پاسخ مقتدرانه حیدر العبادی به وزیر خارجه آمریکا:

حشدالشعبی امید عراق و منطقه است

پس از اظهارات مداخله‌جویانه و ناآگاهانه رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای سعودی خود درباره حشدالشعبی مقامات عراقی ضمن پاسخگویی به این اظهارات خواستار خروج نیروهای آمریکایی از این کشور شدند.
کد خبر: ۱۰۸۶۶۹۲

تیلرسون گفته بود اکنون که جنگ با داعش در عراق به پایان رسیده، بهتر است شبه‌نظامیان خارجی وابسته به ایران در عراق به کشور خود بازگردند.

اشاره وزیر خارجه عراق به نیروهای حشد‌الشعبی بود که در جنگ با تروریست‌های تکفیری نقش مهمی داشتند و در ضمن این نیرو به فرمان مرجعیت عراق و از بین داوطلبان عراقی تشکیل شد. بنابراین یک نیروی کاملا عراقی بوده و از آنها به عنوان نیروی خارجی یاد کردن نشانه ناآگاهی وزیر خارجه آمریکا بوده است.

واکنش مقامات عراقی

دفتر فرمانده کل نیروهای مسلح عراق روز دوشنبه در بیانیه‌ای به اظهارات رکس تیلرسون واکنش نشان داد و گفت: «هیچ نیروی خارجی درخاک عراق وجود ندارد».

در این بیانیه آمده است؛ نخست‌وزیر عراق در دیدار خود با تیلرسون به او گفته است قانون اساسی عراق اجازه نمی‌دهد گروه‌های مسلح در خارج از چارچوب دولت حضور داشته باشند.

العبادی خطاب به تیلرسون گفت: حشدالشعبی یک سازمان رسمی است، اینها رزمندگانی هستند که با تروریسم جنگیدند و از کشورشان دفاع کردند و فداکاری‌هایی کردند که در پیروزی بر داعش سهیم بود. نیروهای حشدالشعبی امید عراق و منطقه هستند.

دفتر نخست‌وزیری عراق نیز با صدور بیانیه‌ای اظهارات تیلرسون را دخالت در امور داخلی عراق توصیف کرد. همزمان تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان عراق اظهارات تیلرسون وزیر خارجه آمریکا علیه نیروهای حشدالشعبی را بشدت محکوم کرده و آن را دخالت در امور داخلی کشورشان دانستند.

احمد الاسدی در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم تصریح کرد: این اظهارات تیلرسون تعجب‌آور و در عین حال محکوم است و تعدی و اهانت به خون‌های ریخته‌شده و جانفشانی‌های نیروهای مسلح عراقی است. وی افزود: این اظهارات توهین به ارتش عراق، نیروهای حشدالشعبی و همه نیروهای مسلح این کشور است.

الاسدی تاکید کرد: پاسخ ما روشن است، هیچ نیروی خارجی در عراق حضور ندارد و این عراقی‌ها، سایر نیروهای مسلح و حشدالشعبی هستند که می‌جنگند و پیروزی به‌دست می‌آورند و به نیابت از تمام جهان مبارزه می‌کنند.

خلف عبدالصمد دیگر نماینده عراقی گفت: حشدالشعبی یک هیات قانونی است و زیرنظر نخست‌وزیری کار می‌کند و مشروعیت خود را از مجلس عراق گرفته است. وی تاکید کرد: هرگونه اظهار نظر هر فردی از خارج از عراق درباره این کشور، دخالت در امور داخلی عراق به‌شمار می‌رود.

رعد الماس دیگر نماینده عراقی در رد اظهارات تیلرسون تاکید کرد: این امر، از یک سو دخالت آشکار در امور داخلی عراق و از سوی دیگر، تعرض به مجلس نمایندگان عراق است که نماینده قانونی مردم به شمار می‌رود و قانون حشدالشعبی را تصویب کرده است.

آمریکایی‌ها خارج شوند

از سوی دیگر قیس الخزعلی، دبیرکل «عصائب اهل الحق» از گروه‌های مقاومت اسلامی در عراق در واکنش به اظهارات تیلرسون درباره نیروهای بسیج مردمی (حشد الشعبی)گفت: واشنگتن باید با پایان یافتن بهانه حضور داعش در عراق، نیروهایش را از کشور ما خارج کند.

اشاره وی به سخنان تیلرسون بود که گفت چون مبارزه با داعش تمام شده است بهتر است نیروهای بیگانه از عراق خارج شوند. ظاهرا وزیر خارجه آمریکا فراموش کرده بود ـ یا به طور عمدی خود را به فراموشی زده بود ـ که نیروهای آمریکایی نیز نیروهای بیگانه محسوب می‌شوند. آمریکایی‌ها از سال 2003 تاکنون در عراق هستند. هرچند تعداد این نیروها کم و زیاد می‌شده، اما طی این سال‌ها آمریکایی‌ها در عراق انواع و اقسام جنایات را مرتکب شدند، به طوری که بسیاری از تحلیلگران، تولد گروه‌های تروریستی نظیر داعش را زاییده حضور مستقیم آمریکا در عراق می‌دانند. سخن قیس الخزعلی اشاره به همین موضوع دارد که با اتمام کار داعش این نیروهای آمریکایی هستند که حضورشان در عراق توجیهی ندارد و باید در اسرع وقت خاک این کشور را ترک کنند نه نیروهای حشد الشعبی که به گواه همگان نیروهای خالص عراقی هستند.

هادی العامری، رئیس سازمان بدر عراق نیز معتقد است: « ما خواهان آن هستیم تا زمانی که تیلرسون از اظهارات غیرمسئولانه‌اش در قبال نیروهای مردمی عراق عذرخواهی نکرده است از او استقبالی صورت نگیرد».

احمد الاسدی، سخنگوی نهاد حشد الشعبی عراق به شبکه المیادین گفت: «سخنان تیلرسون درباره حضور شبه‌نظامیان خارجی در عراق، توهین به خون شهدای عراقی است.» الاسدی از وزیر خارجه آمریکا خواست از مردم عراق عذرخواهی کند.

سخنان رکس تیلرسون بازتاب‌های گسترده‌ای در سطح منطقه نیز داشت. از آن گذشته این سخنان در بین فرماندهان آمریکایی نیز بازتاب جالب توجهی داشت به گونه‌ای که بعضی آن را بیانگر «درک نادرست تیلرسون» از عراق دانستند.

ژنرال مارک هرتلینگ، فرمانده پیشین نظامیان آمریکایی در جنگ عراق در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی ان ان» گفت: وزیر خارجه آمریکا درک درستی از پیچیدگی‌های اوضاع عراق ندارد.

پیشروی نیروهای عراقی علیه تروریست‌ها

نیروهای ارتش عراق در کنار نیروهای حشد الشعبی یا همان بسیج مردمی این کشور همچنان به تعقیب تروریست‌ها ادامه می‌دهند. کمیته امنیتی شورای استان الانبار اعلام کرد بزودی عملیات آزادسازی شهرستان‌های راوه و القائم آغاز می‌شود.

نعیم الکعود، رئیس این کمیته به روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات گفت: یگان‌های نظامی آماده ورود به این جنگ هستند.

وی افزود: ما اطلاعاتی درباره مشارکت حشد الشعبی در این عملیات نداریم، اما برخی فرماندهان حشد الشعبی از این مناطق بازدید کرده‌اند.

به گفته وی، سه گردان از حشد عشایر و عملیات الجزیره و بادیه و لشکر هشتم و تیم فوق‌العاده پلیس محلی در این جنگ شرکت خواهند کرد. از سوی دیگر قاسم مصلح، فرمانده عملیات الحشد الشعبی در محور غرب الانبار از آمادگی این نیروها برای آزادی آخرین مخفیگاه‌های داعش در عراق خبر داد.

در یک خبر دیگر اعلام شد عملیات نیروهای واکنش سریع ارتش، بسیج مردمی و پلیس فدرال عراق برای پاکسازی مناطق تحت تصرف نیروهای تجزیه‌طلب کرد وابسته به مسعود بارزانی ادامه دارد. این نیروها طی چند روز گذشته موفق شدند روستاهای «برویه، اصیله، بیت الشام، تبن و الاشتری» را به کنترل خود درآورند و نیروهای تجزیه طلب کرد را از این محور عقب برانند. از صبح دیروز نیز عملیات برای بازپس‌گیری مناطق «فیشخابور، القوش، الشیخان و فایده» در شمال غرب و شمال استان نینوا آغاز شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها