گزارش جام‌جم از ریزه‌کاری‌هایی که دانشجویان سال اول باید بدانند

فوت و فن زندگی در خوابگاه

چند روز بیشتر به اول مهر باقی نمانده؛ روزی که صدها هزار نفر در سراسر کشور وارد دانشگاه‌ها می‌شوند و دوره تازه‌ای از زندگی خود را آغاز می‌کنند. در این میان با توجه به اطلاعات موجود در دفترچه انتخاب رشته سال 96، متأسفانه دانشگاه‌های زیادی در کشور با کمبود ظرفیت در ارائه خوابگاه به دانشجویان جدید مواجه‌اند. اما با این وجود، بازهم بسیاری از دانشجویان جدید، این دوره تازه را با زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی آغاز خواهند کرد. در این گزارش به قواعد و راهکارهای این نوع زندگی اشاره شده است؛ راهکارهایی که دانشجوی سال اولی با دانستن آنها، با تلخی‌های کمتر و شیرینی‌های بیشتری در زندگی خوابگاهی روبه‌رو خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۷۳۵۷۷
فوت و فن زندگی در خوابگاه

اجتماعی شو رفیق

از همان ابتدای ورود به خوابگاه، خیلی زود متوجه می‌شوید زندگی خوابگاهی بسیار اجتماعی است. به نحوی که نه‌تنها فرصت خیلی کمی برای تنها شدن پیدا می‌کنید، بلکه می‌فهمید بعضی لوازم شخصی شما نیز دیگر شخصی نیستند. ابتدا خوشبینانه فکر می‌کنید شاید قرار است لیوان و دمپایی‌تان شخصی نماند، اما خواهید دید اینجا گاهی حوله و شانه هم وسیله شخصی محسوب نمی‌شود.

در کنار اینها خیلی زود می‌فهمید بسیاری از کارهای روزمره‌تان مانند غذا خوردن، درس خواندن، تفریح کردن، خوابیدن و بیدار شدن، به نوعی به هم‌اتاقی‌هایتان ارتباط پیدا می‌کند. پس بهتر است در این موارد با آنها هماهنگ باشید. این کار موجب کاهش تنش میان شما و هم‌اتاقی‌هایتان می‌شود. همچنین باعث می‌شود بهتر به کارهای شخصی‌تان برسید.

مریم بیگلری که دانشجوی اقتصاد است و برای دومین سال است در خوابگاه دانشجویی زندگی می‌کند، می‌گوید: لازمه زندگی اجتماعی در خوابگاه، صمیمیت نسبی بین اعضای اتاق است؛ چراکه بدون آن زندگی در یک اتاق دلچسب نخواهد بود. همچنین صمیمیت بیشتر، باعث تحمل آسان‌تر رفتارهای متفاوت هم‌اتاقی‌ها برای یکدیگر می‌شود. پس بهتر است تا جایی که در اختیار شماست، هم‌اتاقی‌هایتان را از افرادی انتخاب کنید که به سبک زندگی شما نزدیک‌تر باشند تا بتوانید با آنها صمیمی‌تر شوید. آن طور که بیگلری می‌گوید در هرصورت، افراد مختلف سلیقه‌ها و سبک‌های زندگی متفاوتی باهم دارند، پس در زندگی خوابگاهی، پیش از هر چیز باید گذشت و شکیبایی داشته باشید. البته گاهی نیاز خواهید داشت حساسیت‌های شخصی‌تان را برای هم‌اتاقی‌هایتان بیان کنید، اما گاهی هم لازم است از برخی مسائل گذشت کنید تا فضای آرام‌تری میان شما و دیگر اعضای اتاقتان وجود داشته باشد.

در زندگی خوابگاهی، نباید فراموش کنید ساعات زیادی از هرروز را باید کنار هم‌اتاقی‌هایتان بگذرانید، کسانی که ممکن است ویژگی‌های بسیار متفاوتی با شما داشته باشند. پس برای این که خاطرات شیرینی‌تری از خوابگاه برایتان باقی بماند، بهتر است تفاهم، خوشرویی، گذشت و شکیبایی خود را بالا ببرید.

دوری از خانواده را تحمل کن

روزهای اول خوابگاه برای شما تجربه‌های جدیدی در بر خواهد داشت. زندگی در کنار تعداد زیادی افراد غریبه، دیدن آدم‌هایی از فرهنگ‌های مختلف که یک جا جمع شده‌اند و از همه مهم‌تر، دلتنگی دور شدن از محفل گرم خانواده، حس و حال غریبی به فضای خوابگاه می‌دهد. شما هم به نسبت میزان وابستگی عاطفی‌تان به خانواده، این حس را تجربه خواهید کرد، اما احتمالا مانند خیلی از دانشجوها رفته‌رفته با آن کنار خواهید آمد. همچنین می‌توانید با تماس‌های تلفنی روزانه، سر زدن گاه‌به‌گاه به خانواده و پر کردن اوقات فراغت با دوستان تازه، دلتنگی‌های خود را کاهش دهید.

یاسر سعادتی، دانشجوی مهندسی برق است. او حدود سه سال تجربه زندگی خوابگاهی دارد. به اعتقاد او، در زندگی خوابگاهی بسرعت متوجه خواهید شد دوری از خانواده، فرصت انجام کارهای مختلفی را برایتان فراهم می‌کند. متأسفانه محیط بیشتر خوابگاه‌ها نیز پر است از عوامل وسوسه‌انگیز و البته تهدیدکننده که می‌تواند آسیب‌هایی را برای دانشجویان در پی داشته باشد. اما نباید فراموش کرد هر راهی که به دور از دید خانواده در پیش بگیرید، مستقیم بر زندگی شما اثر می‌گذارد؛ بنابراین در این شرایط باید کارهایی را انجام بدهیم که برای آینده خودمان مفیدتر باشد. دوری از خانواده علاوه بر دلتنگی و تهدیدهای گوناگون، دشواری دیگری را هم برایتان به همراه دارد؛ مسئولیت‌پذیری در کارهای روزمره. در این میان، هرچه در کارهای خانه مسئولیت‌های کمتری به شما واگذار شده باشد، دشواری این مساله برایتان بیشتر خواهد شد. در محیط خوابگاه، علاوه بر این که باید به تنهایی از پس تمام کارهای شخصی خود برآیید،‌ لازم است در کارهای اتاق هم مشارکت کنید. بنابراین اگر قرار است زندگی خوابگاهی را شروع کنید، بهتر است هرچه سریع‌تر هم وابستگی‌های عاطفی خود را مدیریت کنید، هم در امور منزل مسئولیت‌پذیرتر باشید و هم راهکارهای مقابله با تهدیدهای پیش‌رویتان را فرا بگیرید.

خطر افت تحصیلی نزدیک است

احتمالا شما هم پیش از کنکور، دوران پر اضطرابی را پشت سر گذاشته‌اید. دورانی را که ناچار بودید سخت درس بخوانید، تا بتوانید در رشته و دانشگاه مورد علاقه خود پذیرفته شوید. شاید اکنون تصور کنید دیگر هیچ‌وقت نیاز نیست برای درس خواندن چنین فشاری را تحمل کنید. این فکر تا حدودی صحیح است، ولی کسب نمرات بالا در دانشگاه نیز با سختی‌های فراوانی همراه است. بماند که در بعضی دروس، صرف قبولی نیز کار دشواری خواهد بود.

مینا کمالی‌زاده، دانشجوی زبان انگلیسی است که از شهر کرمان به تهران آمده و در خوابگاه دانشجویی زندگی می‌کند. از نگاه کمالی‌زاده، برای پشت سر گذاشتن هرچه بهتر دوران دانشجویی و دستیابی به موفقیت تحصیلی، لازم است از همان ابتدا بحث درس خواندن را بسیار جدی بگیرید و برای این کار ارزش بالایی قائل شوید. همچنین نباید فراموش کرد بسیاری از شاگردان ممتاز دبیرستان‌ها، در دانشگاه دچار افت تحصیلی شده و حتی گاهی به خاطر مشروطی‌های زیاد از دانشگاه اخراج می‌شوند. شاید همین جدی نبودن در بحث درس خواندن از همان ترم اول، یکی از علت‌های این اتفاق برای آنها بوده باشد.

البته کمالی‌زاده، به جنبه‌های مثبت زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از جنبه‌های مثبت خوابگاه این است که در آنجا دو چیز براحتی پیدا می‌شود؛ یکی جزوه‌های کامل و دیگر، دانشجویان درسخوان. در زندگی خوابگاهی باید تا می‌توانیم از این شرایط به نفع خود استفاده کنیم. همچنین گاهی بهتر است دروس را به صورت دسته‌جمعی مرور کرد. در طول ترم و بویژه در ایام امتحانات،‌ این روش میانبری مفید برای تسلط هرچه بیشتر بر مباحث درسی است. همچنین در شرایطی که نیاز است به صورت انفرادی درس بخوانیم، برای داشتن تمرکز بیشتر، بهتر است آرام‌ترین محیط را در خوابگاه برای این کار انتخاب کنیم. درس خواندن در سالن مطالعه راهکار مناسبی است. اگر به آنجا عادت نداریم، مکان راحت‌تری را برای خود پیدا کنیم. اگر هم در اتاق درس می‌خوانیم، طبیعتا باید با هم‌اتاقی‌های خود هماهنگ باشیم، به نحوی که نه ما مانع کار یا حتی تفریح آنها شویم و نه آنها مانع کار ما شوند.

در محیط دانشگاه،‌ نوع طرح کردن سؤالات امتحانی، میزان سختی امتحان و شیوه تصحیح آن،‌ به طور کامل به استاد هر درس وابسته است. اما سیاست‌های آموزشی کلی دانشگاه و گروه درسی مربوط هم در این زمینه بی‌تأثیر نیست. در حالت کلی، سؤالات امتحانی بیشتر بر اساس مفاهیم اصلی درس مطرح می‌شود و تا حدود زیادی با مثال‌های بیان شده در کلاس تفاوت دارد، به نحوی که حتی گاهی برخی سؤالات امتحانی، به‌طور کامل خارج از مباحث کتاب و جزوه و بر اساس همان مفاهیم پایه‌ای طرح می‌شوند.

اگر شما می‌خواهید طی دوران دانشجویی،‌ در شب‌های امتحان اضطراب کمتری را تجربه کنید، نیاز است پیش از شروع ایام امتحانات، هرچه بیشتر بر مباحث درسی مسلط شده باشید. مهم‌ترین کار برای دستیابی به این تسلط، حضور فعال در تمامی کلاس‌هاست؛ چراکه این مساله، پیش‌نیاز آموختن صحیح مباحث درسی است. همچنین اگر می‌خواهید خیالتان از کسب نمرات بالا راحت باشد،‌ لازم است در طول ترم، به صورت پیوسته درس‌هایتان را مرور کنید.

خداحافظ دستپخت مادر

یکی از شیرین‌ترین مسائل در زندگی خوابگاهی، مساله غذاست. شاید شنیده باشید که خیلی‌ها به شوخی می‌گویند دانشجو، موجودی است که از تخم‌مرغ و سیب‌زمینی تغذیه می‌کند. همچنین با اندکی جست‌وجو در فضای مجازی، به مشکلات فراوانی که درباره کیفیت و نحوه ارائه غذا در دانشگاه‌های مختلف وجود دارد، پی خواهید برد. اما در زندگی خوابگاهی، خواه ناخواه ناچار خواهید بود بیشتر وعده‌های اصلی غذایی را از سلف دانشگاه یا خوابگاه تهیه کنید؛ مگر این که بخواهید این وعده‌ها را خودتان درست کنید که این کار نیازمند صرف زمان، زحمت و هزینه بسیاری است.

در بیشتر دانشگاه‌های کشور، وعده‌های اصلی غذایی در تمام روزهای غیر تعطیل برای دانشجویان خوابگاهی عرضه می‌شود یا در سلف دانشگاه یا غذاخوری مخصوص خوابگاه یا به هر شکل ممکن دیگر. اما شما باید غذای هرروز خود را از روزهای قبل در سامانه مربوط رزرو کنید، در غیر این‌صورت سلف دانشگاه مسئولیتی در قبال تأمین غذای شما نخواهد داشت.

در نظر داشته باشید منوی غذایی بیشتر دانشگاه‌ها تنوع چندانی ندارد و طبیعتا در زندگی خوابگاهی، انتخاب‌های زیادی برای وعده‌های غذایی‌تان نخواهید داشت. ضمن این که احتمالا طعم غذاهای دانشگاه ابتدا برایتان دلچسب نخواهد بود، اما از این بابت نگران نباشید، چراکه به مرور به طعم آن غذاها نیز عادت خواهید کرد.

نکته دیگر این که در بیشتر آخر هفته‌ها لازم است خودتان غذا درست کنید که البته این کار را هم بهتر است با مشارکت هم‌اتاقی‌هایتان انجام دهید. بنابراین داشتن یک هم اتاقی که مهارت خوبی در آشپزی دارد،‌ نعمت بزرگی است. اگر از این نعمت محروم ماندید، بهتر است این مهارت را در خود تقویت کنید، مگر این که بخواهید به غذاهای حاضری مثل همان تخم‌مرغ و سیب‌زمینی رضایت دهید.

تقسیم وظایف و همکاری فراموش نشود

در زندگی گروهی خوابگاهی، علاوه بر شکیبایی و خوشرویی، داشتن تعامل و همکاری نیز ضروری است. بسته به شرایط، کارهای مشترک زیادی در یک اتاق وجود دارد؛ مثل تمیز کردن اتاق،‌ خرید اقلام مورد نیاز پخت غذا و ... . محیط خوابگاه به خودی خود برای بعضی دانشجویان آزاردهنده است. برای این که کمتر این حس را تجربه کنید، لازم است کارهای اتاق را عادلانه میان اعضا تقسیم کنید.

در طول یک سال تحصیلی، در کنار کارهای زیاد مشترک، گاهی خریدهای مشترکی هم برای اعضای یک اتاق پیش خواهد آمد؛ از مواد غذایی گرفته تا لوازم ضروری. برای کاهش تنش بین افراد، بهتر است از همان ابتدا سهم هر کس از این خریدها و روش پرداخت آن مشخص شود تا هیچ‌کس نسبت به دیگری متضرر نشود. در این زمینه هم نیاز است اعضای یک اتاق انصاف را رعایت کنند تا از زندگی در کنار همدیگر رضایت داشته باشند. گاهی هر چقدر هم شما عادل و منصف باشید، بازهم به افراد سوءاستفاده‌گر برخواهید خورد. افرادی که در کارهای مشترک، مسئولیت‌پذیر نیستند یا سهم خود را در خرج‌های مشترک نمی‌پردازند؛ سعی کنید تا می‌توانید از هم‌اتاقی شدن با چنین افرادی پرهیز کنید، اما اگر به هر دلیلی با آنها هم‌اتاقی شدید، باید یاد بگیرید چگونه با کمک افراد دیگر، رفتارهای آنها را مدیریت و در عین حفظ آرامش، آنها را وادار به پذیرش مسئولیت‌های خود کنید.

محمد‌حسین خودکار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها