اگرچه قزوین شهری تاریخی است که به دلیل پایتخت شدن در زمان صفوی، بناها و موزه‌های تاریخی بسیاری دارد و با همین قدمت و آثار تاریخی‌اش، خود را به همه هموطنانمان شناسانده است، اما شاید کمتر کسی بداند یکی از بناهای تاریخی این شهر، یعنی عمارت سردار مفخم ـ که سال‌های اخیر به ساختمان وزارت امور خارجه قزوین نیز تغییر کاربری داده ـ چندی است موزه هدایای وزارت امور خارجه با نام موزه دکتر صالحی را در خود جای داده و پذیرای بازدیدکنندگان است.
کد خبر: ۱۰۶۵۸۴۸
یک موزه سیاسی - هنری در قزوین

دکتر علی‌اکبر صالحی ضمن این‌که سال‌ها رئیس سازمان انرژی اتمی بود ، از سال 1389 تا 1392 وزارت امور خارجه را بر عهده گرفت بود، وی اکنون نیز رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان است. درخصوص این موزه گپ و گفتی کوتاه با مسعود نادری، مسئول موزه دکتر صالحی در قزوین داشتیم.

از موزه دکتر صالحی برایمان بگویید و این‌که از چه زمانی به بهره‌برداری رسیده است؟

این موزه به خواست دکتر صالحی و حمایت و همت بخش نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین در مرداد سال 94 در خانه قدیمی و ثبت ملی شده سردار مفخم افتتاح شد. طبقه بالای این عمارت از سال 92
به عنوان دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه مورد استفاده قرار گرفته و طبقه پایین آن به موزه هدایای دکتر صالحی اختصاص یافته است.

دقیقا در این موزه چه اشیایی نگهداری می‌شود؟

تمام هدایایی که دکتر صالحی در طول دوران وزارت یا فعالیت در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان نماینده ایران، از مسئولان و روسای کشورهای خارجی از آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی گرفته تا کشورهای آسیایی، روسیه و کشورهای همسایه دریافت کرده‌اند را به این موزه اهدا کرده‌اند.

چه تعداد شیء اکنون در این موزه وجود دارد؟

دکتر صالحی تاکنون حدود 250شیء را به این موزه اهدا کرده‌اند که هنوز برخی از آنها به خاطر برخی مشکلات زیرساختی مثل کمبود فضای مناسب، جانمایی نشده و درمعرض دید عموم قرار نگرفته است. هدایا، طیف گسترده‌ای از اشیا شامل سکه، شطرنج، صنایع دستی، نشان و مدال‌های ارزشمند، تابلوهای نقاشی و تابلوفرش، شمشیر ذوالفقار، یک برگ از یک نسخه قدیمی شاهنامه و... است که از نفیس‌ترین آثار تاریخی کشورهای دنیا به شمار می‌رود.

ارزش و اهمیت موزه دکتر صالحی دقیقا به چیست؟ به عبارتی قیمتی بودن اشیا باعث برجسته شدن موزه شده، یا نفس کار اهدایی آقای صالحی؟

اشیایی که به موزه اهدا شده، به طور حتم از قیمت و ارزش بالایی برخوردار است، چون هر کدام از آنها از نفیس‌ترین اشیا و صنایع دستی کشورهای اهدا‌کننده است. به اذعان بسیاری از مسئولان ارشد کشور که تاکنون از این موزه بازدید داشته‌اند، اهمیت و ارزش این موزه شاید بیشتر به نفس بخشندگی دکتر صالحی بازگردد؛ زیرا بسیاری از این هدایا به شخص آقای صالحی هدیه داده شده، مثلا یک ساعت زنانه که شاید منظور اهداکننده یعنی کشور عربستان، دادن هدیه به همسر دکتر صالحی بوده، اما ایشان آن ساعت را هم به موزه داده‌اند. به عبارتی از ریزترین و کوچک‌ترین تا نفیس و استثنایی‌ترین هدایای دریافتی خود را به این موزه و درواقع به مردم ایران تقدیم کرده‌اند.

خب، چرا این موزه در قزوین ایجاد شده است؟

آقای دکتر صالحی اگرچه در کربلا به دنیا آمده، اما اصالتا قزوینی بوده و قزوین زادگاه پدر و مادر و محل زندگی خود و خانواده ایشان است و برای همین هم خواسته‌اند هدایای خود را به موزه‌های قزوین اهدا کنند.

... و نکته آخر؟

این موزه تاکنون بدرستی معرفی نشده و درصدد معرفی گسترده آن هستیم، ضمن این‌که توسعه آن نیز در دستور کار است. قرار است یک بخش صوتی و تصویری از سخنرانی‌های نادر دکتر صالحی به این موزه اضافه شود و همچنین کتابخانه شخصی دکتر صالحی با چندهزار جلد کتاب نیز به خواست خود ایشان و برای مصرف عموم به این موزه منتقل شود.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها