رئیس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اهتمام ویژه دولت برای کنترل و مهار آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق و اعتیاد افزود: در برنامه ششم توسعه به این موارد به صورت اصولی پرداخته شده و سلامت اجتماعی از حلقه مفقوده نظام سیاست‌گذاری بیرون آمده و در دستور کار قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۰۶۷۰۳۷

طرحی که طلاق را کاهش داد

انوشیروان محسنی‌بندپی، ابراز امیدواری کرد تا با همکاری قوه قضاییه در موارد کاهش طلاق و ساماندهی معتادان متجاهر و همچنین حمایت‌های بودجه‌ای و قانون‌گذاری مجلس، این دو آسیب اجتماعی طی دو سال آینده، کاهش یابد.

به گزارش ایرنا، رئیس سازمان بهزیستی کشور به اجرای طرح ثبت الکترونیکی طلاق در مشهد اشاره کرد و گفت: این طرح دوشنبه آینده در دیگر شهر‌های استان خراسان، اجرا می‌شود.

محسنی‌بندپی اضافه کرد: 47 درصد طلاق‌ها در پنج سال اول زندگی رخ می‌دهد. بنابراین اگر مشاوره‌های تخصصی، علمی و دلسوزانه وجود داشته باشد، می‌توان شاهد مدیریت طلاق‌ها بود. در اجرای طرح ثبت الکترونیکی طلاق در مشهد طی یک سال گذشته، میزان طلاق در این شهر، 1/8 درصد و تعداد مراجعان به دادگاه، 30 درصد کاهش یافت.

وی اظهار کرد: طرح ثبت الکترونیکی طلاق و ارائه مشاوره‌های تخصصی در شهریورماه امسال در 11 استان کشور اجرایی می‌شود.

کمپ‌های ترک اثر ندارد

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه به آسیب اعتیاد اشاره کرد و گفت: طی دو سال بررسی همراه استادان دانشگاهی به این نتیجه رسیدیم که روش‌های سنتی درمان اعتیاد مانند کمپ‌های ترک اعتیاد اثربخشی ندارد بنابراین با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و قوه قضاییه، درمان‌های اجتماع محور اعتیاد را در پروتکل قرار دادیم.

معلول‌زایی کنترل می‌شود

محسنی‌بندپی در ادامه به معلولیت‌ها اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون 14 درصد از جمعیت یک میلیون و 300 هزار نفری معلولان تحت پوشش بهزیستی را ناشنوایان تشکیل می‌دهند.

وی با بیان این‌که 76 درصد نوزادان در همان سال اول تولد، غربالگری شنوایی می‌شوند، گفت: پیش‌بینی می‌شود که این پوشش به 85 درصد برسد.

وی ادامه داد: همچنین سه میلیون و 200 هزار کودک سه تا پنج سال در سال 95 مورد غربالگری تنبلی چشم، قرار گرفتند. تنبلی چشم یکی از مهم‌ترین عوامل کم بینایی و نابینایی افراد کمتر از 20 سال است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ماده قانونی 75 برنامه ششم توسعه به عنوان تحولی در غربالگری ژنتیک، گفت: معلول زایی را می‌توان با مشاوره و انجام آزمایش و مداخلات بهنگام و شناسایی ژن‌های دارای مشکل، کنترل کرد.

محسنی‌بندپی اضافه کرد: 2/8 درصد جمعیت تحت پوشش خراسان جنوبی، معلولیت دارند و شیوع اعتیاد در این استان، 8 درصد و بالاتر از میانگین کشوری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها