کارشناس سیاست خارجی و مسایل بین‌الملل ضمن اشاره به سابقه طولانی نسل‌ کشی مسلمانان جهان خاصه میانمار، نظر به فرمایش حضرت امام (ره) ملت‌های اسلامی را به تشکیل هسته مقاومت و دفاع از خویشتن دعوت کرد و گفت: در میان سکوت مجامع به اصطلاح حقوق بشری و رسانه‌های غربی، مسلمانان باید از بستر مناسب فضای مجازی برای اشاعه جنایات بشری میانمار و دیگر نقاط جهان استفاده مطلوبی کنند.
کد خبر: ۱۰۷۳۰۲۲
هسته مقاومت، سدی مستحکم در برابر نسل کشی میانمار/ خود آگاهی پادزهری برای ناظران حقوق بشر

«محمد صادق کوشکی» استاد دانشگاه تهران در گفت‌و گو با جام جم آنلاین پیرامون فاجعه دامنه‌دار بحران نسل کشی در میانمار، افزود: متاسفانه امروز سکوت نهادهای حقوق بشری در برابر فجایع ضد انسانی، به اصل حاکم بر روابط بین‌الملل و فضای رسانه‌ای جهان تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: مباحثی همچون احترام به حقوق افراد و تکریم انسان‌ها در عصر حاضر کاملا از دریچه نژادی، قومی و تمدنی به آن پرداخته می‌شود. بنابراین بر اساس این اصل باطل چنانچه یک انسان اروپایی – آمریکایی مثلا در فنلاند دچار حادثه تروریستی شود، رسانه‌های وابسته به غرب تا ماه‌ها روی آنتن این رخداد را مانور داده و به پوشش ابعاد مختلف آن می‌پردازند.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به گستره وسیع اقدامات وحشیانه ضد مسلمانان میانمار و حتی دیگر کشورهای اسلامی، گفت: در فضای رسانه‌ای غرب یک میانماری مسلمان که خانه و کاشانه خود را بعلت سرکوب افراطیون بودایی از دست داده است، شهروند درجه 3 محسوب می‌شود اما مثلا یک شهروندی که در اثر طوفان در آمریکا و بلایای طبیعی جان خود را از دست می‌دهد، در مقام شهروند درجه اول دایما اخبار آن در جهان منعکس می‌شود.

کوشکی در ادامه خاطر نشان کرد: منطق سکوت جهانیان بویژه اروپا و آمریکا در رابطه با نسل کشی میانمار در این رویکرد نهفته است که چون مسلمانان میانمار جز نژاد اروپایی و آنگلوساکسون نیستند وقایع تلخ کشتار و به خاک و خون کشیدن آنها ارزش خبری چندانی ندارد. از این رو وقتی بیش از 400 هزار نفر غیر نظامی طی یک دهه قربانی تجاوز ایالات متحده و ائتلاف در عراق هستند ولی باز هم مهر سکوت بر دهان نهادهای به اصلاح حقوق بشری و در راس آنها سازمان ملل خورده است.

وی با بیان اینکه با اتخاذ چنین رویکردی از طرف آنهایی که خود را جامعه جهانی خوانده‌اند، چندان جای تعجب ندارد که بحران فاجعه آمیز مردم میانمار در میان سکوت محض مدعیان حقوق بشری در کنار نقض گسترده حقوق کودکان در یمن- کشتار ده‌ها هزار نفری غیر نظامیان در سوریه و افغانستان به حاشیه رانده شود و توسط شبکه‌های عظیم اروپا و آمریکا بازتاب داده شود.

کوشکی خاطر نشان کرد: با توجه به چنین تقسیم بندی که آمریکا و غرب برای خود متصور شده است، متاسفانه حتی برای بدترین جنایات جنگی که علیه مسلمانان و حتی کشورهای آفریقایی در طول چند دهه اخیر به وقوع پیوسته است، یک خط خبری هم تحت پوشش رسانه‌های مطرح دنیا قرار نگرفت.

وی در خصوص اینکه چه راه کار عاجلی برای جلوگیری از تداوم پاک سازی قومیتی مسلمانان جهان باید اندیشید، ابراز داشت: تعبیری حضرت امام(ره) دارند که فرمودند، اگر هسته‌های مقاومت حزب الله در سراسر جهان اسلام تشکیل شده بود کسی جرات جسارت به فرزندان معنوی رسول الله را پیدا نمی‌کرد. به این معنی که همه کسانی که به مفاهیم دینی اسلام ایمان دارند فرزندان معنوی پیامبر محسوب می‌شوند. لذا چنانچه شاهد غصب جان مسلمانان در جهان هستیم، حادث شدن چنین فاجعه‌ای نشان می دهد دنیای اسلام خود را برای مبارزه با گرگ صفتی بدخواهان آماده نکرده است.

کارشناس مسایل بین‌الملل نظر به مفاهیم کلام حضرت امام(ره) اظهار داشت: پیام حضرت امام این است که باید روحیه مقاومت میان آحاد مسلمین جهان تقویت شود و به نوعی موضوع دفاع از خویشتن به راهبرد اقوام مسلمان در حمایت از هم دیگر مبدل شود.

وی در همین راستا تصریح کرد: خوشبختانه امروز فضای مجازی این امکان را ایجاد کرده است که مسلمانان بیش از گذشته در جهت آگاهی بخشی هویت خود و دفاع از خویشتن گام بردارند. بطور نمونه یک جوان بصیر، مطلع و تحصیل کرده ایرانی با اشراف از شرایط موجود جوامع اسلامی به خوبی می‌تواند با بکارگیری امکانات فضای مجازی هویت اسلامی را با چند زبان به جهان تسری دهد و چنانچه تصویر قتل عام مسلمانان روهینگیایی از شبکه‌های مختلف غرب سانسور می‌شود، او بعنوان یکی از هسته‌های مقاومت اسناد و مدارک اقدامات ضد انسانی را به اشتراک بگذارد.

کوشکی در خاتمه به الگوهای موفق هسته مقاومت در منطقه پرداخت و یادآور شد: وقتی درعراق مردم جنایات داعش را از نزدیک نظاره کردند با تشکیل حشدالشعبی تروریست‌ها را به زانو در آوردند. در حالی که ما نظیر این الگو را در یمن و لبنان تحت عنوان انصار الله و حزب الله شاهد هستیم.

وی افزود: چنانچه موج خود آگاهی و تلاش برای دفاع از خویشتن تمام کشورهای مسلمان را در بر گیرد، دفاع از حیات، حیثیت و شرافت جامعه اسلامی محقق خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها