از زمان‌های گذشته تا امروز تشک‌ها تحولات عظیمی را طی کرده‌اند. دیگر از تشک‌های پشمی و پنبه‌ای و ابری که روی زمین می‌انداختند و زنان خانه‌دار متحمل بار سنگین انتقال آن از کف زمین به کمد یا برعکس می‌شدند خبری نیست و امروزه انواع تشک‌های فنری، طبی، بادی، اسفنجی و... که مخصوص تختخواب هستند دیده می‌شود.
کد خبر: ۱۱۴۵۳۲۰

ارتباط مزاج تشکها و سلامتی بدن: جالب است بدانید از دیدگاه طب‌سنتی تشکچه‌های نشیمن و تشک‌هایی که روی آن می‌خوابیم هم همچون طبع آدمیزاد مزاج‌های سرد یا گرمی دارند که می‌توانند بر سلامت بدن اثرگذار باشند. در منابع طبی آمده که تشک‌های خوشخواب سرد هستند و سردی مزاج آنها در حین خواب که دمای بدن تا حدودی بالا می‌رود می‌تواند تنظیم‌کننده خواب و مناسب باشد. در مناطق سرد و کوهستانی توصیه بر این است که از تشک و تشکچه‌های پشمی با مزاج گرم و در مناطق با آب و هوای گرم و کویری از تشک و تشکچه‌های پنبه‌ای با مزاج سرد استفاده شود. ولی در مناطق سرد و مرطوب مانند شمال، نمد بهترین گزینه است و در موقعیت گرم و تر مانند جنوب استفاده از حصیر توصیه شده است.

تشک مناسب تختخواب : این‌که بگوییم در میان تشک‌های امروزی تشک فنری بهتر است یا طبی و اسفنجی به دلخواه خودتان است، اما باید بدانید تشک‌هایی که امروزه تولید می‌شوند در دسته‌بندی تشک‌های نرم، سفت، سخت و مستحکم قرار می‌گیرند.

خوابیدن روی تشک‌هایی با سطح سفت و سخت به دلیل این‌که قوس ستون فقرات را پر نمی‌کند و در صورت خوابیدن به پهلو انحراف غیر طبیعی در ناحیه کمر ایجاد می‌کند، توصیه نشده است. تشک‌های نرم، آسیب‌رسان‌ترین نوع تشک دانسته شده اند چون در قسمت‌های میانی کمر قوس منفی ایجاد می‌کنند. اما تشک‌های مستحکم یعنی آن نوعی که هنگام خوابیدن شرایط طبیعی و مناسب بدن را حفظ و براساس وزن و ساختار هر قسمت بدن حالت پذیر هستند و گردن را در امتداد ستون مهره‌ها نگه می‌دارند، بهترین نوع تشک‌اند. تشک‌های با فنرهای جداگانه که در اصطلاح تشک‌های فنر منفصل یا پاکتی گفته می‌شوند در مقایسه با انواع فنرهای پیوسته بهترین گزینه‌اند.

تشکتان را عوض کنید: بهتر است تشک هر شش ماه یکبار سر و ته و پشت و رو شود و معمولا عمر مفید تشک‌ها بین هفت تا ده سال است. اگر پس از بلند شدن از خواب بدنتان کوفته است و درد خفیفی در نواحی گردن و کمر و دنده‌ها احساس می‌کنید یا اگر سطح تشک فرورفته و حالت و انسجام خود را از دست داده باید به فکر تعویض تشک خود باشید

فاخره
بهبهانی

.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها