ایران سرآمد تیم‌های شرق و غرب در آسیاکاپ بود

بسکتبال آسیا همچنان در حال سقوط

تیم ملی بسکتبال در دیدار نیمه نهایی آسیاکاپ مقابل کره جنوبی 87 بر 81 به برتری رسید و دیشب فینال رقابت‌ها را با استرالیا برگزار کرد. در پایان این مسابقه ارسلان کاظمی با 19 امتیاز، 10 ریباند، 6 پاس منجر به گل، سه توپ ربایی و تاثیرگذاری 33، بهترین بازیکن میدان لقب گرفت. بهنام یخچالی هم با کسب 21 امتیاز، امتیازآورترین بازیکن بود. سجاد مشایخی با 18، محمد جمشیدی با 17 و حامد حدادی با 7 امتیاز دیگر بازیکنان موثر ایران بودند.
کد خبر: ۱۰۶۴۴۹۰

بسکتبال آسیاکاپ دیشب درحالی به پایان رسید که همچنان ضعف سیستمی و ساختار نامناسب بسکتبال تیم‌های آسیایی در تمامی دیدارهای آنها در این دوره مشهود بود.

در این رقابت‌ها تیم‌های آسیایی‌ها به تیم‌های استرالیا و نیوزیلند از اقیانوسیه که برای نخستین بار با شکل جدید رقابت‌ها در این دوره حضور یافتند، خوشامد گفتند. استرالیا تیم چهارم المپیک ریو هیچ‌کدام از بازیکنان المپیکی خود را به بیروت نیاورد و نیوزیلند با تیم 23 ساله‌های خود جوان‌ترین تیم آسیاکاپ بود.

نیوزیلندی‌ها با نگاه به آینده وارد آسیاکاپ شدند و با وجود 23 سال سن از پس تعدادی از تیم‌های آسیایی برآمدند و به جمع چهار تیم رسیدند. روش برگزاری رقابت‌ها در این دوره به گونه‌ای بود که نمی‌شود قدرت واقعی بسکتبال نیوزیلند را تخمین زد. آنها لبنان را شکست دادند و برابر کره جنوبی باختند و به عنوان تیم نخست روانه مرحله بعد شدند. پیروزی بر اردن در یک‌چهارم پایانی هم معیار دقیقی برای ارزیابی نیوزیلند نیست، همین‌طور بازی نیمه‌نهایی که در مقابل حریف دیرینه‌اش، استرالیا انجام داد.

برای آشنایی با چهره واقعی تیم‌های استرالیا و نیوزیلند باید تا دوره‌های آتی رقابت‌های بسکتبال در آسیا صبر کرد. با این حال حضور این تیم‌ها بویژه برای بسکتبال چین و ایران فرصت مناسبی ایجاد می‌کند تا از این پس و در صورت به همراه داشتن ترکیب اصلی نمایندگان اقیانوسیه، قدرت خود را با دو تیم صاحب کلاس جهانی ارزیابی کنند.

در این دوره تیم‌های شرق و غرب آسیا در آسیاکاپ شرایطی ضعیف‌تر از دوره قبل جام ملت‌ها و حتی برگزاری آسیاچلنج در تهران داشتند. تیم اردن که با یک بازیکن آمریکایی در آسیاچلنج تهران سوم شده بود، بدون این بازیکن نتیجه نگرفت. لبنانی‌ها بعد از عنوان پنجم جام ملت‌های 2015 آسیا درحالی که میزبان آسیاکاپ بودند، دست خالی بازی‌ها را ترک کردند.

عراقی‌ها برخلاف رقابت‌های آسیاچلنج که در مکان چهارم ایستادند، امسال به جمع 8 تیم صعود نکردند. سوریه با جنگ، اوضاع بی‌ثبات داخلی و دورافتادگی از رقابت‌های آسیا همین‌طور در پایان دوران بازی میشل مدنلی و سن بالای بازیکنان ملی‌پوش این کشور آینده مبهمی دارد.

تیم‌های غرب آسیا در این دوره بار دیگر بسکتبال کند و فاقد سرعت لازم بسکتبال روز دنیا را نشان دادند و ضعف آموزش در اجرای مهارت‌های حرکتی و فنی در میان بازیکنان این تیم‌ها به دلیل ضعف سیستم لیگ‌های داخلی و کمبود ارتباطات بین‌المللی به‌نمایش درآمد.

اوضاع تیم‌های شرق آسیا نیز تعریفی نداشت. به غیر از چین که تیم ملی اصلی خود را به بیروت نیاورده بود، تیم کره جنوبی سبک همیشگی بسکتبال خود را به نمایش گذاشت و به نیمه‌نهایی رسید، درحالی که ژاپنی‌ها تیم چهارم جام ملت‌های 2015 به جمع چهار تیم برتر این دوره راه پیدا نکردند.

فیلیپین بدون بازیکنان تبعه خارجی بعد از دو بار نایب قهرمانی در سال‌های 2013 و 2015 این بار در میان شش تیم آسیا هم نبود.

تیم ملی بسکتبال که با ترکیب کنونی سال‌هاست در عرصه‌های مختلف بین‌المللی حضور پیدا می‌کند، بعد از مسابقه‌های آسیاچلنج که سال گذشته در تهران برگزار شد، این بار با نتایج خوبی رقابت‌های آسیاکاپ را ترک کرد، با این حال رقبای آسیایی ایران همچنان همان تیم‌ها و حتی ضعیف‌تر از قبل در آسیاکاپ ظاهر شدند.

حاتمی: تغییر سیستم دادیم و بردیم

مهران حاتمی در نشست خبری بعد از دیدار ایران و کره جنوبی گفت: ما شروع خیلی خوبی داشتیم و شوت‌های سه‌امتیازی کره جنوبی را متوقف کردیم، اما در کوارتر دوم واقعا بد بودیم و اشتباه‌های زیادی داشتیم. کره‌ای‌ها از این اشتباه‌ها بخوبی استفاده کردند و فاصله امتیازی را کاهش دادند. این روند ادامه‌دار شد و ما تغییراتی در سیستم‌هایمان داشتیم و به خودمان آمدیم و توانستیم در کوارتر چهارم دوباره تیم برتر میدان باشیم و برنده شویم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها