رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ساوجبلاغ خبر داد

مادر و دختر البرزی، وقف کنندگان برتر کشور شدند

رجبی دوانی در گفت‌و‌گو با جام‌جم آنلاین:

زاغه نشینیان مسئولان را به کرسی صدارت و وزارت رساندند

پژوهشگر تاریخ اسلام معتقد است حضرت امام آنچه که انجام می‌دادند، در راه رضایت خداوند بود ولاغیر، عموم کسانیکه با ایشان از دوران جوانی، میانسالی و کهولت آشنایی داشتند اذعان دارند سکوت، خشم، مهر و فریادشان نیز در همین راه بود.
کد خبر: ۱۱۴۴۴۹۲
زاغه نشینیان مسئولان را به کرسی صدارت و وزارت رساندند

دکتر محمد حسن رجبی‌دوانی محقق و پژوهشگر دینی در گفت‌و‌گو با جام‌جم آنلاین با بیان اینکه سیره سیاسی امام خمینی(ره) بخشی از سیره عمومی آن حضرت است، اظهار داشت: ایشان زندگی خود را وقف اسلام کردند و فضایی که ایشان در آن زندگی می‌کردند ازجمله عوامل مهمی بود که اهداف مورد نظر امام به لطف الهی محقق شود.

وی ادامه داد: حضرت امام آنچه که انجام می‌داند، چه تولی و چه تبری، در راه رضایت خداوند بود ولاغیر. عموم کسانیکه با ایشان از دوران جوانی، میانسالی و کهولت آشنایی داشتند اذعان دارند سکوت، خشم، مهر و فریادشان نیز در همین راه بود.

دوانی با اشاره به فضای سیاسی زندگی امام گفت: این فضا سبب شد تا ایشان تجربیات گران‌قیمتی را با واسطه یا بدون واسطه از نزدیک ببینند یا بشنوند زیراکه ایشان محصول دوره‌ای هستند که استادانشان، شاگردان رهبران مشروطه بوده‌اند و خاطراتی را از کامیابی یا ناکامیابی‌هایی که مشروطه بدنبال داشته است،در ذهن خود داشته‌اند.

این محقق و پژوهشگر دینی در ادامه بیان داشت: ایشان در دوران قاجار بوده‌اند و تغییر رژیم قاجار به رژیم استبدادی رضا شاه را شاهد بودند و در صحنه نیز حضور داشتند، همچنین با بزرگان آن زمان، مدرس و آیت‌اله‌کاشانی از یک سو و از سوی دیگر با مرجعیت مطلقه آیت‌الله‌بروجردی و نیز آیت‌الله‌حائری محشور و در جریان حوادث سیاسی معاصر، با آن شخصیت ها بودند و از نزدیک جریان‌ها را رصد می کردند.

وی گفت: در برخی مواقع نیز در گفت‌و‌گو با دولت، نماینده تام‌الاختیار آیت‌الله بروجردی بودند لذا سبب شده بود تا چکیده و عصاره این تجریبات کامیاب به ایشان برسد تا کاملا هوشیار باشند.

دوانی ادامه داد: می‌توان گفت عصاره و فشرده تجربیات چند دهه تاریخی معاصر ایران در وجود ایشان خلاصه شده بود و پس از رحلت آیت‌الله‌بروجردی، مبارزه را با پشتوانه تجربیات کامیاب و ناکام گذشتگان خود شروع کردند؛ همچنین با مراجع و علمای خود در آن زمان نهضتی را آغاز کردند و آنچه‌ که اهمیت داشت انجام تکلیف الهی بود.

این محقق و پژوهشگر دینی بیان کرد: حضرت امام (ره) بعد از اتکا به لطف الهی، اعتماد راسخ به وفاداری ملت ایران داشتند درحالیکه هیچ‌یک از بزرگان گذشته اعتمادی به وفاداری مردم نداشتند. در دوران رهبری در یکی از سخنرانی‌های خود فرمودند: "من شهادت می‌دهم که مردم ایران نسبت به اسلام از اصحاب رسول خدا وفادارتر هستند" چراکه آنها پیامبر را می‌دیدند اما مردم ایران ندیده وفاداری خود را در تمام دوران قبل و بعد از انقلاب به اثبات رساندند.

رجبی دوانی با بیان اینکه حضرت امام مردم ایران را مسلمان و اسلام خواه می‌دانستند، ادامه داد: ایشان می‌دانستند که رای مردم ایران، اسلام است و لذا به رای مردم باور داشتند و این باور، یکی از ارکان سیاسی سیره امام خمینی(ره) بود.

وی گفت: اتکای ایشان همیشه به مردم بود و باید روش دولت‌ها به گونه‌ای باشد که مردم را همیشه در صحنه نگه دارد همچنین به آنها اعتماد داشته باشند و امور را به مردم بسپارند اما برای این کار لازم است که مسئولان با مردم زندگی کنند و سمت و سوی سیاست‌ها و برنامه‌هایشان در جهت خدمت به عموم ،بخصوص محرومان جامعه باشد.

این محقق و پژوهشگر دینی اظهار داشت: امام خمینی(ره) در سخت‌ترین دوران، مسئولان را هشدار می‌دادند که مردم ولی نعمت شما هستند و این مردم بودند که شما را از کنج زندان‌ها درآوردند و شما را به راس ریاست نشاندند.

رجبی‌دوانی گفت: تاکید ایشان بر زاغه‌نشینان بود چراکه با جان نثاری انقلاب را به پیروزی رساندند و ما را به کرسی صدارت و وزارت آوردند، باید این نعمت خدادادی را پاس بداریم. تکیه‌ای که امام به مردم داشتند، سیاست ایشان در دوران رهبری خودشان بود و این مردم بودند که جنگ را اداره کردند،‌ خدمات رفاهی (جهاد سازندگی) را به اعماق روستاها بردند، چشم و گوش نظام بودند و ملت را از همه توطئه‌های امنیتی مصون داشتند.

نسترن نعمتی/جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها