شبکه مهربانی آهو؛ شکل نوینی از کمک کردن و مشارکت جمعی

دست در دست آهوی مهربانی

بحث مشارکت مردمی و کمک به خیریه‌ها چند سالی می‌شود در کشور مطرح شده است. حالا هر کوچه‌ای یک بنیاد خیریه دارد و هر کسی هم برای خودش خیریه‌ای راه انداخته است.
کد خبر: ۱۱۵۵۳۶۲

در این میان اما گروهی خوشفکر و جوان، یک شبکه خیریه راهاندازی کردهاند، شبکهای که در آن با مشارکت خیریههای دیگر، مردم و سلبریتیها خدمات اجتماعی انجام میشود. شبکهای به نام شبکه مهربانی آهو که جعفر یکتا، مدیر آن است. ده سال پیش، قبل از این که آهو به این شکل و شمایل دربیاید، خود در حد یک خیریه عمل میکرد، اما بعد از زلزله کرمانشاه آهو تغییر کرد و به شکل پنل درآمد. یکتا توضیح میدهد: آهو پلتفرمی دارد که بستری فراهم کرده است تا خیریهها در سطح کشور، سوژهها و موردهای خودشان را به صورت کمپین برای مخاطب عرضه کنند.

سازوکار آهو به چه شکل است؟

رئیس شبکه توضیح میدهد: سیاست آهو این است که خودش درگیر اجرا نشود ولی برای خیریهها منابع مالی و امکاناتی که نیاز است، فراهم میکنیم. آنها از تبلیغات شبکه مهربانی آهو استفاده میکنند: با اپلیکیشن، سایت و صفحات مجازی با مردم در ارتباطیم و از ظرفیت هنرمندان مانند خوانندهها، ورزشکاران، بازیگران و مداحان هم استفاده میکنیم. خیریهها چطور با سایت ارتباط برقرار میکنند؟ یکتا جواب میدهد: خیلی از خیریهها را ما پیدا میکنیم. به آنها پیشنهاد میدهیم چنین بستر و فضایی وجود دارد. اولین سوالی که خیریهها بعد از مراجعه از گروه میپرسند این است که این شبکه چه آوردهای برای آنها دارد. مدیر شبکه عنوان میکند: خیریهها دستهبندی مالی متفاوتی دارند. خیلی از آنها پروژههایی را که در ماه کار میکنند ممکن است بالای 500 میلیون تومان و خیلیهای دیگر هم در حد پنج میلیون تومان باشد. بیشتر خیریههایی که ما با آنها کار میکنیم در شهرستان هستند و سوژههایی دارند که شاید ارزش ریالی بالایی نداشته باشد. آهو به مرکز خیریه کمک میکند در مدت زمان کمتری پروژه به اتمام برسد: آن خیریه پنج میلیون تومان را به گفته خودش در دو هفته جمعآوری میکند. وقتی به نام آن خیریه آن کمکها را دریافت میکنیم به خاطر تبلیغات خوبمان، زیر سه روز مبلغی را که نیاز دارد، جمعآوری میکند. بعد از جمعآوری، کمکها به خیریه ارسال میشود تا کار اجرایی انجام شود: خیریه در بازه زمانی کمتری به آن آورده رسیده است. در فضای شبکه ما که مخاطب در آن زیاد رفت و آمد دارد، خیریه دیده شده است. این اتقاق البته برای مخاطب هم خوب است. او بنا به علاقه و نیاز خودش در پلتفرم سایت به هر کمپینی که نسبت به آن حس خوب دارد، کمک میکند.

با بیش از 100درصد حمایت

در پلتفرم آهو همه چیز به صورت روشن گزارش میشود و مخاطب هم به صورت آنلاین میتواند همه چیز را ببیند. بسیاری از پروژهها هم اتفاقا بیشتر از 100درصد مشارکت دارند. یکتا توضیح میدهد: خیلیها میگویند چرا اگر یک پروژهای پنج میلیون تومان میخواهد شش میلیون تومان جمع میشود؟ ما زمین کارمان را سایتمان معرفی کردیم و گفتیم مخاطبی که دارد به ما کمک میکند، بداند به چه پروژهای کمک میکند. توضیحات فنی را بتواند ببیند و درصد مشارکت را هم ببیند. این اولین اقدامی است که آهو در اختیار مخاطب گذاشته تا فقط به یک شماره کارت خلاصه نشود. آنها ارتباطها را فراتر از این بردهاند: به عنوان مثال یک پروژه مالی که پنج میلیون تومان درنظر گرفته شده است، مردم به اندازه چهار میلیون و 500 هزار تومان مشارکت کردند و اگر کسی بخواهد یک میلیون از آن کمپین حمایت کند، با این اتفاق هزینه کمک برای پروژه پنجمیلیون و 500 هزار تومان میشود. او چند راهکار هم برای این موضوع دارد: دو راه وجود دارد یکی این که کمک شما قبول نشود و یک راه دیگر این که کمکتان قبول شود. این باعث میشود کمکی بیشتر از آنچه باید جمع شود و بیشتر از 100درصد به کمپین کمک شود. مشارکت بیشتر از 100درصد اتفاقا در پروژههای سایت هم زیاد است: به عنوان مثال ما یک کمپین داریم به نام روستا به روستا که در جنوب ایران، پروژه آبرسانی دارند. در این کمپین ما روستایی داشتیم که از 150 درصد هم عبور کرد. خودمان این پول بیشتر را به روستای بعدی واریز میکنیم. اما یک زمانی هم است که پروژهها تک هستند. یک زمانی هم تک پروژه یا تک کمپین است. ما در توضیحات سایتمان سعی کردیم از نظر شرعی از مخاطبان اجازه بگیریم اگر آن خیریه نیاز به هزینههای دیگر در پروژههای دیگر دارد، این اجازه داده شود. اگر هم نیاز آن خیریه مرتفع شده بود، ما این هزینه را در یک پروژه دیگر و در یک خیریه دیگر هزینه کنیم. سایت البته طرحهایی هم دارد که با شکست مواجه شده است. یکتا توضیح میدهد: ما پروژههایی هم داشتیم که شکست خوردهاند. کمپینهای ما عدد ریالی مشخص و روز اتمام دارد. پروژهای داشتیم که روز اتمام پروژه آن مبلغ مورد نیاز جمع نشده است و هزینهها با سیستم آیتی به حساب حامیان عودت داده شده است.

نمونهای از حجم فعالیتهای آهو

عددبازی

50: این تعداد خیریه، تشکل مردمی و گروههای جهادی هستند که بعد از زلزله کرمانشاه با سایت همکاری کردند.

320 میلیون تومان: بیشترین درخواست کمک در آهوست که برای پویش حمایت تحصیلی از دانشآموزان و ساخت مدارس تخریب شده در زلزله کرمانشاه است.

183 درصد: بیشترین حمایت مردمی برای کمپین روستا به روستا برای آبرسانی به روستاهای جنوبی کشور است.

گفتوگو با جعفر یکتا، مسئول سایت آهو

با سیاسیها کار نمیکنیم

یکی از سیاستهای سایت آهو، همکاری با سلبریتیهاست. این کار برای جذب کمک بیشتر انجام میشود. سلبریتیهای زیادی در رشتههای متفاوتی با سایت همکاری میکنند.

عموما با کدام سلبریتیها کار میکنید؟

هنرمندانی که با ما کار میکنند حد و مرزی ندارد. هنرمندی که سیاسی و ضددین نباشد. افرادی با نگاههای متفاوت هستند. مداح، بازیگر و خواننده همه کنار هم هستند. چون هدف کارمان خدمات اجتماعی است. هر کسی از ظرفیت خودش و با ادبیات خودش در راستای این که کار خیری انجام شود، حرکتی را انجام میدهد.

بیشتر با کدام هنرمندان کار میکنید؟

تعدادشان زیاد است. در زمان زلزله کرمانشاه به عنوان مثال، 70 چهره بودند. مثلا از ورزشکاران یک دوره در خدمت تیم ملی سال 1998 بودیم، آقایان خداداد عزیزی، کریم باقری، مهرداد میناوند و حمید استیلی. از ورزشکاران کشتی، آقای معصومی. اکثرمداحان حضور دارند. خیلی زیاد هستند. مجریان توانمند صدا و سیما، چه مجریهای حوزه کودک و چه مجریهایی که خیلی تخصصیتر فعالیت میکنند.

شما با نهادهای دیگر هم کار میکنید، مثلا با بنیاد برکت؟

نه. مجموعه ما یک مجموعه خصوصی و شخصی است. کاملا فراحزبی و فراجناحی هستیم و با مشارکت و سیاستهای مردمی جلو میرود.

لیلا شوقی – روزنامه نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها