مژده لواسانی با «کاملا دخترونه» به آنتن زنده شبکه جوان آمد

یک برنامه صورتی

بعد از مدت‎ها بالاخره شبکه سه پیشقدم شد تا برنامه‌ای شاد و جوان‌پسند را ویژه دختران تهیه و پخش کند. «کاملا دخترونه» دو هفته‌ای است که از شبکه جوان مهمان خانه‌های ایرانی شده تا حرف‌هایی از جنس دل دختران بزند.
کد خبر: ۱۱۵۸۶۶۱
یک برنامه صورتی
دختران جزو اقشار موثر اما کمتر دیده شده اجتماعی هستند که با وجود داشتن توانمندی‌ها و استعدادهای متفاوت از جنس مخالف خود، می‌توانند ایفاگر نقش‌های متفاوت و مهمی باشند. این قشر بزرگ به هر دلیل از جمله برخی محدودیت‌های عرفی، فکری و خانوادگی از جامعه فاصله می‌گیرند و خاموشی اختیار می‌کنند. برنامه‌سازان کاملا دخترونه با درک این نیاز عمومی دست به تولید این برنامه زده‌اند و بنا دارند تا با تزریق باور به دختران کشورمان صدای آنها را به گوش همه برسانند. این برنامه شاد صبحگاهی که از شنبه تا چهارشنبه حوالی ساعت ۱۱ تا 11 و 45 دقیقه روی آنتن شبکه سه می‌رود، کاری از علی زاهدی تهیه‌کننده برنامه‌های موفق اجتماعی شبکه سه کوله‌پشتی، ماه عسل، ویتامین 3 و مردم چی می‌گن است. در ادامه نگاهی به نکات ریز ودرشت 45 دقیقه کاملا دخترانه در رسانه ملی می‌اندازیم:

مجری آشنا با اجرای هیجانیتر

لواسانی که بیشتر قالب گفتوگو محور را در برنامههای شبانگاهی شبکه دو نظیر کافه سوال، روبهراه و بهترین شکل ممکن تجربه کرده است، حالا به آنتن زنده شبکه جوان آمده تا حرفهای کمتر گفته و شنیده شده دختران ایرانی را صریحتر و شفافتر از زبان خودشان رسانهای کند. به نظر میرسد لواسانی تلاش کرده در این کار جدید اجرای متفاوتی را ارائه کند، برای همین او به شکلی غلو شده خودمانی و خوشحال ظاهر شده است. این نکته را میتوان در همه اجزای اجرایش، از انتخاب ادبیات وی با مهمان و عوامل پشت صحنه تا رنگ پوشش و حتی انگشتریاش ملاحظه کرد. هر چند شادابی و سرزندگی لازمه برنامهای جوانانه است ولی اصولی و معقول باید اتفاق بیفتد تا توی ذوق نزند. البته این افراط را در رنگ صورتی دکور، قاب میان برنامهها، شربت روی میز و حتی پاپیون زیر گلوی برج میلاد هم شاهدیم.

با این همه، نظرات متفاوت مخاطبان برنامه در صفحه اینستاگرام کاملا دخترونه، حداقل این مطلب را یادآور میشود که این برنامه دخترانه نوپا دیده شده و از نظر بینندگانش به حد رای و نظر دادن رسیده که خودش ارزشمند است. نظرات مخالفی چون «مجری خانوم برنامه با شلوغ کردن و انرژی کاذب میخواد گرمش کنه ولی چیزی که از دل بر نیاد بر دل نمیشینه/به نظرم فقط مجری خانم، لواسانی نیست، انگارصداوسیما فقط این مجری خانم رو داره که توی همه شبکهها هست» و نظرات مثبت هم با این مضامین «سلام مژدهجان برنامهتون خیلی پرانرژی هست. هر موقع شما رو میبینم کلی انرژی میگیرم.

خیلی دوست دارم باهاتون دوست بشم/ به نظرم برنامه بشدت اجتماعی و نگاه نو داره؛ مجریش هم بسیار با ادب و حرفهای و کاردرستِ با اینکه برخلاف ایشون، من عاشق قرمه سبزی هستم» دیده میشوند. اما اینکه چقدر این برنامه خواهد توانست در روزهای پیش رو موفق عمل کند و جمع بیشتری از بینندگان جوان و سختپسند شبکه سه را با خود همراه کند، به دیدن قسمتهای بیشتری از آن نیاز دارد.

ورود برای همه آزاد است

عنوان گیرا و متفاوت برنامه، پیش از هر چیز جلبتوجه و هویت خودش را معرفی میکند؛ برنامهای ساده و خودمانی ویژه دخترخانمها. آنچه مسلم است نگاه تولیدکنندگان کاملا دخترونه ناظر بر رویکردهای افراطی فمینیستی یا تقابل جنسیتی نبوده و تنها محوریت آن بر پایه مسائل و علائق از جنس دخترانه میچرخد. از آنجا که تلویزیون رسانهای گروهی است، بیشک در میان خیل مخاطبانش گروههایی از آقایان هم بیننده برنامه هستند که اگر جزو مدیران و تصمیمگیران کشور باشند، میتوانند با دیدگاههای نیمی از نسل آینده مملکت بیشتر آشنا شده و در جهت رفع آنها گام بردارند و اگر هم در شمار همسران و برادران باشند، میتوانند در برقراری ارتباط موثر با خانواده همراهی و همسویی بیشتری پیدا کنند.

اما نظرات بینندگان برنامه در فضای مجازی نشاندهنده مخالفت آنها با دو عبارت مژده لواسانی با این مضمون که ورود آقایان ممنوع و در انتهای هر برنامه هم استفاده از شعار «دخترا نیمی از دنیا هستن و نیم دیگر رو میسازن» است چون از آنها اشتباهها استنباط تفکیک جنسیتی میشود. وگرنه از بین نقد و نظرات بینندگان هم پیداست جمع زیادی از پسران بیننده پر و پاقرص برنامه هستند و آن را حتی در صفحات مجازی هم پیگیری میکنند.

اهالی خاموشتر

میتوان به جرات گفت مهمترین مشخصه مثبت این برنامه، پرداختن به قشری کمتر دیده شده در جامعه ایرانی است. اما از آن بالاتر توجه کردن به علایق و دغدغههای دختران مناطق محروم و کمتر برخوردار کشورمان است که از برخی چارچوبهای بسته خردهفرهنگهای بومی هم رنج میبرند. بیشترین فوکوس روی دعوت از دختران شهرستانی است که توانستهاند با کمترین پول و امکانات سری میان سرها درآورند و برخلاف جریان رود عرفی و فرهنگی خودشان دست به کارهای مفید و شایسته بزنند. فائقه راغی، خبرنگار جوان خبرگزاری ایلنا و سهیلا بامری، جوانترین شهردار ایران اهل استان سیستان و بلوچستان نمونههایی از این چهرههای دعوت شده بودند. البته باید در همین زمینه اضافه کرد که عوامل تهیهکننده این برنامه نباید از این نکته بسیار ظریف غافل شوند که صرفا به معرفی دختران موفق و حائز عنوان، شغل، تحصیلات آکادمیک و رتبه اجتماعی نپردازند بلکه بخشی از این فرصت مغتنم رسانهای را هم به معرفی دخترانی از جنس غالب دختران این سرزمین اختصاص بدهند. یعنی ضمن دعوت از چهرههای مطرح و ارائه فرمولهای موفقیت آنها به دیگران برای ایجاد انگیزه جهت حرکت به سمت اهداف خودشان، از شماری از دختران که سبک زندگی غیراجتماعیتر اما به نوبه خود موفقی را دنبال میکنند، دعوت به عمل آید. شاید حضور مهمانانی از نوع نفیسه عابدی، چهره آشپزی اینستاگرامی یا دخترانی که مشاغل خانگی مختلف مانند خیاطی، معرق، طراحی و خوشنویسی و امثالهم را در منطقه خود دنبال میکنند، بتواند برای جمع بیشتری از تماشاگران برنامه راهگشا و الهامبخش باشد.

آشنایی با دخترانهترینها

مهمانان کاملا دخترونه از ورزشکار و خبرنگار گرفته تا برگزیدگان کنکور و کارآفرینان، از میان برترینها و متفاوتترینهای هر عرصه انتخاب میشوند. در این مدت دو هفتهای از آغاز برنامه، سهیلا بامری، جوانترین شهردار ایران، بهار رادمهر از قم، رتبه سه کنکور ریاضی امسال و فرشته کریمی، بهترین بازیکن بازیهای قهرمانی فوتسال بانوان آسیا از دعوتشدگان بودهاند. این رویکرد میتواند ضمن جذابیتآفرینی برای دنبال کردن برنامه تا به انتها، الگویی از رسیدن به هدف را در اختیار دخترانی که قصد پیمودن همان راه را دارند، بگذارد تا وقت و انرژی کمتری را صرف کنند.

سارا صالحی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها