رویداد گردشگری «همدان 2018» فرصتی است برای اعتلای دوباره تولیدات باکیفیت این استان

چرم همدان برق می‌افتد

رویداد مهم همدان 2018، چندی است از راه رسیده و با خود فرصت‌های زیادی به ارمغان آورده است. رونق و توسعه گردشگری همدان تنها یکی از این فرصت‌هاست، اما ده‌ها فرصت دیگر همچون معرفی صنایع‌دستی و صنعتی و کالاهای باکیفیت این خطه هم وجود دارد که در صورت توجه مسئولان می‌تواند علاوه بر احیای مشاغل از دست رفته، اشتغال‌زایی و درآمدزایی و رونق اقتصادی را برای مردمان دیار مادستان به همراه بیاورد؛ احیا و فعال سازی صنعت و هنر چرم‌سازی یکی از آنهاست.
کد خبر: ۱۱۴۴۵۶۲
چرم همدان برق می‌افتد

به گزارش جامجم، گرچه چرم تبریز و مشهد و... بهعنوان برندهای شناخته شده در کشورمان مطرح هستند، اما چرم همدان نیز در کنار چرم این استانها، یکی از مرغوبترین چرمهای کشور و تولیدات صنعتی و دستی آن از بهترین و باکیفیتترین مصنوعات است. البته امروزه هم برند چرم همدان به دست فراموشی سپرده شده و هم دیگر خبری از انبوه تولید و صادرات نیست، گرچه کیفیت تولیدات هنوز به قوت خود باقی است. شاید تنها فرصتی لازم بود تا این تولیدات باکیفیت دوباره سروگردنی بالا بگیرند و جایگاه خود را در میان تولیدات چرمی کشور و حتی بازارهای جهانی بیابند؛ فرصتی که رویداد مهم گردشگری همدان 2018 آن را اکنون در اختیار این استان قرار داده است. البته اگر مسئولان دچار غفلت نشوند و در کنار معرفی جاذبههای گردشگری همدان و جذب گردشگر، تولیدات و مصنوعات چرمی آن را هم حمایت و معرفی کنند.

به عقیده کارشناسان، مشکلاتی چون فرصت نابرابر رقابت با محصولات خارجی به دلیل واردات بی رویه کالاهای مشابه، نبود تسهیلات مناسب برای نوسازی و تکمیل خطوط تولید، کمبود نقدینگی و مشکلات فراوان مالی واحدها، نبود حمایت جدی از صادرات، سبب رکود این صنعت شده و جز با حمایت بخش دولتی و خصوصی، توانایی برون رفت از این مشکلات را ندارد.

چرم همدان باید به جایگاه سابقش برگردد

علی مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان همدان، صنعت چرم این استان را دارای سابقهای طولانی دانسته و به جامجم میگوید: همدان از جمله استانهای پیشتاز در عرصه مصنوعات چرمی است، بنابراین باید به دنبال معرفی دوباره این هنر و حضور در بازار جهانی باشیم.

مالمیر معتقد است برندسازی از مهمترین نیازهای صنعت چرم در همدان است تا بتوان با استفاده از آن، هنر دست مردم همدان را در ذهن مشتری نشاند و برای آن بازار هدف ثابتی ایجاد کرد.

وی یکی از اولویتهای مهم معاونت صنایعدستی در استان همدان را حمایت از چرم و صنایعدستی وابسته به آن عنوان و تاکید میکند: بهدنبال آن هستیم با آموزش صحیح به تولیدکنندگان در زمینه آشنایی با سلیقه بازار جهانی از یکسو و استفاده از ظرفیت موجود در فضای مجازی برای معرفی و تبلیغ چرم همدان به ایرانیان و جهانیان از دیگر سو، این صنعت را با برند همدان و بیش از پیش به دنیا معرفی کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری همدان این گلایه را هم از تولیدکنندگان کیف و کفش چرم همدانی میکند که از چرم کارخانههای استان در تولید محصولاتشان استفاده نمیکنند و در مقابل کارخانههای چرم در همدان نیز بیشتر تولیدات خود را به سایر استانها صادر میکنند و شاید بتوان گفت نسبت به تولیدکنندگان داخل استان اعتماد ندارند.

مالمیر میگوید چرم همدان با توجه به کیفیت مطلوب، شایستگی لازم را برای گرفتن نشان اصالت دارد، بنابراین سخن خود را اینگونه ادامه میدهد که ما به دنبال آن هستیم تا در حد توان خود با حمایت از تولیدکنندگان این صنعت، چرم همدان را به جایگاه شایسته خود در صنعت چرم جهان برسانیم.

نیازمند سرمایهگذاری خارجی هستیم

احمد گازرانی، رئیس اتحادیه فروشندگان کیف و کفش و چرم همدان اما درخصوص مشکلات این صنعت در استان همدان میگوید: در حال حاضر مشکل اصلی این صنعت در همدان نداشتن صنایع مکانیزه مادر است که راهاندازی آن نیازمند سرمایههای سنگین خارجی است.

به گفته وی در کشور 138 کارخانه چرمسازی وجود دارد که فقط 30 درصد آنها فعال است، این در حالی است که رقم بالای هزینههای تمام شده و ارائه چکهای یکساله سبب کاهش نقدینگی در این صنعت و رکود بازار چرم کشور و به تبع آن استان همدان شده است.

رئیس اتاق اصناف همدان، بهترین راهحل برون رفت از بحران رکود تولید و فروش کالاهای ایرانی بویژه مصنوعات چرمی را در این میداند که برای مدتی اصناف را رها و بگذارند تا با مدیریت صنفی از این دوران گذر کنند.

گازرانی هم معتقد است چرم همدان یک صنعت شناخته شده در تمام دنیاست و برندسازی باید از الزامات آن باشد، بر این اساس در صورت برندسازی و تقویت تولید داخل، چرم همدان نیز میتواند در صادرات موفق شود و جایی برای خود در بازار جهانی باز کند.

شهلا جامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها