رییس کارگروه کاهش تقاضا در مجمع تشخیص در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

وضعیت اعتیاد در مدارس و دانشگاه ها چگونه است؟! / افزایش مصرف گل در کشور

رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بیشترین میزان مصرف مواد مخدر در کشور گفت: تریاک با مصرف بیش از 50 درصد، گل با 12 درصد و پس از آن هروئین و شیشه به ترتیب بالاترین میزان مصرف در کشور را دارند.
کد خبر: ۱۱۴۸۵۹۸
وضعیت اعتیاد در مدارس و دانشگاه ها چگونه است؟! / افزایش مصرف گل در کشور

دکتر سعید صفاتیان در گفت‌و‌گو با جام‌جم آنلاین درباره اعتیاد و روند مبارزه با آن در کشور، گفت: در کشور جایگاهی بنام ستاد مبارزه با مواد مخدر وجود دارد که 22 سازمان و وزارتخانه در آن عضو و در حوزه های مختلف پیشگیری، درمان، مقابله، حقوقی و بین‌المللی مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: کمیته هایی متناظر این سازمان ها در ستاد مبارزه با مواد مخدر است، این کمیته ها وظیفه دارند تا در کارهای مختلف ورود پیدا کنند؛ این ستاد بیش از 20 سال در کشور سابقه فعالیت دارد و در حوزه مبارزه با مواد مخدر مشغول به کار است.

رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه در حال حاضر در کشور حدود 700 تا هشتصد هزار نفر تحت پوشش برنامه های درمان داریم اظهار داشت: از این تعداد 90 درصد در اختیار سازمانهای مردم نهاد و بخش خصوصی قرار دارند و بخش دولتی تنها 10 درصد پوشش درمان را بر عهده دارد .

صفاتیان افزود: در این زمینه افراد بسیاری فعالیت دارند و اشتغالی نیز ایجاد شده است همچنین دستگاه های زیادی در بخش پیشگیری مشغول به کار هستند و سطح پوشش برنامه های پیشگیری در کشور حدود 10 تا 15 درصد کل جمعیت است.

وی با اشاره به حوزه مقابله در این ستاد گفت: بیش از 800 تن کشفیات داریم و بالاترین میزان کشفیات مواد مخدر در دنیا مختص به ایران است؛ با توجه به همجوار بودن مرزهای کشور ایران با کشور افغانستان که میزان تولیدات مواد مخدر در آن بالاست، کاهش نرخ ورود مواد به کشورمان منجر به کسب اعتبار در زمینه مبارزه با قاچاقچیان در شرق شده است.

این مقام مسئول در مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: در ستاد مبارزه با مواد مخدر صحبت هایی در زمینه اصلاح قانون شده است. در مورد مبارزه با مواد مخدر در حوزه بین الملل نیز جایگاه خود را داریم و برنامه های ساختارمندی در حرکت است.

وی بیان داشت: ورود مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در این حوزه، دلیل مثبتی شده است تا دستگاه ها فعالیت خود را مضاعف کنند و ایشان در مدت دوسال، نزدیک به 6 جلسه با سران قوا و مسئولین کشور گذاشتند که منجر به حساسیت بیشتر درخصوص حوزه مواد مخدر شده است، با بالا رفتن میزان حساسیت در دستگاه ها نتیجه بهتری نیز حاصل می شود.

وی با اشاره به طرح ملی مبارزه با مواد مخدر افزود: طرح ملی مبارزه با مواد مخدر طرح بسیار خوبی بود که ستاد مبارزه با مواد مخدر آن را انجام داد و در راستای قانون برنامه ششم توسعه است، در آن وظایف تمام دستگاه‌ها مشخص شده است و نزدیک به ۶۰ نهاد و سازمان فعال مرتبط در آن فعالیت دارند؛ تقریبا هر سازمان و نهادی در کشور قسمتی از کار را بر عهده دارند.

صفاتیان با بیان اینکه بخش خصوصی، سازمان نهاد، حوزه هماهنگی همچنین ارتباط با سازمان‌ها و ارائه برنامه‌های جدید و تقویت آن بسیار خوب در این طرح دیده شده است، ادامه داد: طرح ملی مبارزه با مواد مخدر برای اولین بار است که طراحی شده و امید است با شروع آن در سال جاری، برای سال‌های آینده نتایج خوبی را بدنبال داشته باشد.

این مقام مسئول در مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره وظایف این طرح بیان داشت: هر دستگاهی وظیفه ذاتی خود را دارد، بطور مثال ارشاد، آموزش و پرورش و صدا و سیما می‌دانند چه وظایفی را طی چند سال آینده دارند، نقش تعامل دستگاه‌ها با یکدیگر چیست همچنین چه سیاست‌های جدید و قوانینی را احتیاج دارند، برآورد بودجه‌های مورد نیاز برای این کار و نیز شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه‌ها برای کنترل وضعیت موجود، از جمله وظایف این طرح ملی است.

وی درباره میزان ورود مواد مخدر به کشور اظهار کرد: در حال حاضر افغانستان در حدود 9 هزار تن تولید دارد و در برخی گزارش‌ها گفته می‌شود 20 تا 30 درصد آن به طریق مختلف وارد ایران می‌شود، تمام نیروهای بسیج، نیروی انتظامی، سپاه و اطلاعات در مجموع 700 تا 800 تن کشفیات دارند، تولید در افغانستان ادامه دارد و به داخل کشور ما نیز قاچاق می شود اما مهم کشفیات قاچاق مواد مخدر توسط نیروها است که سالیانه 10 درصد افزایش داشته و نکته مثبتی است.

صفاتیان درباره بیشترین میزان مصرف مواد مخدر در کشور گفت: تریاک با مصرف بیش از 50 درصد، گل با 12 درصد و پس از آن هروئیین و شیشه به ترتیب بالاترین میزان مصرف در کشور را دارند. میزان مصرف مواد مخدر صنعتی حشیش و شیشه در کشور مجموعا 19 درصد است که از این عدد میزان مصرف شیشه به تنهایی 8 درصد است.

این مقام مسئول در مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به میزان دسترسی مواد مخدر در اقشار مختلف جامعه بیان کرد: میزان دسترسی به مواد مخدر در هر کشوری نمودی از میزان وجود مواد در داخل آن کشور است، در هر گزارشی حتی در خارج از کشور، زمان دسترسی بسیار راحت است و جایی از دنیا نیست که تهیه مواد زمان زیادی را صرف کند.

وی ادامه داد: کشفیات نیروی انتظامی در این زمینه صورت می‌گیرد و این کشفیات به مقدار تن در داخل مرزها و یا بصورت گرمی از شهری به شهر دیگر ادامه دارد اما مسئله این است که نمی توان مواد مخدر را از جامعه حذف کرد چراکه با ادامه داشتن تولید به صورت صنعتی یا سنتی روند مصرف آن نیز ادامه دارد، تنها کاری که می توان انجام داد این است که سطح آموزش مردم را بالا ببریم و در کل تقاضا را کم کنیم.

صفاتیان درباره آخرین آمار معتاد‌ین در اقشار مختلف جامعه اظهار داشت: طبق آخرین آمار، سال 90 نشان می‌داد 10 درصد از زنان اعتیاد دارند اما در سال 95 این عدد به 5 تا 5.5 درصد کاهش داشته است چراکه پوشش ما در برنامه ها و نیز ورود زن‌ها به سیستم درمان بیشتر شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: حدود 2 درصد از دانش‌آموزان تجربه یک بار تجربه مصرف مواد در طول زندگی را داشته‌اند همچنین بیش از 1 درصد از جمعیت دانشجوی ما نیز تجربه مصرف مواد مخدر را دارند.

نسترن نعمتی/جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها