سرنوشت قدرتمندترین ارز دنیا، بازیچه دست معاملات چینی ها؛

دلار آمریکا، پشت دیوار چین

چین به طور مستقیم بر دلار آمریکا تاثیر می‌گذارد تا ارزش پول خود یعنی یوآن را تثبیت کند.
کد خبر: ۱۱۷۳۲۴۰
دلار آمریکا، پشت دیوار چین

به گزارش جام جم آنلاین ، بانک مرکزی چین از یک نسخه اصلاح‌شده از نرخ ارز ثابت سنتی استفاده می‌کند. این نرخ با نرخ تبادل شناور ایالات‌متحده و بسیاری از کشورهای دیگر تفاوت دارد. دولت چین تلاش می کند بانک مرکزی این کشور ارزش ارز ملی یعنی یوآن را مدیریت کند و آن را ثابت نگه دارد.

ایالات متحده بزرگترین شریک تجاری چین است و سبد مبادلات بین این دو کشور با توجه به قیمت دلار تعیین می شود. در 11 آگوست 2015 بانک ملی چین سیاست های خود را در زمینه استفاده از ارز تغییر داد.

بانک ملی چین قصد داشت یوآن را بیشتر تحت تاثیر نیروهای بازار قرار دهد، حتی اگر به معنای نوسانات بازار بیشتر باشد. صندوق بین المللی پول اما بانک ملی چین را مجبور به تغییر کرد چرا که لازم بود این بانک یک ارز ذخیره رسمی در نظر بگیرد.

در ۲۳ اکتبر سال ۲۰۱۸، دلار آمریکا به ارزش ۶.۹۴ یوان بود. این بدان معنی است که بانک مرکزی چین باید تضمین می‌کند که این بانک ۶.۹۴ یوآن برای هر دلار آمریکا که یک ذخیره دارد پرداخت خواهد کرد.

چرا چین ارزش یوان را به دلار ثابت می‌کند؟

این کشور واحد پول خود را مدیریت می‌کند تا قیمت صادرات خود را کنترل کند. این شرکت می‌خواهد مطمئن شود که صادرات درزمانی که در ایالات‌متحده فروخته می‌شود، قیمت معقولی داشته باشد. هر کشوری مایل است این کار را انجام دهد اما تعداد کمی از کشورها توانایی مدیریت نرخ ارز خود در برابر دلار رادارند. اقتصاد چین اجازه می‌دهد تا بانک مرکزی و بسیاری از تجارت‌ها را کنترل کند. در این شرایط دولت ایالات‌متحده به‌جای مدیریت آن‌ها مجبور نرخ ارز را بر طبق برنامه چینی‌ها تنظیم می‌کند.

چین چگونه یوان را مدیریت می‌کند؟

قدرت ارز چین در رابطه با صادرات به آمریکا تأمین می‌شود. رده‌های بالای تجاری چین و آمریکا شامل الکترونیک، پوشاک و ماشین‌آلات هستند. همچنین بسیاری از شرکت‌های آمریکایی مواد خام را برای مونتاژ کم‌هزینه به کارخانه‌های چینی می‌فرستند.

شرکت‌های چینی در ازای صادرات خود به آمریکا دلار دریافت می‌کنند. این شرکت‌ها دلارهای خود را به بانک‌ها می‌سپارند و در عوض یوآن را برای پرداخت حقوق کارکنان خود دریافت می‌کنند. سپس بانک‌های محلی دلار را به بانک ملی چین می‌فرستند. این کشور دلار را در ذخایر ارز خارجی خود نگه می‌دارد. بانک ملی چین با ذخیره دلار، عرضه دلار موجود برای تجارت را کاهش می‌دهد. این سلسله انتقالات درنهایت منجر به پایین آمدن قیمت دلار در برابر قیمت یوان می‌شود.

در ادامه دولت چین از همان دلار برای خرید کالاهای آمریکایی استفاده می‌کند. چین درواقع برنامه‌ای تدوین کرده که بر اساس آن دارایی‌های دلاری خود را به‌گونه‌ای سرمایه‌گذاری کند که مجدداً نفع به دنبال داشته باشد.

تغییرات روند اقتصادی تجاری بین دو کشور چین و آمریکا باعث شد تا ارزش هر دلار در برابر یوآن دو درصد کاهش یابد.

بانک ملی چین از ذخایر دلاری خود برای خرید یوآن از بانک‌های چینی استفاده کرد. با در نظر گرفتن گردش یوآن، بانک ارزش پول را افزایش داد. درعین‌حال با قرار دادن دلار بیشتر در گردش، ارزش دلار را کاهش یافت. تا چهاردهم آگوست 2018 این تغییرات ادامه داشت.

سلسله اقدامات چینی‌ها برای مقابله بانفوذ بیش‌ از اندازه دلار یک‌راه حل ثابت دارد؛ تکرار و تکرار. این تکرار از یک نقطه شروع می‌شود و در ادامه به مرحله‌های بعدی می‌رسد. سپس وقتی تمام شد دوباره از اول شروع می‌شود. تکرار این مرحله هر بار باعث کاهش قیمت دلار در برابر یوآن خواهد شد. در صورت ادامه این روند و کاهش بیشتر قیمت دلار در بازار مبادلات مختلف تغییرات پیچیده اقتصادی در بازارهای مختلف به وجود می‌آید، چیزی که ممکن است درنهایت منجر به این شود که دلار مانع بسیار بزرگی به نام یوآن را در برابر خود ببیند.

منبع: thebalance

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها