته باشد.

چن بائو لانگ در 6 نوامبر گفت: «ما پس از تهدید ترامپ، جرات نداریم، هیچ قرارداد بیشتری برای خرید نفت ایران امضا کنیم... اما برای ما مسئله ای نیست که تایوان معافیت دریافت کند یا نه. یافتن جایگزین بسیار آسان است.»

تایوان ده سال است که خود را از خرید نفت از ایران جدا کرده است. در سال 2003، سهم ایران در واردات نفت تایوان به 18 درصد رسیده بود اما اکنون این رقم به زیر 2 درصد رسیده است.

ترکیه

معافیت: 3 میلیون تن یا حدود 60،000 بشکه در روز

خرید پیش از تحریم: 11.5 میلیون تن یا حدود 230،000 بشکه در روز

ترکیه بیش از هر کشور به نفت ایران وابسته است: بر اساس آمارهای بلومبرگ، تقریبا نیمی از واردات نفت این کشور در نیمه نخست امسال از ایران تامین شده است. فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه در 9 نوامبر گفت تحریم‌های ایران مستقیما بر مردم ترکیه تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: شرکت توپراس ترکیه، بزرگ ترین پالایشگاه این کشور تاکنون به دنبال جایگزین است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها