سرمایه‌گذاری جمعی در بستر اینترنت چگونه به اشتغال می‌انجامد؟

دست خدا با جماعت است...

در روزهای اخیر صحبت‌هایی از طرح جدید دولت با عنوان «اشتغال‌زایی با هدایا و نذورات مردم» در رسانه‌ها مطرح شد. شنبه 23 دی، وزرای ارتباطات و اقتصاد تفاهم نامه‌ای امضا کرده‌اند که قرار است مدل تامین مالی خرد برای استارت‌آپ‌ها باشد.
کد خبر: ۱۱۱۳۴۰۰
دست خدا با جماعت است...

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در این خصوص گفته است: سرمایههای خرد 10 تا 50 میلیون تومانی که در دست مردم متقاضی سرمایهگذاری است میتواند از این طریق در اختیار شرکتهای نوپا قرار گیرد. عیسی منصوری، معاون وزیر کار با حضور در بخش خبری 21 شبکه یک سیما نیز درباره این طرح گفته است: هدف اصلی شیوه نوین تأمین مالی جمعی حمایت از کارآفرینان و نوآوران است. کوشش ما این است که امکان مشارکت با منابع مالی محدود در طرحهای بزرگ و نوآورانه برای مردم فراهم شود و زمانی که طرح به نتیجه میرسد در منافع آن بهنسبت آورده خود بتوانند شریک شوند.

اندیشه سرمایهگذاری جمعی (Crowdfunding) در شرایط فعلی کشور ما، از مهمترین راههای حمایت از ایدههای تازه برای برونرفت از بسیاری از بحرانها محسوب میشود. ایدهای که سالهاست در بسیاری از کشورهای دنیا موفقیتهایی خیرهکننده رقم زده و توسعه ویکیپدیا فقط یکی از آنهاست. در چند سال اخیر استارتآپهای موفق متعددی در بستر وب شکل گرفتهاند که راهکارهایی موثر برای آغاز فعالیت بسیاری از رویدادهای ثمربخش را فراهم کردهاند که به صورت معمول امکان رشد نداشتند یا چندان موثر نمیتوانستند حامی مناسبی پیدا کنند؛ از جمعآوری کمک برای ساخت کانکس در مناطق زلزلهزده گرفته تا گردآوردن اعانههای مردم برای حمایت از تولید آثار هنری، فرهنگی و حمایت ازکسب و کارهای نوپایی که میتواند چند جوان را مشغول به کار کند. شیوهای تازه در گردآوری اعانهها که با دسترسی هر چه بیشتر مردم به فضای مجازی روزبهروز توسعه بیشتری خواهد یافت و با توجه به قابلیتهای شفافسازی فرآیند کمکرسانی و ارائه گزارشهای آنی از چگونگی پیشرفت هر پروژه با ایجاد فضایی مملو از شواهد کافی برای صحت و اعتبارسنجی، آن گروه از جامعه را که همیشه نسبت به مؤثر واقعشدن کمکهای کوچک خود برای انجام کارهای بزرگ بدبین هستند به مشارکت وا میدارد. از طرفی گروهی که مایل به مشارکت موثر سرمایه خود در راهاندازی کسبوکاری تازه هستند و مایلند از مزایایش نیز بهرهمند شوند، محلی برای سرمایهگذاری خواهند یافت.

با همه این مزایا برای فرهنگسازی و ترغیب عموم مردم به مشارکت جدی در سرمایهگذاری جمعی نیاز به کار جدی داریم. در شرایطی که هنوز چهره آشفته بینوایی در پشت چراغ قرمز ترافیک عواطف هر ایرانی را برای سرازیرکردن پول به جیب باندهای استثمارکننده نیازمندان برمیانگیزد، راهی نهچندان هموار برای آموزش عمومی پیش رو داریم. اینجاست که رادیو و تلویزیون به عنوان ابزار اطلاعرسانی که در تکتک خانهها صدایشان شنیده میشود، باید نسبت به آموزش عمومی در خصوص مزایای مشارکت در سرمایهگذاری جمعی وارد عمل شوند؛ اهمیت روشمند عمل کردن در تمام زمینههای زندگی، حتی کمکرسانی و اعانهدادن را به مخاطبان خود آموزش بدهند. ویژگیهای وبگاههایی را برشمارند که فرآیند سرمایهگذاری جمعی (Crowdfunding) را موثرتر پیش میبرند تا به این ترتیب کار شناسایی و شیوه مشارکت در این روش برای کسانی که نخستین بار با این فرآیند آشنا میشوند روشنتر شود. در این صورت است که هدفگذاری بلندمدت برای بهرهگیری از بستر سرمایهگذاری جمعی به انگیزه اشتغال جوانان با شتاب بیشتری محقق خواهد شد.

بزودی در همین صفحه با فعالان این حوزه گفتوگو خواهیم کرد و از استارتآپهایی گزارش خواهیم داد که کارهای بزرگی را با تکیه بر سرمایهگذاری جمعی ممکن کردهاند.

کاظم کوکرم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها