حشدالشعبی با شرکت نظامیان آمریکایی در یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌هاعلیه داعش مخالفت کرد

شمارش معکوس برای آزادسازی تلعفر عراق

مقدمات حمله سراسری به شهر تلعفر واقع در استان نینوای عراق که به‌عنوان مقر اصلی داعش پس از سقوط موصل شناخته شده است، آماده شد.
کد خبر: ۱۰۶۱۵۵۸

گفته می‌شود نیروهای باقی مانده داعش بعد از شکست سنگین خود در موصل به تلعفر پناه برده و در آنجا سنگر گرفتند. در خبرها آمده بود که خلیفه خودخوانده داعش در این شهر حکومت نظامی اعلام کرده است. هم‌اکنون نیروهای بین‌المللی در کنار نیروهای ارتش عراق خود را برای حمله به تکفیری‌ها در تلعفر آماده کرده‌اند. هرچند گفته می‌شد نیروهای حشدالشعبی نیز در این نبرد مشارکت خواهند داشت اما خبرهای دیروز حاکی از آن بود که فرماندهان این نیرو تصمیم گرفته‌اند به دلیل حضور آمریکایی‌ها در این حمله شرکت نکنند .

تکفیری‌ها سنگر می‌گیرند

روز گذشته شبکه خبری السومریه به نقل از منابع آگاه در استان نینوا گزارش داد که گروه داعش از جمعه بدون هیچ دلیلی با اعزام عناصر خود به این شهر اعلام حکومت نظامی کرده‌است. به گفته این منابع معمولا داعش هنگامی که احساس خطر کند حکومت نظامی برقرار می‌سازد . طی هفته‌های گذشته در چند نوبت در سطح شهر تلعفر حکومت نظامی اعلام شد. شهر تلعفر که در غرب شهر موصل قرار دارد روز پنجشنبه شاهد چند انفجار در مرکز شهر بود و همزمان چند جنگنده ناشناس مواضع داعش در این شهر را بمباران کرد. السومریه به نقل از یک فرمانده ارتش نوشت به یگان‌های ارتش دستور داده شده است برای بازپس‌گیری شهر تلعفر هرچه سریع‌تر از شهر موصل به سمت این شهر حرکت کنند. هم‌اکنون تیپ نهم زرهی ارتش عراق در مرزهای این شهر مستقر شده‌است. گزارش می‌شود نیروهای آمریکایی نیز با تانک و تجهیزات نظامی و سلاح‌های متنوع وارد پایگاه نظامی «کهریز» در محور الکسک در نزدیکی شهرستان تلعفر شده‌اند. آمریکا بتازگی این پایگاه نظامی را در نزدیکی شهرستان تلعفر تاسیس کرده است .

روز پنجشنبه ده هواپیمای نظامی آمریکایی حامل انواع و اقسام تجهیزات و سلاح و ده‌ها مستشار نظامی در این پایگاه (واقع در 35 کیلومتری تلعفر) فرود آمدند. سه نوع از این ده جنگنده آمریکایی، گالکسی سی5 و بقیه بوئینگ سی‌اچ هستند. همچنین 15دستگاه تانک از نوع اسد بابل و هفت تانک از نوع تی 72 و 9 تانک از نوع چیفتن طی دو روز گذشته وارد پایگاه کهریز شدند. نیروهای آمریکایی در این پایگاه مستقر شدند تا به مشاورانی که پیشتر وارد پایگاه شده بودند، بپیوندند و قرار است از این پایگاه نظامی برای نظارت در عملیات آزادسازی تلعفر استفاده شود. گفته می‌شود گروهان توپخانه فرانسوی‌ها مستقر در اطراف سد موصل، آماده مشارکت در این عملیات هستند. شهر تلعفر یکی از معدود شهرهای استان نینواست که هنوز در کنترل گروه تروریستی و تکفیری داعش است.

محمد محیی سخنگوی حزب‌الله عراق می‌گوید: «به نظر می‌رسد که مواضع دولت عراق با مواضع آمریکا درباره تلعفر هماهنگ است و بین دو طرف هماهنگی وجود دارد. بنابراین ما در امور هیچ دستگاهی که در نبرد تلعفر شرکت خواهد کرد، دخالت نمی‌کنیم و تصمیمات نهایی را باید حیدر العبادی فرمانده کل نیروهای مسلح بگیرد». وی همچنین تاکید دارد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تلاش می‌کند نیروهای آمریکایی را در عراق نگه دارد.

ابهام در مشارکت حشدالشعبی

گرچه از ابتدای مطرح شدن حمله به تلعفر نیروهای حشدالشعبی گفته بودند در این عملیات حضور خواهند داشت، اما روز گذشته در خبرها آمده بود فرماندهان این نیرو تصمیم گرفته‌اند در این حمله شرکت نکنند. چند روز پیش احمد الاسدی، سخنگوی حشد شعبی عراق گفته بود این نیروها به صورت فعالانه‌ای در جنگ آزادسازی شهر تلعفر مشارکت می‌کنند. وی افزود: مشارکت نیروهای بسیج مردمی در جنگ آزادسازی شهر تلعفر براساس دستورات فرمانده کل نیروهای مسلح صورت خواهد گرفت. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق نیز چند روز قبل گفته بود نقشه آزادسازی شهرستان تلعفر با مشارکت همه دستگاه‌های امنیتی و داوطلب مردمی و عشایری تدوین شده و نیروهای داوطلب مردمی و عشایری کنار سایر نیروهای مسلح در عملیات آزادسازی تلعفر شرکت می‌کنند. اما روز گذشته جواد الطلیباوی، از فرماندهان الحشدالشعبی عراق اعلام کرد اغلب گروه‌های حاضر در الحشدالشعبی در نبرد تلعفر شرکت نمی‌کنند. وی که سخنگوی عصائب اهل‌الحق عراق است، افزود: گروه‌های زیرمجموعه الحشدالشعبی به دلیل پوشش هوایی این نبرد از سوی آمریکایی‌ها در نبرد آزادسازی تلعفر شرکت نخواهند کرد. از سوی دیگر فرمانده لشکر عباس در الحشدالشعبی نیز در گفت‌وگو با بغداد الیوم اظهار کرد: طرف‌های شرکت‌کننده الحشد در این نبرد مشخص شده‌اند و قرار است نیروهای العتبه العلویه و سازمان بدر در این نبرد نقش اساسی ایفا کنند.

توصیه کیسینجر به ترامپ: داعش را نگهدار !

هنری کیسینجر، وزیر خارجه پیشین آمریکا معتقد است در صورت شکست داعش، با سیطره تهران و نیروهای متحدش بر اراضی آزاد شده، یک امپراتوری رادیکال ایرانی تشکیل خواهد شد. به همین دلیل وی به دولت ترامپ هشدار داد نباید اجازه داد ایران خلأ ایجاد شده پس از شکست داعش را پر کند. او به ترامپ توصیه کرد داعش را در منطقه حفظ کند تا ایران قدرتمندتر نشود.

این هشدار و توصیه در شرایطی مطرح می‌شود که نیروهای عراقی توانسته‌اند موصل را بار دیگر بازپس بگیرند و در سوریه نیز داعش در حال از دست دادن بیشتر مناطق تحت تصرف خود است. کیسینجر 94 ساله نگران تشکیل یک امپراتوری ایرانی در خاورمیانه است. از این رو وی در مقاله‌ای که در کاپ‌ایکس منتشر کرده بود، آورد: «در این شرایط، مثال سنتی که در آن دشمنِ دشمنِ شما می‌تواند به عنوان دوست شما در نظر گرفته شود، دیگر کاربردی ندارد. در خاورمیانه معاصر، دشمنِ دشمنِ شما می‌تواند دشمن شما باشد ».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها