به مناسبت سالگرد تولد زنده‌یاد پوپک گلدره

یادت بخیـر ، دریــا...

پوپک گلدره اگر زنده بود، امروز 47 ساله می‌شد. بازیگری که مدت‌هاست خودش از بین ما رفته، اما یادش هنوز باقی است و نقش‌آفرینی‌هایش اگرچه محدود و کم‌شمار، اما در ذهنمان برجسته و پررنگ‌اند. ویژگی اصلی گلدره در جنس شادی و روحیه سرزندگی همیشگی‌اش بود. بازیگری با سیمایی بچه‌سال که شاید به دلیل همین ویژگی‌های ظاهری و رفتاری وقتی رفت و خبر تلخ رفتنش رسانه‌ها را پر کرد، تا مدتی هیچ‌کس این عدم حضور را باور نمی‌کرد و در نهایت، احتمالا با آهی از عمق جان می‌گفت: «حیف شد...»
کد خبر: ۱۱۵۶۴۲۵
یادت بخیـر ، دریــا...

و براستی حیف شد. گلدره اگر زنده بود، امروز 47 ساله میشد. به این بهانه در جامجم یاد او را زنده نگه داشتیم و تصمیم گرفتیم مروری بر کارنامه کاری و احوالات زندگی شخصیاش داشته باشیم.

بازیگری با نگاهی نو

پوپک گلدره، در 8 مرداد 1350 در تهران به دنیا آمد؛ هرچند به دلیل نقشآفرینی موفقی که سالها بعد در مجموعه «دنیای شیرین دریا» داشت، خیلیها تا مدتها فکر میکردند که او اصالتا شمالی است. گلدره درسخوان هم بود. او در کنکور سراسری، رتبه 56 را به دست آورد و با توجه به این رتبه خوب، در رشته روانشناسی بالینی دانشگاه تهران پذیرفته شد و پایاننامهاش را در رشته تئاتردرمانی نوشت که بسیار مورد توجه قرار گرفت. این پایاننامه، موجبات آشنایی او را با اهالی تئاتر پدید آورد و مسیر زندگیاش به هنر منتهی شد. گلدره همیشه معتقد بود که روانشناسی، نقش موثری در هنر بازیگری دارد.

نقشهای برجسته

حضور در نمایشهای «پل» و «زمستان ۶۶» از نخستین تجربههای حضور گلدره در عرصه بازیگری محسوب میشود. او پس از آن با «ساعت خوش» دیده شد؛ حضور در «دنیای شیرین دریا» را تجربه کرد و در مجموعههای سینمایی «موج مرده»، «آخر بازی»، «سیندرلا» و مجموعه «مروارید سرخ» به ایفای نقش پرداخت. گلدره که تواناییهایش در عرصه بازیگری خیلی زود به همه ثابت شده بود، با بازی در «موج مرده» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را برایش به ارمغان آورد و دیگر به بازیگری شاخص و شناختهشده تبدیل شد.

خاطرات دریا

برجستهترین نقش از میان تمام نقشآفرینیهای گلدره، دریای «خاطرات شیرین دریا» بود. دختری خیالپرداز و رویاباف، با وسعت دیدی بزرگ و آرزوهایی بزرگتر که گرچه در جایی کوچک زندگی میکرد، اما زندگیاش کوچک نبود و در هر لحظهاش خاطرهای ویژه را برای خود و خانوادهاش رقم میزد. برای آنها که در میانه سالهای 70 در دنیای نوجوانی سر میکردند و این مجموعه را میدیدند، دریا نمادی از تمام رویاهایشان بود و تصویری بیواسطه را از دنیای نوجوانی به تصویر میکشید. حلاوت بازی گلدره و ادای درست لهجهاش هم به بهتر ایفا شدن این نقش افزود و تصویرش را تا همیشه به عنوان دختری دوستداشتنی و صمیمی، در ذهنمان حک کرد.

سیمای نرگس

گلدره که بعد از بازی در خاطرات شیرین دریا مدتی در عرصه بازیگری کمرنگتر شده بود، با ایفای نقش در مجموعه «نرگس» دوباره گل کرد و تصویرش به چشم آمد. نرگس که نامش هم از شخصیتی که گلدره در این مجموعه ایفا میکرد گرفته شد، مجموعهای بود که عوامل مختلف در آن دست به دست هم داد تا جنجالی شود. مجموعهای که برای اولینبار به عنوان مجموعه نود قسمتی شبهای تابستان از شبکه سه روی آنتن رفت، دست به روی بیان داستانی جدید با استفاده از بازیگرانی تاثیرگذار گذاشت و اتفاقی هم که برای گلدره رخ داد، باعث بیشتر دیده شدن مجموعه شد. گلدره در این سریال نقش دختری محکم و سرسخت به نام نرگس را ایفا میکرد که فرزند اول خانواده بود و با فوت پدر، مسئولیتهای زندگی خواهر و مادرش بر دوش او افتاده بود و نرگس، باید در مواجهه با دنیای مردانه بیرون، روحیه جنگندگیاش را حفظ میکرد.

با این حال بازی گلدره در این مجموعه نود شبی، بیشتر از سی قسمت به طول نینجامید. گلدره همزمان با بازی در این مجموعه، در «روح مهربان»، آخرین اثر تلویزیونی امیر قویدل ایفای نقش میکرد و در شمال و تهران در حال رفتوآمد بود که دچار سانحه تصادف شد، مدتی به کما رفت و بعد دنیایمان را ترک کرد و جایش تا همیشه خالی ماند...

زهرا غفاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها