عراقچی در صحن علنی مجلس اعلام کرد:

ثبت بدعهدی های آمریکا در کمیسیون مشترک سازمان ملل

برجام و مذاکرات هسته‌ای، تجربه‌ای گرانبها برای جمهوری اسلامی ایران و جامعه جهانی است و نشان داده، آمریکایی‌ها چقدر غیرقابل اعتماد هستند.
کد خبر: ۱۰۸۹۱۲۴
تجربه گرانبهای برجام

آمریکا که از ابتدای اجرای برجام تا کنون به وظایف خود در این توافق عمل نکرده، بتازگی مدعی عدم پایبندی ایران به برجام شده و این توافق را به کنگره ارجاع داده است. از سوی دیگر، بحث حوزه دفاعی و فعالیت منطقهای کشورمان را مطرح کرده و خواستار مذاکره در این حوزهها شده است.

نکته قابل تامل ماجرا در این میان عملکرد اروپاییهاست که اگرچه بر پایبندی ایران به برجام تاکید دارند و خواستار ادامه اجرای این توافق از سوی آمریکا هستند، با نگرانی آمریکا در حوزه موشکی و فعالیتهای منطقهای ایران، همآوا شده و آن طور که مقامات فرانسوی اعلام کردهاند، قصد دارند در سفر به ایران در این موارد رایزنی کنند.

این در حالی است که مقامات کشورمان تاکید کردهاند، بحثهای دفاعی و فعالیت منطقهای ایران، ارتباطی به هیچ کشور و نهاد خارجی ندارد و جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع خود در این حوزهها عمل میکند.

اروپاییها که به دنبال تصرف بازار اقتصادی ایران هستند، باید بدانند برای بهبود روابط با ایران ضروری است به معاهداتی که با تهران منعقد کردهاند، عمل کنند و از ورود به حوزههایی که خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است، بپرهیزند.

اگر اقتصاد مقاومتی را جدی میگرفتیم، امروز نگرانی نداشتیم

منصور مرادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که رفتار اروپا و آمریکا در مواجهه با ایران از یک سیاست پیروی میکند، گفت: اگر مدیران اجرایی کشور از پتانسیلهای داخلی کشور استفاده میکردند، امروز تحریمهای آمریکا و اروپا بیتاثیر بود.

نماینده مریوان با اشاره به این که ایران در گذشته هم دچار تحریم شده بود، اما تاثیر آن زیاد نبود، افزود: با عدم همکاری اتحادیه اروپا علیه تحریمها فشار بیشتری بر کشور وارد میشود . اگر ما اقتصاد مقاومتی را جدی میگرفتیم، امروز نگرانی زیادی نداشتیم.

وی در پاسخ به این که آیا اروپا با تحریمهای جدید آمریکا همکاری خواهد کرد، گفت: بعید است که اتحادیه اروپا با آمریکا همراهی نکند، چون اگر با آمریکا همکاری نکند، خودشان دچار مشکل خواهند شد. تاریخ ثابت کرده، آنها اگر منافعشان حکم کند، ایران را در نیمه راه تنها خواهند گذاشت.

مرادی با اظهار امیدواری نسبت به این که اروپا بر مواضع فعلی خود ایستادگی کند، افزود: منافع اتحادیه اروپا در این است که با ایران مراوده اقتصادی داشته باشند واگر این رابطه قطع شود، به هر دو طرف ضرر خواهد رسید.

اروپا اقدام جدی بعد از برجام نداشته است

علی اکبر کریمی، نایبرئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با جامجم با تاکید بر این که در نظام بینالمللی بویژه حوزه اقتصاد، همواره یک رقابت نانوشته بین مجموعه اتحادیه اروپا و آمریکا به عنوان دو قطب اقتصادی جهان وجود داشته است، گفت: آمریکا همواره تلاش داشته با تسلط بر شریانهای نفتی جهان بویژه در منطقه خاورمیانه و به دست گرفتن سرنخهای اصلی انرژی در جهان و حتی فروش محصولات نظامی و غیرنظامی، بازارهای منطقه را به تصرف خود درآورد تا همه چیز به نفع اقتصاد کشورش تمام شود.

نماینده اراک افزود: از آنجا که کشورهای اروپایی در سالهای گذشته با رکود بازار و بیکاریهای متعدد مواجه شدند، امروزه در تلاش هستند که بازار جذابی مثل ایران را براحتی از دست ندهند. در همین ارتباط، رفتارشان قابل بررسی و تحلیل است.

وی با تاکید بر این که در قضیه تحریمهای ایران باید ببینیم، اروپاییها سلطه سیاسی آمریکا را تحمل میکنند یا خیر، گفت: اروپاییها در ظاهر گفتند، میخواهند حسابشان را از آمریکا بخصوص در مورد برجام جدا کنند، اما باید ببینیم در عمل چکار خواهند کرد، چون شاهدیم که اروپاییها بعد از تصویب برجام اقدام خیلی جدی برای اجرای برجام به عمل نیاوردند، کما این که وزیر امور خارجه کشورمان در یک سخنرانی تاکید کرد، هنوز در انگلیس موفق به افتتاح یک حساب نشدهایم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی افزود: هیاتهای تجاری از اروپا طی دو سال اخیر به کشور آمد و رفت کردند، اما کار جدی صورت نگرفته وتمام مراودات اقتصادی در حد تنظیم موافقت نامه دوطرفه است.

نماینده اراک گفت: منافذی باز شده وآثاری دیده میشود، ولی کامل نیست و باید منتظر باشیم و ببینیم که اروپا در رقابت اقتصادی خود با آمریکا دربازار گسترده ایران چه خواهد کرد.

اروپا باید بر مدار عقلانیت حرکت کند

غلامعلی جعفرزاده ایمنآبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که تا کنون موضع اتحادیه اروپا در قبال ایران خوب بوده اما باید منتظر ماند، گفت: ما یک بار زیر بار برجام رفتیم وحقانیت خود را ثابت کردیم ولی ادامه این مسیر درباره مسائل موشکی و دفاعی و حقوق حقه کشور را قابل مذاکره نمیدانیم و از آن کوتاه نخواهیم آمد.

نماینده رشت با اشاره به این که بعداز برجام حقانیت ایران ثابت شد و آمریکا در موضع ضعف قرارگرفت، افزود: به نظر میرسد، با توافق برجام بهتر است اروپا بر مدار عقلانیت حرکت کند، اما اگر این اتفاق نیفتد، اشتباه تاریخی بزرگی مرتکب شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها