سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
اگر تا دیروز کارشناسان نگران بهرهبرداری نامناسب چوب از جنگل بودند، امروز نبود توجه به ظرفیت تفرج در شمال، بلایی دیگر را به این اکوسیستم باستانی تحمیل میکند.
به اعتقاد مجید مخدوم، استاد بازنشسته دانشگاه تهران، گردشگران به اندازه بهرهبرداری از جنگل برای این اکوسیستم تخریب به همراه دارند، اما گویا در صدور مجوزهای احداث تلهکابین برای جذب گردشگر بیشتر، متولیان و تصمیمسازان از هیچ کوششی دریغ نمیکنند و بدون توجه به استانداردها و حتی وجود نقشه راه، هر روز شاهد کلنگ احداث یک مجموعه تفریحی و توریستی جدید در نوار باریک جنگلهای شمال هستیم.
این بار هم جنگلهای الیمستان به عنوان یکی از مناطق بکر شمال که در نوبت ثبت در فهرست جهانی یونسکو قرار دارد، هدف اجرای پروژه غیر اصولی تلهکابین قرار گرفته است. فعالان محیطزیست با اجرای این پروژه در این جنگل که منجر به از بین رفتن 6.5 هکتار جنگل از عرصههای طبیعی میشود، مخالف هستند.
گردشگری اگر در سایر کشورها نسخه شفابخشی است که برای نجات اکوسیستمهای طبیعی ترویج میشود، در شمال ایران به بلای خانمان سوزی تبدیل شده که مردم ساکن در این منطقه را به ستوه آورده است. گردشگرانی که به شمال کشور سفر میکنند، گرچه درآمدی برای ساکنان شمال ایجاد میکنند، اما انبوهی از زباله از خود به جای میگذارند که برای مردم محلی بشدت دردسرساز شده است.
به گفته مقامات استانی حجم تولید زباله در شمال کشور در روزهای تعطیل حتی تا دو برابر هم افزایش مییابد. توجه به ظرفیت برد برای توسعه گردشگری یکی از اصول اولیه است که در زمان برنامهریزی برای جذب توریست به آن توجه نمیکنیم. اکوسیستمهای جنگلی استان مازندران به عنوان یکی از گردشگر پذیرترین استانهای کشور، به دلیل حضور بیش از حد مسافر در معرض تهدید جدی قرار دارد، اما باز هم تصمیمسازان این استان مجوز احداث تلهکابینی جدید در منطقه الیمستان را صادر کردهاند.
مجید مخدوم، استاد بازنشسته دانشگاه تهران در گفتوگو با «جامجم» درباره اینکه آیا در زمان برنامهریزی برای احداث تلهکابین به ظرفیت برد مناطق توجهی میشود، از رعایت نشدن ضوابط ارزیابی سخن میگوید.
او ادامه میدهد: برای اجرای این پروژهها باید اول ارزیابی انجام گیرد. دو چیز باید مشخص شود. این مناطق باید ارزیابی توان اکولوژیک شوند تا بدانیم آیا اینجا تلهکابین امکان استقرار دارد یا نه. اگر امکان استقرار داشت، بعد ظرفیت برد را حساب کنند.
مخدوم یادآور میشود: اینها هیچکدام از این کارها را نکردهاند. این قضیه در کشور سابقهدار است. با همین شیوه غلط هم ناهارخوران را خراب کردند و هم در نمک آبرود مشکل ایجاد کردند اما باز هم خرابکاری میکنند.
او به این پرسش که آیا لازم نیست در شمال اثر تجمعی تمام پروژههای تلهکابین روی یکدیگر را مطالعه کنند تا بدانیم در مجموع این طرحها چه بلایی سر جنگلها میآورند؛ این گونه پاسخ میدهد: بررسی اثر تجمعی مرحله سوم ارزیابی است.
به گفته این استاد بازنشسته دانشگاه تهران، توسعه بیحد و حصر تلهکابین در شمال کشور رفتار بسیار خطرناکی است. تاکنون تلهکابینهای مستقر در شمال چند بار حادثهآفرین شده و سقوط کردهاند، اما اخبار آن جایی درز نکرده است و صاحبان این سازهها، اصلا به سلامت مردم توجهی ندارند.
او عنوان میکند: بر اساس بررسیهایی که در دهه 60 انجام دادم و بهرهبرداری جنگل را با اکوتوریسم مقایسه کردم، در خیلی جاها اکوتوریسم اثر تخریبی بیشتری از بهرهبرداری چوب از جنگل داشت.
با توجه به اجرای طرح تنفس در جنگلهای شمال تب ساخت تلهکابین در این منطقه بشدت بالا گرفته است.
مخدوم در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به این روندها باید منتظر تخریب بیشتر جنگل باشیم، خطر حذف جنگلهای ایران را گوشزد میکند.
به اعتقاد او، اگر با همین روند پیش برویم، نسل آینده جنگلی نخواهد داشت. ما در حال حاضر از چاله بهرهبرداری جنگل درآمدهایم و به چاه گردشگری افتادهایم.
حذف 6.5 هکتار جنگل هیرکانی از کره زمین
تلهکابین قرار است توسط بخش خصوصی اجرا شود. جواهری مجری ساخت تلهکابین در این منطقه از مصاحبه با «جامجم» خودداری کرده و آن را مشروط به حضور در دفتر این شرکت میکند.
اما علی محمودزاده، عضو انجمن دوستداران دماوند به جامجم میگوید: با اجرای این پروژه 6.5 هکتار از مناطق جنگلی و مرتعی منطقه به یک شرکت خصوصی به نام مجتمع توریستی تلهکابین نگین هراز واگذار میشود.
او بر اساس اتفاقاتی که در سایر مناطق شمال بعد از ساخت تلهکابین رخ داده است، اجرای این پروژه را توام با ویلاسازی و توسعه ساخت و ساز میداند.
محمودزاده بیان میکند: در شمال کشور خارج از ظرفیت اکوسیستم و توان و ظرفیت عمومی مسافر در حال تردد است. تمام آخر هفتهها جادههایی که از تهران منتهی به شمال میشود، پر ترافیک است. یعنی این مناطق بیش از ظرفیت مسافر میپذیرد. پس طرحهای گردشگری در چنین شرایطی توجیه محیطزیستی ندارد.
او برای درآمدزایی مردم محلی نیز راهکاری دارد و معتقد است به جای احداث تلهکابین و جذب گردشگر، روستاییان میتوانند در مراتع خود باریجه بکارند و 45 روزه این محصول را برداشت کنند. درآمد حاصل از کشت این گیاه دارویی در هر هکتار مرتع هم سه برابر درآمد سالانه گلهداری به عنوان شغلی پر ریسک است.
عضو انجمن دوستداران دماوند با اشاره به شهرکسازی پس از احداث تلهکابین در چالوس و از بین رفتن یک محوطه چند ده هکتاری در نوشهر به دلیل تلهکابین سازی، تاکید میکند: متاسفانه جنگلهای ما ظرفیت طرحهای اینچنینی ندارد. توجیهی هم برای جذب گردشگربیشتر وجود ندارد. مازندران خارج از توانش گردشگر جذب میکند. حاصل توسعه گردشگری تخریب، آلودگی دریا، انباشتن زباله و ترافیک سر سام آور جاده در آخر هفته است.
او یادآور میشود: ساخت این تلهکابین، بیشتر مخرب است و احداث آن به نفع مردم محلی نیست. باید برای اجرای چنین پروژههایی ظرفیت سنجی شود. تهران یک ابرشهر بزرگ و شلوغ است و هوای آن آلوده است. مردم حق دارند از جنگلهای شمال استفاده کنند. منتها باید رفتارها اصولی باشد. استفاده از جنگل باید در چارچوب توسعه پایدار باشد که این نسل و نسلهای آینده بتوانند از نعمت جنگل برخوردار باشند. با احداث تلهکابین مردم در مدت کوتاهی برای تفریح و تفرج به شمال میآیند، اما در درازمدت این صدمات جنگل را از بین میبرد.
احداث تلهکابین در منطقه حفاظتشده
مهدی مسچی، دیگر عضو انجمن دوستداران دماوند نیز در گفتوگو با جامجم، الیمستان را جزو مناطق حفاظتشده معرفی میکند.
او ادامه میدهد: اخیرا اعلام شده که این منطقه جزو مناطق 12گانه دولت برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو است.
مسچی بیان میکند: این طرح در دوره احمدینژاد نتوانست مجوز احداث دریافت کند و مسئولان منابع طبیعی و محیطزیست در مقابل آن ایستادگی کردند، اما چگونه است که از سال 93 به بعد، این مجوز داده شده است.
آنطور که او میگوید: استان مازندران یکی از گردشگرپذیرترین مناطق کشور به شمار میرود و مسئولان توان مدیریت ترافیک حاصل از گردشگران، انبوه زباله باقیمانده و عوارض ناشی از آن را در منطقه ندارند. حال معلوم نیست چگونه به تلهکابینی مجوز میدهند که یکی از پایههای آن در پرترافیکترین نقطه جاده هراز مستقر خواهد شد.
با توجه به هشدارهای کارشناسان باید خطر توسعه ناپایدار را بیش از پیش جدی گرفت، زیرا افزایش آمار گردشگران در شمال کشور بدون در نظر گرفتن آسیبی که به جنگل تحمیل میشود، تفاوت زیادی با قطع درختان ندارد. باید تاکید کرد به گفته کارشناسان محلی با اجرای این پروژه مناطقی به نام کمر کلوم، پل خمند و الیمستان که از بکرترین مناطق است، توسط تلهکابین از بین میرود. این سازه 12 سکو دارد و در یال غربی قله امامزاده قاسم و الیمستان واقع میشود. سکوی اول آن در نقطه اصلی ترافیک هراز که همیشه پلیس هم از حل مشکل آن عاجز بوده است، قرار میگیرد.
لیلا مرگن - جامجم
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد