نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در گفت‌وگو با جام‌جم نسبت به تبعات جولان کشتی‌های صیادی بیگانه هشدار می‌دهد

خطر! به سومالی نزدیک می‌شویم!

مساله جولان کشتی‌های بیگانه در دریای عمان وارد فازه تازه‌ای شده است. شاید تا پیش از این فقط فعالان محیط زیست نسبت به تخریب زیست بوم و انقراض گونه‌های جانوری هشدار می‌دانند، اما امروز شرایط برای صیادان منطقه آن‌قدر دشوار شده که نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس هشدار می‌دهد اگر این مساله مدیریت نشود هیچ بعید نیست برخی صیادان بومی سرنوشتی مشابه صیادان سومالیایی پیدا کنند، صیادانی که تنها راه امرار معاش‌شان را از دست داده‌اند صیادان جنوب از کاهش توان صیادی در آب‌های گرم خلیج فارس و دریای عمان خبر می‌دهند. در حالی که این روزها فصل صید میگوست، لنج‌های افراد محلی که روانه دریا می‌شود، فقط با ده تا 15کیلو میگو به ساحل باز می‌گردد. سفره دریا برای مردم به حدی کوچک شده که دیگر درآمد حاصل از صیادی کفاف زندگی صیادان را نمی‌دهد. تردد بیش از حد شناورهای صیادی که به گفته محلی‌ها، کف دریا را جارو می‌زنند نیز تیشه به ریشه زندگی در جنوب کشور می‌زند. دیروز لاشه یک نهنگ 14 متری در سواحل بوشهر پیدا شد، نهنگی که به احتمال زیاد به علت برخورد با کشتی‌های صیادی تلف شده است، کشتی‌هایی که خدمه آنها این روزها با پرتاب سنگ و منور برای صیادان بومی خط و نشان می‌کشند.
کد خبر: ۱۱۵۷۴۸۲

به گزارش جامجم، اوضاع کسب و کار در جنوب چندان خوب نیست. بالا رفتن نرخ تورم تامین تجهیزات صیادی را برای مردم جنوب بسیار گران کرده و از سوی دیگر افزایش رقابت در صید، امرار معاش را برای آنها دشوارتر کرده است. بیشتر آنها میگویند این روزها که به دریا میزنند با 15 تا 20 کیلو میگو به ساحل باز میگردند.

وحید خسروی یکی از صیادان بوشهری در گفتوگو با جامجم شرایط نامناسب صیادان بوشهری را تائید میکند و میگوید: صید برای صیادان نمیصرفد. کاهش حجم صید، بیرویه شده است.

او و بیشتر صیادان محلی کم شدن صید را به گردن فعالیت کشتیهای خارجی میاندازند که به قول خودشان کف دریا را جارو میزنند.

خسروی ادامه میدهد: بچهها در دیر و کنگان کشتیهای خارجی را دیده و عکسشان را گرفتهاند. دولت میگوید به این کشتیها مجوز نداده، اما این کشتیها تمام آبزیان دریا را صید میکنند.

همه مشکلات صیادان جنوب کشور این نیست. خسروی از تورم و گرانی نیز گلایه میکند. آن طور که او توضیح میدهد هزینه خرید تور ماهیگیری بین 200 تا 800 هزار تومان است. موتور لنج هم که در گذشته با 20 میلیون تومان خریده میشد، امروز به 60 میلیون تومان رسیده است. پرداخت هزینههای بالا برای تامین ادوات صیادی، این پیشه را برای مردم جنوب غیر اقتصادی کرده است.

خطر سومالی شدن!

بی توجهی به وضع صیادان جنوب کشور بدون شک با تبعات اجتماعی رو به رو خواهد بود، تبعاتی که عبدالحمید خدری، نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم نیز در گفت‌وگو با جام‌جم نسبت به آن هشدار می‌دهد و تصریح می‌کند: اگر شرایط به این شکل ادامه پیدا کند هیچ بعید نیست برخی صیادان ایرانی نیز به سرنوشت صیادان سومالیایی دچار شوند.

آن‌طور که این نماینده توضیح می‌دهد: صیادان سومالیایی نیز به دلیل کم شدن صید و فعالیت بیش از حد کشتی صیادی بیگانه، دچار مشکلات شدید اقتصادی و اجتماعی شدند و برخی از آنها حتی به دزد دریایی بدل شده اند چراکه تصور می‌کنند به این شکل باید حق شان را بگیرند.

او تاکید می‌کند: شهروندان به طرز وحشتناکی از این موضوع گله دارند. آنها بارها با من تماس گرفته‌اند و از فعالیت کشتی‌های بیگانه در آب‌های جنوبی کشور شکایت کرده‌اند.

این شرایط سبب شده نمایندگانی مانند خدری به فکر فراخواندن مدیران برخی سازمان‌ها مانند شیلات، محیط‌زیست و جهاد کشاورزی به مجلس باشند تا آنها در این خصوص توضیح بدهند.

خدری ادامه می‌دهد: بدون شک دراین باره به دولت نیز تذکر می‌دهیم.

کرایه شناور با خدمه خارجی

سرنخ شناورهایی را که با استفاده از سنگ و منور به لنج‌های بومیان حمله می‌کنند از طریق سازمان شیلات دنبال کردیم. شاپور کاکولکی، معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات در گفت‌وگو با ما از این می‌گوید که شناورهای خارجی همراه با خدمه خارجی از سوی کشور ایران کرایه شده‌اند.

او به «جام‌جم» می‌گوید: این اقدام سازمان شیلات ایران که شناور با خدمه خارجی کرایه کرده، قانونی است.

شناور به تنهایی با یک متن قرارداد، قابل واگذاری به ایران نیست. اجاره شناور بدون ضمانت مالی و تعهد بین‌المللی امکان‌پذیر نیست. از سوی دیگر خرید شناور هم به دلیل قیمت بالا برای دولت ایران مقدور نبود.

آن‌طور که معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات توضیح می‌دهد طرف اندونزیایی یا هر کشوری که شناور را به صیاد ایرانی کرایه می‌دهد، شرط می‌گذارد که چند نفر خارجی برای مراقبت از شناور در کشتی بمانند.

کاکولکی ادامه می‌دهد: مطمئنا بدون ضمانت مالی به ایران کشتی نمی‌دهد به همین خاطر ناخدای کشتی و افراد خدمه حکم ضمانت را در داخل شناور دارند.

فقط یک‌بار!

در حالی که صیادان بوشهری از برخورد با کشتی‌های بیگانه و خدمه آنها می‌گویند، معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات می‌گوید: این اتفاق فقط یک‌بار رخ داده است و متاسفانه فردی که منور پرتاب کرده است، ایرانی بوده که با او برخورد شده است.

اگر از او درباره کاهش صید و شرایط نامناسب اقتصادی صیادان بپرسید، می‌گوید: صید در آب‌های جنوبی ایران کم نشده و حتی افزایش هم داشته است. در سال 95، میزان صید 634 هزار تن بود که به 725 هزار تن رسیده است.

هرچند کاکولکی ادعا می‌کند میزان صید افزایش داشته اما صیادان شرایط دیگری را تجربه می‌کنند، با این حال فعالان محیط‌زیست نسبت به بهره‌برداری بی‌رویه از منابع دریا نیز هشدار می‌دهند چراکه با صید ترال آبزیان کمی امکان بقا پیدا می‌کند.

به خاطر 2 دلفین؟

معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات درباره صید و تردد شناورها در آب‌های جنوبی کشور که اکنون به عاملی برای تهدید حیات وحش نیز بدل شده است، می‌گوید: مراقبت شدید میکنیم که صدور مجوز صید در محدوده توان اکولوژیک باشد. مجوزصید ما براساس اعلام نظر موسسه تحقیقات علوم شیلاتی است.

او درباره افزایش مرگ پستانداران دریایی و نهنگی که دیروز مرگش رسانه‌ای شد نیز عنوان می‌کند: ما به خاطر مردن دو تا دلفین نمی‌توانیم اقتصادمان را کنار بگذاریم. در ارتباط با اقتصاد صید، منافع کشور را در نظر می‌گیریم. مطمئنا محیط زیست هم جزو منافع ماست و درمنافع اقتصاد صید قطعا محیط زیست هم لحاظ می‌شود.

شاید علت مرگ نهنگی که دیروز تصویر لاشه‌اش رسانه‌ای شد هنوز مشخص نباشد، اما مرگ این‌گونه درمعرض خطر انقراض گواهی است بر این‌که چرخ زندگی در آب‌های جنوبی کشور و برای بومیان این منطقه بخوبی نمی‌چرخد. صیادان برای امرار معاش با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و گونه‌های حیات‌وحش نیز به‌دلیل سودجویی عده‌ای جان می‌دهند؛ عده‌ای که باصید ترال کمر به نابودی منابع کشور بسته‌اند.

تصادف نهنگ با شناور

مدیرکل محیطزیست بوشهر کشف لاشه و مرگ نهنگ را تائید کرده و گفته چون لاشه متلاشی شده، علت دقیق مرگ را نمیتوان اکنون اعلام کرد،اما در مجموع در سالهای گذشته برخورد با ادوات و شناورهای صیادی و گرفتار شدن در آبهای کم عمق از دلایل اصلی به گل نشستن و تلف شدن نهنگها بوده است.

وقتی دریا با تردد بیش از حد کشتیهای صیادی ناامن شود، میزان مرگ و میر پستانداران دریایی هم افزایش مییابد. در سالهای اخیر چند مورد مرگ پستانداران دریایی در جنوب گزارش شده است.

داوود میرشکار، مدیر کل زیست بومهای دریایی سازمان حفاظت محیطزیست در گفتوگو با «جامجم» درباره مرگ نهنگ 14 متری بوشهر عنوان میکند: برخورد با کشتیهای صیادی یکی از احتمالات مطرح شده درباره نهنگی است که لاشهاش پیدا شده است.

میرشکار درباره احتمال ناامن شدن دریا با حضور کشتیهای متعدد در آبهای جنوب ایران میگوید: هر فعالیتی که پایدار نباشد، میتواند مخرب باشد. حضور کشتیها در آبهای جنوب اگر با تائید سازمان شیلات باشد، میتوان گفت از منابع دریا بهصورت پایدار بهرهبرداری میشود. او بهعنوان مدیر دستگاهی ناظر درباره نحوه صدور مجوزهای صیادی در خلیج فارس و دریای عمان بیان میکند: هیچ اطلاعاتی از صید در آبهای جنوب ندارم. وظیفه قانونی سازمان شیلات است برای صید برنامهریزی پایدار داشته باشد.

لیلا مرگن
جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها