جام‌جم از برگزاری «طرح ویژه اکران در ماه مبارک رمضان» گزارش می‌دهد

اکران سحرگاهی

سال‌ها پیش با شروع ماه مبارک رمضان سینماداران نگران گیشه سینماهای خود و دخل و خرج سالن‌هایشان می‌شدند، چرا که در این روزها سینماها با افت مخاطب روبه‌رو می‌شدند و به همین دلیل هم بود که ماه رمضان می‌شد، ماه کمای سینمای ایران.
کد خبر: ۱۱۴۱۱۱۲

برای برونرفت از این مشکل و برگرداندن تماشاچیان به صندلیهای سینما از 10 سال پیش طرحی به نام «افطار تا سحر» در سینماهای سراسر ایران برگزار شد. طرحی که به اکران و پخش فیلمهای سینمایی بعد از اذان مغرب تا نزدیکی اذان صبح میپرداخت و بر اساس این طرح بود که تمام فیلمهای سینمایی که تا قبل از شروع ماه رمضان در حال نمایش عمومی بودند در سئانسهای شبانه ماه رمضان نیز به نمایش درمیآمدند. این طرح البته در سالهای اولیه اجرایش با حواشی فراوانی روبهرو بود! یکسال وزارت ارشاد برای اجرایش تردید داشت، یک سال حوزه هنری با آن مخالف بود، یک سال اداره اماکن برای صدور مجوز سئانسهای ویژه شک داشت و...، اما باوجود تمام این فراز و نشیبها به نظر میرسد این طرح در سالهای اخیر توانسته به ثباتی تقریبی دست یابد و جزئیاتش هم ثابت بماند، هر چند که منتقدانش هنوز هم بر مواضع خود پافشاری میکنند.

منتقدان این طرح بر این باورند که اکران فیلمها در ساعات پایانی شب نمیتواند کمک چندانی به فروش فیلمها کند و شورای صنفی نمایش باید برای فیلمهایی که تصمیم دارند در این ماه اکران شوند یا به قولی ریسک کنند و روی پرده بروند تمهیدات ویژهای بیندیشد و بهسیاستهای گوناگونی مانند نیمبها کردن بلیت در تمام سئانسهای شبانه روز، اکران فیلمهای خاطرهانگیز سالهای گذشته و... فکر کند.

سال گذشته شورای صنفی نمایش در آخرین جلسه بررسی طرح ویژه اکران رمضان، اعلام کرد که مخاطبان میتوانند فیلمهای قدیمی را در ماه مبارک رمضان در سئانسهای شبانه (تا حوالی سحر) تماشا کنند و همچنین بلیت سینماها از صبح تا قبل از افطار نیم بها و از بعد از افطار تا سحر تمام بها فروخته میشود. «مصادره»، «لاتاری»، «به وقت شام»، «لونه زنبور»، «فیلشاه»، «خرگیوش»، «عصبانی نیستم»، «چهار راه استانبول»، «خجالت نکش»، «خوک»، «آنسوی ابرها» و «جشن دلتنگی» فیلمهای متنوعی هستند که اکنون روی پرده سینماهای تهران و شهرستانها قرار دارند و باید دید امسال شورای صنفی چه موقعیتی را برای فیلمهایی که قرار است در ماه رمضان روی پرده بروند، در نظر گرفته که البته برای اطلاع از چند و چون جزئیات این طرح باید تا فردا که جلسه شورای صنفی نمایش برگزار میشود منتظر ماند. هرچند اجرای این طرح طی این سالها با استقبال نسبتا خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده، اما جامجم در گزارش پیش رو تلاش کرده ضمن توضیحی بر چگونگی اجرای این طرح در ماه رمضان امسال، درباره راهکارهای بهبود این طرح راهحلهایی را از دل اظهارنظرهای سینماگران بیابد.

نمی‌شود سینما را تعطیل کرد

غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش با تاکید بر اجرای این طرح در ماه رمضان جاری در گفت‌وگو با جام‌جم خاطرنشان ساخت: انجمن سینماداران و شورای صنفی نمایش همواره تلاش‌شان بر این بوده که تمهیداتی بیندیشند تا در ایامی که مخاطب کمتر به سینماها مراجعه می‌کند، به اکران رونق ببخشند. ما سال‌ها در ماه رمضان شاهد افت فروش سینماها بودیم، اما بالاخره نمی‌شد که یک ماه سینماها را تعطیل کرد. بنابراین اجرای طرح‌هایی مانند کاهش قیمت بلیت در این ماه، اجازه نمایش در ساعات پس از نیمه شب و... از تمهیداتی بود که برای اکران در این ماه اندیشیده شد.

او ادامه داد: «طرح ویژه ماه رمضان» امسال هم مانند سال‌های گذشته برگزار خواهد شد و در جلسه شورای صنفی نمایش صنوف پیشنهادات خود را در مورد چگونگی اجرای آن ارائه خواهند داد و در مورد آن تصمیم گیری خواهد شد.

باز هم انتقاد از کمدی‌ها

کاظم راست گفتار، کارگردان سینما که سال گذشته در ماه رمضان فیلم سینمایی «آشوب» را بر پرده سینماها داشت اجرای این طرح را به نفع فیلم‌های کمدی دانست. او در این باره به جام‌جم گفت: سال گذشته که «آشوب» در ایام ماه رمضان در اکران عمومی قرار داشت به نظرم گیشه چندان متفاوتی پیدا نکرد. در حال حاضر شرایط خاصی بر سینمای ما حاکم است و مردم صرفا به سینما می‌روند که ذهن شان از گرفتاری‌های معیشتی رها شود. در چنین شرایطی فیلم‌هایی که حرفی برای گفتن دارند مهجور می‌مانند و کمدی‌های بی‌محتوا رونق می‌گیرند. کمدی‌های بی‌محتوا هم در هر حالی فروش خود را دارند چه طرح اکران تا سحر باشد، چه نباشد.

او ادامه داد: ضمن این‌که سینماداران هم در اجرای این طرح موظف نیستند تمام فیلم‌های روی پرده را از افطار تا سحر نمایش دهند. به عنوان مثال سالن سینمایی برای اکران فیلم «آشوب» روزانه در پنج سئانس قرارداد نمایش بسته که آخرین ساعت اکرانش 9 شب است. مسلما چنین سینماداری باقی سئانس‌های تا سحر را اختصاص می‌دهد به اکران کمدی‌هایی که می‌داند مردم از آن استقبال می‌کنند. در نهایت این اجرای طرح کمکی به فیلم‌های صاحب تفکر نمی‌کند و پولدارها را پولدارتر و سیرک بازان را سیرک بازتر می‌کند. چون سینمای امروز ما دیگر تبدیل به سیرکی شده که یک مشت دلقک در آن بالا و پایین می‌پرند.

لزوم تبلیغات مناسب

رضا سعیدی‌پور، مدیر پردیس سینمایی آزادی اجرای این طرح را در سینما آزادی مثبت ارزیابی کرد. او به جام‌جم گفت: بعد از افطار زمان مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت است. بنابراین به نظرم در چند سال اخیر شورای صنفی کار مثبتی انجام داده که برای اکران فیلم‌ها در ماه رمضان تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده و اجرای این طرح البته همراهی تمام رسانه‌ها را برای اطلاع رسانی به مردم می‌طلبد. چون بارها پیش آمده که تا اواسط ماه رمضان بعضی از مردم اطلاعی از اجرای این طرح نداشتند.

او ادامه داد: در سال‌های گذشته به تجربه ثابت شده طرح اکران افطار تا سحر در پردیس‌ها خیلی خوب جواب داده، اما در سینماهای تک یا دو سالنه که موقعیت جغرافیایی خوبی ندارند تاثیر چندانی نداشته است.

سعیدی‌پور در پایان خاطرنشان کرد: معمولا تمام فیلم‌های روی پرده شامل طرح اکران تا سحر می‌شوند، مگر آن‌که شورای صنفی نمایش فردا فیلم‌های دیگری را پیشنهاد بدهد.

به نظر می‌رسد طرح «افطار تا سحر» ایده مناسبی برای رونق دادن به سینما در این ایام است و خانواده‌ها کمابیش این فرصت را پیدا می‌کنند تا در ساعات پایانی شب در کنار هم به دیدن فیلم‌های روی پرده سینما بروند. هر چند طبق قانون نانوشته‌ای در سینمای کنونی ما، این فیلم‌های کمدی هستند که بی‌توجه به زمان و مکان و محتوا همواره پرفروش هستند و سهم عمده گیشه ایام رمضان هم به جیب صاحبان این‌گونه فیلم‌ها می‌رود.

ساناز قنبری

سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها