40 سال گذشت، 40 سال از فاجعه آتش سوزی سینما رکس آبادان. یکی از آتش بارترین شب های تاریخ کشور ایران. شبی که جنایت ، توطئه ، مرگ و آتش به هم گره خورد.
کد خبر: ۱۱۵۹۸۵۰
شبی که توطئه ، آتش، جنایت و مرگ به هم گره خورد

به گزارش جام جم آنلاین ، 40 سال است که سوالات زیادی در رابطه با واقعه سینما رکس آبادان وجود دارد. 40 سال است که از واقعه سینما رکس به عنوان مهیب ترین و جنایتکارانه ترین حادثه آتش سوزی ایران یاد می شود.

رضا آقاجانپور مورخ و پژوهشگر در رابطه با این واقعه مطالبی را در اختیار جام جم آنلاین قرار داده است.

کشتارهای دسته جمعی برای تحت تاثیر قراردادن تاریخ

اصولا در تاریخ جهان کشتارهای دسته جمعی بسیار اتفاق افتاده است، کشتارهایی برای تحت تاثیر قرار دادن یک جامعه، تغییر روند حاکم بر یک کشور و ایجاد رعب و وحشت برای رسیدن به اهداف مستبدانه. گاهی اوقات نیز برای استمرار یک حکومت و یا تغییر دیدگاه ها و یا حتی منحرف کردن افکار عمومی از یک هدف خاص کشتارهای دسته جمعی و بی رحمانه در دستور کار قرار میگیرد.

آنچه که در مرداد ماه 57 اتفاق افتاد به تعبیری تلاش برای سرنگون کردن یک هدف و از بین بردن بارقه های امید آن است. تاریخ هرگز دنبال مقصر نمی گردد، حتی در ذکر اینکه به چه علت یک رویداد به وقوع پیوسته اصرار نمی کند. فقط آن را مطرح می کند. بسیاری از وقایع تاریخی با گذشت زمان تجزیه و تحلیل می شود. اما برخی از واقعیت ها بدیهی است. آنچه که در مرداد ماه 40 سال پیش اتفاق افتاد یکی از همین واقعیت های بدیهی بود. واقعیتی که به سرکوب مردم، ایجاد رعب و وحشت و جلوگیری از ایجاد تغییرات درست مربوط می شد.

برای کشتارهای دسته جمعی مصادیق فراوانی در تاریخ وجود دارد. از آنچه که در سده ها وهزاره‎های پیشین اتفاق افتاده می توان در بسیاری از اوقات نتیجه گیری های مشترکی داشت. اصولا در طول تاریخ جهان سرکوب وحشیانه مردم یکی از بهترین راهکارها برای پیشبرد اهداف مستبدانه است. متاسفانه در سال 57 کشتار دسته جمعی به گواه بسیاری از تحلیلگران یک دلیل داشت؛ جلوگیری از انقلاب.

یکی از مهم ترین اصول جنایتکاران تاریخ برای مقابله با جریان های مردمی کشتارهای دسته جمعی بوده است.

تغییر خط فکری یا تغییر اصول و مذهب؟

برای رخ دادن کشتارهای دسته جمعی دلایل بسیار زیادی وجود دارد. در بسیاری از موارد کشتارهای دسته جمعی با هدف اعمال یک سیستم حکومتی خاص بر جوامع است. گاهی اوقات نیز توطئه هایی چند لایه برای استمرار یک حکومت خاص است، چیزی که در رابطه با سینما رکس کاملا صدق می کند.

در برخی از موارد کشتارهای جمعی برای تغییر قوم و مذهب یک جامعه است که در طول تاریخ موارد پرشماری از این دست وجود دارد. نمونه آن را در چند سال اخیر بسیار دیده­ایم و جنایت های دلخراش در این زمینه را برای همیشه در تاریخ ثبت کرده ایم. اما جنایتی که در مرداد ماه 57 و در سینما رکس اتفاق افتاد به کدام یک از این دو مربوط می شود؟ قطعا به اصول و مذهب کاری ندارد، آن جنایت برای تداوم یک خط فکری و حفظ یک حکومت بود.

نوع جنایت های دسته جمعی

آنچه که در تاریخ جهان در رابطه با کشتارهای دسته جمعی اتفاق افتاده است، از لحاظ نوع به سرانجام رساندن نوع جنایت متفاوت است. کشتارهای دسته جمعی به طرق و روش های گوناگونی انجام می شود. کشتار دسته جمعی، لزوما بدین معنی نیست که تعداد زیادی از افراد در یک نقطه و در یک زمان مشخص به طرق مختلف به قتل برسند. کشتارهای دسته جمعی گاه تدریجی هستند، بدان معنا که بخشی از مردمان یک جامعه که اشتراکات زیادی با یکدیگر دارند به دلیل همان اشتراکات یکی پس از دیگری کشته می شوند. کشتار دسته جمعی گاه نیز به صورت ناگهانی و همزمان به وسیله بمب، زنده به گور کردن و موارد وحشیانه ای از این دست است. دردناک ترین نوع کشتار زنده زنده سوزاندن است. این نوع کشتار همه چیز را درون خود دارد، از ترغیب تا ارضای اهداف شوم به وسیله گرفتن جان عده ای بیگناه.

برخورد تاریخ با جنایت «رکس»

کشته شدن چند صد نفر در واقعه به آتش کشیدن سینما رکس هرگز انکار نخواهد شد. تاریخ در تقابل با جنایت های این چنینی آیینه ای تمام قد است. در ابتدای به وقوع پیوستن فاجعه بسیاری از افراد جامعه ارزیابی درستی از ماوقع ندارند. اما به مرور زمان همه چیز در این آیینه (تاریخ) بازتاب می یابد. تاریخ قضاوت نمی کند، تاریخ فقط نشان می دهد و آنگاه بشر بر اساس توانایی های ذهنی خود آنچه را که می خواند و می بیند قضاوت، تجزیه و تحلیل می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها