آمارها نشان می‌دهد مصرف چای شمال در کشور 4 برابر شده است

چای شمال در مسیر بهبود کمی و کیفی

صنعت چای کشور چند سالی است که جانی دوباره گرفته و باغات چای مخروبه و رها شده دوباره درحال احیا و سرسبز شدن است؛ هرچند هنوز مانده تا چایکاران رونق سال‌های دور را دوباره به چشم ببینند و خاطرشان بابت تامین معیشت بی‌درد سر از چای و چایکاری دوباره جمع شود.
کد خبر: ۱۰۶۹۸۳۷

به گزارش جام‌جم، گیلان، قطب تولید چای در کشور است و حدود 60 هزار خانوار از طریق کار در این بخش، روزگار می‌گذرانند. اما واقعیت این است تا حدود چهار سال پیش، صنعت چای کشور به شرایط بحرانی رسیده بود. واردات بی‌رویه چای و بی‌توجهی به چایکاران باعث انباشته شدن چای تولید داخل در انبارها و به فروش نرفتن آن و در نتیجه کاهش شدید درآمد چایکاران شده بود که پیامد آن رها کردن مزارع چای توسط چایکاران بود. اما در چند سال اخیر شرایط کاملا تغییر کرده و با حمایت دولت و تسهیلات ارائه شده به چایکاران و افزایش قیمت خرید تضمینی، نه‌تنها میزان تولید و به تبع آن درآمد چایکاران، افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته بلکه بسیاری از باغات چای رهاشده نیز احیا شده و به جرگه تولید پیوسته است.

رشد تولید برگ سبز

امسال نیز همچون چند سال گذشته و به گفته رئیس سازمان چای کشور، نه‌تنها تولید برگ سبز چای رشد خوبی داشته بلکه بخش زیادی از بهای چای خریداری‌شده از چایکاران نیز تاکنون پرداخت شده است.

محمدولی روزبهان دراین باره به جام‌جم می‌گوید: از ابتدای فصل برداشت امسال یعنی اوایل اردیبهشت تا روز دوشنبه جاری، 89 هزار تن برگ سبز چای به ارزش 174 میلیارد تومان از چایکاران استان‌های مازندران و گیلان خریداری شده که تاکنون 114 میلیارد و 500 میلیون تومان از این بها به چایکاران پرداخت شده و با رایزنی که طی چند روز اخیر با وزیر اقتصاد داشته‌ایم، قرار شد بقیه طلب چایکاران نیز بزودی پرداخت شود. ضمن این‌که پرداخت بخشی از مطالبات نیز به عهده کارخانجات است که آن نیز بزودی دریافت و به چایکاران پرداخت خواهد شد.

روزبهان، میزان برداشت برگ سبز چای امسال از باغات چای را مناسب ارزیابی کرده و می‌افزاید: درمجموع از سال 92 و با حمایت‌های ویژه دولت از صنعت چای تا امروز، روند رو به رشدی در میزان تولید، احیای تدریجی باغات چای مخروبه و رها شده و افزایش درآمد چایکاران را شاهد بوده‌ایم که این روند همچنان ادامه خواهد یافت.

روزبهان یادآور می‌شود که منهای سال گذشته که به دلیل فراوانی نزولات آسمانی، شاهد رشد 60درصدی تولید به میزان 139هزار تن برگ سبز چای بودیم، بقیه سال‌ها شاهد تولید متعادل و روبه رشدی بوده‌ایم که نتیجه رسیدگی به باغات و بوته‌های چای است.

وی تصریح می‌کند که امسال و تاکنون نیز 89 هزار تن تولید برگ سبز چای داشته‌ایم که پیش بینی می‌شود این میزان تولید تا پایان سال به حدود 120 هزار تن برسد.

بازگشت چای شمال به استکان هموطنان

رئیس سازمان چای کشور میزان اقبال مردم به مصرف چای تولید داخل را نیز رضایتبخش اعلام کرده و می‌گوید: در سال 93 حدود 14 هزار تن چای سیاه از باغات شمال تولید، فرآوری و روانه بازار شد که از این میزان 4000 تن صادر شد و 7000 تن در بازار داخل به فروش رسید، در حالی که در سال گذشته (95)، درمجموع 31 هزار تن چای سیاه در کشور تولید شد که حدود 27 هزار تن آن در بازار داخلی به فروش رسید، که این نشان‌دهنده افزایش 5/3 تا چهار برابری مصرف چای داخل است؛ به عبارتی می‌توان گفت چای شمال دوباره به استکان‌های مردم کشورمان بازگشته است. روزبهان با اشاره به این‌که اگر افزایش مصرف چای تولید داخل نبود، با مشکل فروش چای تولیدی مواجه می‌شدیم، می‌افزاید: درمجموع مصرف چای در کشور ما حدود 110 هزار تن در سال است که هم‌اکنون و در شرایط مناسب حدود 25 تا 30هزار تن آن در داخل تولید و بقیه نیاز از طریق واردات مجاز و غیرمجاز تامین می‌شود، درصورتی که اگر مردم به مصرف چای داخلی اقبال بیشتری نشان دهند، می‌توان از چایکاران و تولید داخل حمایت بیشتری کرد و علاوه بر احیای 5000 تا 6000 هکتار باغات مخروبه و رها شده کنونی، اراضی دیگری را که استعداد هیچ‌گونه کشتی ندارند نیز به چایکاری اختصاص داد و به زندگی و معیشت چایکاران،کشاورزان و روستاییان رونق بسیاری بخشید.

همچنان خواستار توجه دولت هستیم

در همین حال ایرج هوسمی، رئیس اتحادیه چایکاران کشور ضمن ابراز رضایت چایکاران از دولت به خاطر حمایت جدی از صنعت چای و چایکاران به جام‌جم می‌گوید: خوشبختانه با مراجعه نمایندگان مردم شمال کشور به دولت یازدهم در ابتدای شکل‌گیری آن دولت و توضیح وضعیت اسف‌بار چایکاران و سقوط صنعت چای به ریاست‌جمهور، دولت حمایت‌های بی‌دریغی را نسبت به این صنعت مبذول داشت که یکی از این حمایت‌ها افزایش قیمت خرید تضمینی چای به میزان بیش از صددرصد در سال‌های 92 و 93 بود. همین امر باعث امیدواری چایکاران و احیای بخش زیادی از باغات رها و مخروبه شده توسط آنها شد.

هوسمی می‌افزاید: اما درحالی که انتظار داشتیم این افزایش قیمت خرید تضمینی همچنان ادامه پیدا کند، در یکی دو سال اخیر شاهد کاهش آن بودیم، طوری که سال 94 به میزان 21 درصد، سال گذشته 5/12 درصد و امسال 7 درصد افزایش قیمت داشتیم.این افزایش قیمت گرچه جای تقدیر دارد، اما هنوز 30 سال رکود و ثبات در قیمت چای و خسارات وارده به چایکاران را جبران نمی‌کند. ضمن این که امسال شاهد کاهش بارندگی و خشکسالی و به احتمال زیاد کاهش تولید نیز خواهیم بود که این خود بر درآمد چایکاران تاثیر منفی خواهد گذاشت.

روزبهان، رئیس سازمان چای کشور البته ضمن تائید ضرر و زیان چایکاران در دهه‌های گذشته و تلاش دولت برای جبران این زیان و عقب افتادگی می‌گوید: دولت در سال‌های گذشته تمام توان خود را برای جبران زیان وارده به صنعت چای و کشاورزان، از طریق افزایش قیمت خرید و ارائه تسهیلات و ... به کار گرفت و امسال نیز گرچه افزایش قیمت خرید چای 7 درصد بوده و گلایه چایکاران را به همراه داشته، اما این افزایش نسبت به افزایش قیمت سایر محصولات کشاورزی بیشتر بوده که نشان‌دهنده توجه دولت به صنعت چای است، ضمن این که این حمایت‌ها حتما ادامه خواهد یافت.

امسال دولت هرکیلوگرم برگ سبز چای درجه یک را 24هزار و 525 ریال و درجه دو را 13 هزار و 734 ریال تضمینی خریداری می‌کند. غرب مازندران و استان گیلان بزرگ‌ترین تولیدکننده چای کشور است.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها