آمارها حکایت از آن دارد که صادرات نفت ایران به چین با بیش از ۴ درصد رشد روبرو شده و در ماه جاری میلادی هم به سیر افزایشی خود ادامه خواهد داد.
کد خبر: ۱۱۷۷۹۸۰
افزایش صادرات نفت ایران به چین

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، صادرات نفت ایران به چین بین ماه ژانویه تا سپتامبر سال جاری میلادی با رسیدن به میانگین ۶۳۱ هزار و ۵۵۶ بشکه در روز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴.۱ درصد افزایش نشان می دهد؛ ضمن اینکه آمارهای رسمی چین حاکی از آن دارد که ایران به عنوان پنجمین تامین کننده بزرگ نفت چین بوده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی ناس اند پی گلوبال پلاتس»، بعد از آنکه حجم صادرات نفت ایران به چین در ماه سپتامبر کاهش پیدا کرد؛ اکنون انتظار می رود که با اعطای معافیت واردات نفت ایران از سوی واشنگتن به پکن، صادرات نفت ایران به چین در اکتبر و نوامبر سال جاری میلادی افزایش پیدا کند.

اطلاعات اداره کل گمرک چین نشان می دهد که صادرات نفت ایران به چین در ماه سپتامبر بطور متوسط ۵۲۰ هزار و ۶۳۰ بشکه نفت در روز بوده است که در حدود ۱۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از میانگین واردات نفت از ایران بین ژانویه تا سپتامبر است.

از سویی دیگر اطلاعات ردیابی تجاری گلوبال پلاتس نشان می دهد که صادرات نفت ایران به چین از رقم ۵۹۹ هزار بشکه در روز در ماه اکتبر می تواند به روزانه ۶۴۶ هزار بشکه در ماه جاری میلادی افزایش پیدا کند. گفته می شود که شرکت ملی نفت ایران، در استان «لیااونینگ» چین یک مکانی را برای ذخیره نفت خود اجاره کرده است.

در ماه گذشته میلادی واردات نفت چین به شدت افزایش پیدا کرد که علت اصلی آن به حجم بالای صادرات نفت ایران به این کشور قبل از شروع تحریم ها و دیگری به حجم بالای تقاضای پالایشگاه های مستقل چینی بر می گردد.

بر پایه این گزارش، انتظار می رود صادرات نفت ایران به چین تا حداقل پایان سال جاری میلادی روند یکنواختی داشته باشد؛ در حالیکه واردات نفت از آمریکا در میان چینی ها به دلیل جنگ تجاری به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده؛ این در حالی است که نفت خام آمریکا مشمول فهرست تعرفه های چین نمی شود.

بر اساس اطلاعات آژانس بین المللی انرژی، آمریکا در ماه اوت هیچ صادرات نفتی به چین نداشته؛ در حالیکه در ماه جولای و ژوئن به ترتیب روزانه ۳۸۴ هزار بشکه و ۵۱۰ هزار بشکه صادرات نفت به چین داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها