با آن‌که انرژی خورشیدی و فناوری‌های استفاده از آن در حال توسعه است، اما باز هم شاهد هزینه‌های بالای آن هستیم. مطالعات اخیر نشان می‌دهد راه‌هایی برای کاهش این هزینه‌ها وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۷۳۷۳۸

بیشتر این هزینهها مربوط به فرآیندهای پیچیده ساخت سلولهای خورشیدی است. در حال حاضر هزینه نصب هر سیستم خورشیدی بر حسب تعداد صفحههای استفاده شده مورد محاسبه قرار میگیرد که مسلما فناوریهای ساخت سلولهای خورشیدی تاثیر مستقیم بر آن دارد. از بین سه فناوری منوکریستالین، پلیکریستالین و فیلم نازک، سلولهای خورشیدی منوکریستالین به علت استفاده از سیلیکون با درصد خلوص بالا، هزینه به مراتب بالاتری نسبت به سایر سلولهای خورشیدی دارد.

در سالهای اخیر بسیاری از محققان در تلاشند سلولهایی با کارایی بالا ارائه دهند. اما معمولا سلولهای خورشیدی با کارایی نزدیک به 25 درصد، در آزمایشگاه و در مقیاس کوچک ساخته میشوند. با این حال نتایج مطالعات اخیر نشان میدهد امکان تولید سلولهای خورشیدی پروسکایت (Perovskite) در مقیاسهای بزرگ فراهم شده است. سلولهای خورشیدی پروسکایت حاوی مواد نانوذرات مزوپور (Mesoporous) متشکل از عناصر تیتانیم، زیرکونیم و کربن است. معماری امیدوارکننده و ثبات کارایی این مواد موجب تولید ارزانقیمت سلولهای خورشیدی در مقیاس وسیعتر شده است.

با این حال به طور قطع نمیتوان گفت چه روزی سلولهای خورشیدی به استفاده گسترده میرسند، اما مطالعات درباره این موضوع همچنان ادامه دارد.

منابع: Advanced Science News و Futurity

میثم پورمحمدی

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها