به گزارش جامجم آنلاین به نقل از دیجیاتو، ماده جدید به خصوص در طراحی هواپیماهای فوق سریع با سرعت هایپرسونیک (بیش از 5 برابر سرعت صوت در محیط) کاربرد دارد چرا که در سرعت های بالا، اصطکاک بدنه با مولکول های هوا گرمای فوق العاده زیادی تولید کرده و دمای بدنه هواپیما را تا 3000 درجه سانتیگراد افزایش می دهد.
سرامیک جدید در مقابل گرما تا 12 برابر مقاوم تر از نمونه های قبلی است
استهلاک بالا و عدم ماندگاری طولانی، مشکل اصلی موادی است که پیش از این برای پوشش بدنه هواپیماهای آزمایشی استفاده می شدند، اما سرامیک جدید که از «دیرگدازهای کاربیدی» به شمار می رود، با روش تازه ای تحت عنوان «Reactive Melt Infiltration» ساخته شده و نسبت به پوشش دهنده هایی مانند زیرکونیوم کاربید، تا 12 برابر در مقابل گرما مقاوم تر بوده و در دراز مدت، ماندگاری بیشتری نیز دارد.
البته هنوز تا تجاری سازی سرامیک مورد بحث زمان زیادی باقی مانده، و از طرف دیگر طراحی و توسعه پرنده های هایپرسونیک نیز نیازمند پیشرفت دانش در سایر زمینه ها مانند ساخت و تولید پیشرانه های پرقدرت و قابل اعتماد خواهد بود.
به هر حال در صورت موفقیت تیم تحقیقات در به کارگیری روش جدید برای تولید انبوه دیرگدازهای سرامیکی بادوام، نه تنها راه برای ساخت هواپیماهای فوق سریع هموار می شود، بلکه در فرآیند ساخت فضاپیماهای موجود نیز مؤثر بوده و تعداد لایه های سرامیکی به کار رفته در بدنه آنها را کاهش می دهد.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد