نگاهی به مقوله آموزش اجباری به کودکان و تفاوت‌های آن با فرآیند صحیح یادگیری مساله‌ای که این‌روزها در مدارس، چالش‌هایی جدی به بار آورده‌است

از یادگیری تا آموزش زوری!

یک روان شناس در گفت و‌گو با جام جم آنلاین؛

فرهنگ و ادب فارسی گنجینه ارزشمند تربیتی برای کودکان امروز است

روانشناس، مشاور و مدرس دوره های خودشناسی گفت: جهان اطلاعات و فن‌آوری با سرعت زیادی در حال رشد و حرکت است و همه چیز را به ‌مانند یک سیاه‌چاله در خود فرو می‌برد، خانواده‌ها باید کودکان خود را با شعرهای فارسی آشنا کنند. چراکه تفاوت ما با دیگر کشورهای جهان سوم در فرهنگ غنی ما است.
کد خبر: ۱۱۶۸۹۳۸
فرهنگ و ادب فارسی گنجینه ارزشمند تربیتی برای کودکان امروز است

رضا بافتی در گفت و‌گو با جام‌جم‌آنلاین درباره مدیریت والدین نسبت به استفاده مناسب کودکان از فضای مجازی، ابراز داشت: این روزها استفاده از فضای مجازی در حال تبدیل شدن به جزء لاینفکی از زندگی روزمره شده است. با ورود گوشی‌های هوشمند به کشور و عرضه اینترنت پرسرعت، کاربران فضای مجازی به ‌سرعت گسترش یافته‌ و کار به جایی رسیده است که کودکان در استفاده از شبکه کوچک‌ترین تردیدی به خود راه نمی‌دهند.

وی ادامه داد: جامعه ما جامعه‌ای کاملا سنتی بوده است و به‌نظر می‌رسد امروز در حال گذار از آن هستیم. اما سعی بر آموزش به روش سنت‌‌ها در گذشته را داریم. سنت را از رویکردهای مختلفی می‌توان بررسی کرد، یکی رویکرد تاریخی است، یعنی آنچه که از گذشته به ما ارث رسیده که شامل آداب و رسوم‌، مناسک، باورها، ارزش‌ها، آموزه‌های نیاکان و روش‌های پیشینیان‌ ما است.

این مدرس دوره‌های خودشناسی با بیان اینکه موضوع آن است که امروزه کودکان دسترسی به موضوعاتی دارند که سال‌ها درباره آن مسائل حرفی زده نشده است، افزود: در گذشته مواردی به‌عنوان خطوط قرمز برای کودکان به شمار می‌رفت و درباره آن نیز با کودکان صحبت نمی‌شد. مانند کنجکاوی کودکان نسل گذشته درباره این که از کجا آمده‌اند و هر بار پاسخ این بود که لک لک‌ها شما را برای ما آوردند، چراکه این موضوع جزو خطوط قرمز در تربیت و آموزش کودکان بوده است.

این روانشناس با تاکید بر اینکه امروزه وارد فضایی به دور از افکار سنتی شدیم، ادامه داد: امروزه دنیا وارد جهانی شده است که کودکان به دنیای مجازی دسترسی دارند و به راحتی نسبت به تمام موضوعات آگاهی کامل پیدا می‌کنند که در گذشته آنان را از دانستن برخی مطالب و موضوعات دور نگه می‌داشتند و این رویداد یک انفجار بوده که با سرعت نور از آن عبور کردیم.

بافتی ادامه داد: جهان اطلاعات و فن‌آوری با سرعت زیادی در حال رشد و حرکت است و همه چیز را به ‌مانند یک سیاه‌ چاله در خود فرو می‌برد. در شرایط فعلی، با بحران‌هایی همچون بی خبری از آینده فرزندانمان روبرو هستیم؛ اینکه آینده کودکانمان چه خواهد شد؛ آیا تبدیل به بیمارهای روانی یا به طور کلی تبدیل به چه انسان‌هایی خواهند شد؟

وی تصریح کرد: روان شناسان تربیتی دراین‌باره توصیه کرده و اخطار می‌دهند که اگر امروزه افراد ضد اجتماعی یک درصد از کل جامعه یا کم‌تر هستند، اما ممکن است این رقم تا دو دهه آینده بسیار زیاد افزایش داشته باشد.

این مدرس دوره‌های خودشناسی در ادامه گفت: ممکن است در آینده بسیاری از جرم ‌ها مانند تجاوز بسیار عادی جلوه کند و حتی ممکن است طیف وسیعی از اتفاقات که جرات فکر کردن به آن را نیز نداشتیم، تا دو سه دهه آینده اتفاقی بسیار معمول به نظر برسد و این رویداد، تنها برای ایران نیست، بلکه برای جهان است.

این روانشناس با بیان اینکه با این سرعت تغییرات در جهان، زمان کافی برای آشنایی لازم با آن و چگونگی آموزش‌ به فرزندان جهت داشتن تربیتی مناسب وجود ندارد، افزود: والدین در این‌خصوص آموزش‌های لازم را ندیده‌اند، حال سعی دارند آنچه را که درباره آن اطلاعات کافی ندارند، به کودکان خود آموزش دهند. با این همه نقص، به یک انقلاب فرهنگی نیاز داریم و دغدغه امروز ما در مقابل دغدغه بیست سال آینده‌ بسیار ناچیز است.

بافتی تصریح کرد: امروزه دچار بحرانی شده‌ایم که نمی‌توان برای آن کاری انجام داد. اگر دولت بودجه‌ای برای آموزش به خانواده ها در جهت استخدام مربیان درجه یک در نظر بگیرد، همچنین شبکه‌های تلویزیونی نیز آموزش‌های لازم را به خانواده‌ها بدهند، شاید شرایط بهتری در آینده داشته باشیم.

این مدرس دوره‌های خودشناسی با بیان اینکه جامعه ما جامعه‌ای اسلامی است و فرهنگ بی‌نظیری دارد، افزود: ایران داری بستر فرهنگی نابی است، به‌همان میزان که معادن نفت، گاز و طلا دارد به همان اندازه نیز بستر فرهنگی 10 تا 15 هزار ساله دارد. شعرای بزرگی داشته است که تک‌تک آنان نمونه اخلاق بوده و نمی‌توان کسی را همچون سعدی پیدا کرد که مانند وی شعرهایش آموزنده باشد.

وی تاکید کرد: خانواده‌ها باید کودکان خود را با شعرهای فارسی آشنا کنند، چراکه تفاوت ما با دیگر کشورهای جهان سوم در فرهنگ غنی‌مان است و آشنایی بیشتر کودکان با این فرهنگ، همچنین سوق دادن آنان به سمت و سوی شعر و ادب فارسی، می‌تواند در حل مشکلات امروزی و خطرات دنیای مجازی در ارتباط با کودکان اثرگذار باشد.

نسترن نعمتی/ جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها