جشنواره «روایت انقلاب» امروز و فردا و جشنواره «داستان انقلاب» فروردین‌ 97 برگزار می‌شود

از فردی تا اندرزگو؛ از داستان تا روایت

انقلاب، داستان‌های خودش را دارد؛ حماسه‌ها، رشادت‌ها و بزنگاه‌های مهم اصالت مردمی که جور را تاب نیاوردند. طبعا ادبیات، می‌تواند یکی از رسانه‌های تصویرگر این حماسه‌ها باشد. چه بسیار داستان‌ها و شعرهایی که دست به کار این ترسیم بوده‌اند تا آنجا که امروز بتوانیم سینه سپر کنیم و از ادبیات انقلاب اسلامی ایران به عنوان نوعی مهم از انواع ادبی سخن به میان بیاوریم.
کد خبر: ۱۱۲۴۵۷۸
از فردی تا اندرزگو؛ از داستان تا روایت

با این حال، پرداختن در ذیل ادبیات به چنین واقعه مهمی، خالی از آسیبها هم نبوده است. بدیهی است وقتی از عنصر خیال درمیگذریم و میخواهیم مصادیق و مابهازاهای یک تاریخ را در قالب شعر و داستان به تصویر بکشیم، باید بسیار بیش از وقتی که کاری به این مصادیق نداریم، تن به تحقیق بدهیم. ناآشنایی یک اهل ادبیات با سویههای مختلف انقلاب اسلامی باعث میشود او ناخواسته دچار تحریف شود. در این میان البته همه اتفاقات ناگوار ناخواسته نمیافتد. از همین رو باید با تولیدات موثق و اصیل به مبارزه با چنین آثاری برخاست. حالا ناشران انقلاب اسلامی خبر دادهاند که برای مقابله با تحریف تاریخ معاصر و نیز آنچه «تطهیر پهلوی» نامیدهاند، جشنوارهای را برگزار میکنند که «روایت انقلاب» نام دارد.

از داستان انقلاب تا روایت انقلاب

لابد میدانید که داستان، یکی از زیرمجموعههای روایت است. در واقع این روایت است که داستان را دربرمیگیرد. از این رو ما گاه با روایتهای داستانی سر و کار داریم و گاه با روایتهایی که لزوما داستانی نیستند. توجه به همین نکته، مرز باریک تحریف را مشخص میکند. وقتی داستان مینویسیم بالطبع بنا بر ملاحظات ادبی و هنری که اجازه ورود تخیل را به ما میدهند، میتوانیم قسمتی از وقایع را به دلخواه تغییر دهیم، اما وقتی از ما میخواهند روایت بنویسیم، باید راوی صادق و منصفی باشیم. با توجه به همین نکته، به نظر میرسد مجمع ناشران انقلاب اسلامی، بدرستی اسم جشنوارهشان را گذاشتهاند «روایت انقلاب» و نه «داستان انقلاب».

البته میدانید که ما 9 دوره شاهد برگزاری جشنواره داستان انقلاب بودهایم؛ جشنوارهای که به جایزه زندهیاد امیرحسین فردی نیز معروف است. اخیرا هم داوران دهمین جشنواره داستان انقلاب در دو بخش نوجوان و بزرگسال از سوی دبیرخانه این رویداد ادبی معرفی شدهاند و حالا همه منتظرند ببیند این دوره که فروردینماه برگزار خواهد شد، چه کیفیتی را در بر خواهد داشت.

دبیر علمی این دوره منیژه آرمین است و داستانهای این دوره این موضوعات را شامل خواهند بود: مسائل و رویدادهای سالهای قبل از انقلاب و روزهای پیروزی انقلاب و پس از آن تا امروز همچون دفاع مقدس، کودتای نوژه، حادثه طبس، منافقین، فتنهها و ترورها، خیزش سال 42 و تبعید امام، کودتای سال32، استکبارستیزی، هویت ملی و تأثیر انقلاب اسلامی در منطقه و کشورهای اسلامی و موج بیداری اسلامی، دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزههای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، نقش رهبری انقلاب اسلامی در وحدت و انسجام ملی و هدایت جریانهای استکبارستیزی و غربزدگی مسلمانان جهان با تأکید بر هویت اسلامی و هویت ملی.

جشنواره اندرزگو

اما تازهترین رویدادی که در رابطه با ادبیات و انقلاب قرار است برگزار شود، همانطور که اشاره کردیم جشنوارهای است با عنوان «روایت انقلاب». این جشنواره در واقع از دل نشستهای هماندیشی مرکز آموزشهای حوزه هنری بیرون آمده است. مجمع ناشران انقلاب اسلامی، هم دومین نشست هماندیشی مقابله با تحریف تاریخ معاصر و تطهیر پهلوی و هم اولین جشنواره روایت انقلاب را برگزار میکند. عنوان جایزه این جشنواره نیز مزین به نام شهید «سیدعلی اندرزگو» است.

این جایزه در بخشهای داستان نوجوان، داستان بزرگسال و تاریخ شفاهی برگزار میشود و برترین آثار از میان آثار تولیدی با موضوع مقابله با تحریف تاریخ معاصر و تطهیر پهلوی انتخاب میشوند. مراسم قرار است در دو روز، امروز و فردا، با حضور علیرضا مختارپور، محسن مؤمنیشریف، محمد حمزهزاده، سیدصادق رضایی، فخرزاده، پرویز، مسئولان فرهنگی، ناشران و نویسندگان برگزار میشود؛ روز نخست شنبه 5 اسفند، ساعت 9 و روز دوم یکشنبه 6 اسفند، ساعت 9 و ساعت 18 هر سه مراسم در سالن سوره حوزه هنری.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها