اجلاس سه‌ جانبه ایران، روسیه و آذربایجان در تهران برای نخستین بار یک همگرایی را بین همسایگان ایران رقم می‌زند. پیش از این اجلاس، نشست‌های سه‌جانبه در سطح وزرای خارجه صورت می‌گرفت ولی اجلاس سه‌جانبه روسای جمهور برای نخستین‌بار در منطقه شکل گرفته و اولین اجلاس آن نیز سال گذشته در باکو برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۸۹۷۴۹
مقاوم‌سازی اقتصاد، دستور کار اجلاس سه‌جانبه

این اجلاس سه‌جانبه نماد توجه ایران به سیاست همسایگی و تقویت روابط با کشورهای پیرامونی است.

مسائل مهمی در این اجلاس مطرح می شود که می‌تواند منافع ایران را تأمین کند. سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان به ایران مورد توجه جهانی قرار گرفت و بسیاری از رسانه‌های جهان به بازتاب آن پرداختند.

این نشست سه‌جانبه نماد دیپلماسی برد-برد ایران است؛ ‌دیپلماسی‌ای که در آن همه طرف‌ها نفع می‌برند و سبب استحکام همکاری‌ها می‌شود، چرا که همه طرف‌ها احساس می‌کنند به منافع خود دست یافته‌اند.

شرایط خاص منطقه بر اهمیت این اجلاس افزوده است. به دنبال همکاری‌های ایران و روسیه با ارتش سوریه و محور مقاومت، خوشبختانه در غرب آسیا شاهد زوال روز به روز داعش هستیم و در سایه این همکاری‌ها در عراق نیز همین سرنوشت برای گروه‌های تکفیری در حال رقم خوردن است.

در این مقطع حفظ امنیت و تأمین امنیت منطقه اهمیت شایانی دارد. هر سه کشور ایران، روسیه و آذربایجان به دنبال توسعه اقتصادی هستند و امنیت توسعه اقتصادی را ضمانت می‌کند.

از سوی دیگر در شمال ایران شاهد مناقشه قره‌باغ هستیم؛ درگیری مزمن و طولانی آذربایجان و ارمنستان بر سر قره‌باغ که احتمال تبدیل آن به یک جنگ تمام‌عیار کشورهای همسایه را نگران کرده است و این امر بر ضرورت تلاش و گفت‌وگو هر سه کشور برای حفظ امنیت منطقه و حفظ ثبات در منطقه می‌افزاید.

مسأله مهم دیگری که محور اصلی مذاکرات اجلاس سه‌جانبه قرار گرفته، مسائل اقتصادی است. هر سه کشور به دلیل شرایط اقتصادی به دنبال مقاوم‌سازی اقتصاد خود هستند.

جمهوری آذربایجان به دلیل نوسانات قیمت نفت و گاز، حدود یک سال است که موضوع مقاوم‌سازی اقتصاد را در دستور کار دارد.

ایران و روسیه نیز به دلیل تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه غربی‌ها مدت‌هاست که در این مسیر گام برداشته اند.

در راستای مقاوم‌سازی اقتصاد هر سه کشور در تلاشند تا وابستگی خود را از درآمد‌های نفتی کاهش دهند و حوزه‌های دیگر اقتصادی را فعال کنند.

در این زمینه، حوزه حمل و نقل مهم‌ترین حوزه‌ فعال است. در این زمینه توجه به تکمیل کریدور شمال به جنوب اهمیت بسزایی دارد.

این کریدور که منطقه رشت به آستارا را در برمی‌گیرد، از چین تا اروپا را به هم متصل می‌کنند. تمام این مسیر ریل‌گذاری شده و راه‌آهن آن فعال است مگر حدود 160 کیلومتر رشت-آستارا که سه کشور برای تکمیل آن تمایل دارند. این موضوع باید در اولویت نخست هر سه کشور قرار بگیرد.

دکتر محسن پاک‌آیین - سفیر پیشین ایران در باکو

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها