امیر جوان‌آراسته، مدیر گروه عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در گفت و گو با جام‌جم آنلاین؛

خداوند تنوع در عبادت را دوست دارد

مدیر گروه عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، گفت: انسان‌ها علاقمند به تغییرند از این رو خداوند متعال حس و غریزه تنوع‌طلبی انسان را بسیار جدی در بخش عبادت در نظر گرفته که نمونه آن در روز عرفه است.
کد خبر: ۱۱۶۰۴۲۴
خداوند تنوع در عبادت را دوست دارد

امیر جوان‌آراسته در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین درباره فضیلت روز عرفه بیان کرد: در فرهنگ دینی ما عبادت و دعا جایگاه روشن و خاصی دارد. آنچه در روز عرفه اتفاق می‌افتد این است که اگرچه ما یک برنامه منظم عبادی داریم اما گاهی تغییرات و برنامه‌های متفاوتی در آن دیده می‌شود.

وی ادامه داد: انسان‌ها علاقمند به تغییرند از این رو خداوند متعال این تغییر را در عبادات‌ نیز قرار داده

انسان‌ها علاقمند به تغییرند از این رو خداوند متعال این تغییر را در عبادات‌ نیز قرار داده است.

است. در طول هفته نماز می‌خوانیم، اما نماز جمعه در محلی دیگر و جمعی برگزار می‌شود که نماز و مکان آن متفاوت است.

مدیر گروه عرفان دانشگاه افزود: با فرا رسیدن ماه رمضان، این ایام نیز عبادت به گونه‌ای دیگر است، در عید قربان و عید فطر نیز به همین ترتیب است. خداوند متعال حس و غریزه تنوع‌طلبی انسان را بسیار جدی در بخش عبادت در نظر گرفته و نمونه دیگر آن در روز عرفه است.

وی بیان این مطلب که چرا این روز، عرفه نامیده شده است، در خصوص وجه تسمیه این روز مبارک، گفت: عرفه در عربی به معنای شناختن است، درباره وجه تسمیه این روز گفته‌اند که جبرائیل علیه السلام هنگامی که مناسک را به ابراهیم می آموخت، چون به عرفه رسید به او گفت «عرفتَ» و او پاسخ داد آری، لذا به این نام خوانده شد.

جوان آراسته ادر ادامه گفت: گفته شده است علت آن این است که مردم از این جایگاه به گناه خود

اعتراف می‌کنند و بعضی آن را جهت تحمل صبر و رنجی می‌دانند که برای رسیدن به آن باید متحمل شد. چرا که یکی از معانی «عرف» صبر و شکیبایی و تحمل است.

مدیر گروه عرفان دانشگاه با اشاره به دعای روز عرفه بیان کرد: این روز، روز دعا و نیایش به درگاه خداوند متعال و اعتراف به گناهان و تامل و تدبر در قدرت و عظمت حق تعالی است، درباره شب عرفه روایت شده است که دعای خیر در آن مستجاب و کسی که در آن به فرمانبرداری خداوند مشغول باشد، پاداش صد و هفتاد سال عبادت را خدای متعال به او عطا فرماید. زیارت امام حسین (ع) در این شب مستحب است و بیشتر مضامین آن نیز معرفتی است .

وی با اشاره به روایتی در مورد روز عرفه گفت: امام جعفر صادق علیه السلام آمده است که: «اگر شخص گناه ‌کاری نتواند در شب‌های قدر، از قدر و منزلت خود به نحو احسن استفاده کند و بهره گیرد، می‌تواند در این روز (روز عرفه) از رحمت الهی برخوردار گردد».

نسترن نعمتی/جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها