یادداشت

شناخت مزیت‌های سرمایه‌گذاری کلید اشتغال پایدار روستایی

اقدامات چند سال گذشته دولت در زمینه تکمیل زیرساخت‌های روستاها انکارناپذیر است، اما این اقدامات نتوانسته‌‌ به‌طور مؤثر، معضل بیکاری روستاییان را برطرف کند. البته تاکنون طرح‌های متعددی برای ایجاد اشتغال در روستاها در دستور کار دولت‌های مختلف قرار گرفته است، اما هیچ‌کدام از این طرح‌ها، متقن و محکم نبوده و نتوانسته آن چنان که باید و شاید برای روستاییان شغل ایجاد کند. از این رو، لازم است اشکالات اجرای این طرح‌ها بررسی شود تا دوباره در اجرای طرح‌هایی مثل پرداخت تسهیلات 12 هزار میلیاردی اشتباهات گذشته تکرار نشود.
کد خبر: ۱۱۱۸۱۱۰

بهترین راهکار برای جلوگیری از این اشتباه، شناخت مزیتهای سرمایهگذاری در روستاهاست و دولت باید از ظرفیتهایی مثل مشاغل خانگی، صنایع مولد، کسب و کارهای خرد، فرآوردههای دامی و لبنی، پرورش طیور و شیلات، صنایع تبدیلی حوزه کشاورزی برای اشتغالزایی در روستاها استفاده کند. همچنین ظرفیتهای پراکنده بسیاری در حوزههای گردشگری و صنایعدستی در روستاهای کشور وجود دارد که تاکنون بهرهبرداری لازم از آنها صورت نگرفته است و مسئولان دولتی باید با ایجاد ساز و کار مناسب و تهیه نقشهای دقیق از این ظرفیتها زمینه تحقق هدف برنامه ششم توسعه مبنی بر ایجاد سالانه 385 هزار شغل در روستاها را فراهم کنند.

اشتغال ساکنان روستاها و بخصوص جوانان روستایی مهمترین عامل جلوگیری از روند کنونی مهاجرت روستانشینان به شهرهاست. مقام معظم رهبری نیز بارها بر لزوم اشتغالزایی در روستاها تاکید و به همین منظور با برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال روستایی موافقت کردهاند. ایشان همچنین برای تقویت زیرساخت روستاها، اجازه برداشت 200 میلیون دلار برای آبرسانی و 250 میلیون دلار برای تهیه تجهیزات آبیاری تحت فشار از صندوق توسعه ملی را دادهاند. کارشناسان دولت نیز از ابتدای خرداد تا پایان دی امسال، ساز و کار پرداخت تسهیلات 12 هزار میلیاردی اشتغال روستایی را تدوین کردند که البته انتظار میرفت این کار سریعتر انجام شود.

اما در هر صورت پرداخت قسمت اول این تسهیلات به مبلغ 2000 میلیارد تومان آغاز شده است و مسئولان باید با فرستادن تسهیلگران به روستاها و تقویت سیستم نظارتی در بانکها، زمینه را برای بهرهبرداری صحیح روستاییان از این منبع در جهت اشتغالزایی استفاده کنند تا این منابع مالی که برای اشتغالزایی در روستاها در نظر گرفته شدهاند، به کانالهای دیگری وارد نشوند. البته نباید بار ایجاد اشتغال پایدار در روستاها را فقط بر دوش دولت قرار داد و لازم است برای حل معضل بیکاری جوانان روستایی، نهادهای حمایتی مانند بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز بیشتر از قبل وارد گود شوند.

حمید بنایی

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها