بازتاب گزارش جام‌جم درباره وضعیت معدنکاران کرمانی

گلایه‌هایی که سر باز کرد

چاپ گزارش روزنامه جام‌جم در چهارشنبه هفته گذشته با عنوان «معادن زغال‌سنگ کرمان آبستن فاجعه»، بازتاب‌هایی مختلف دربر داشته است و باعث شده تعدادی از کارگران شاغل در معادن زغال‌سنگ کرمان با این روزنامه تماس گرفته و از پیگیری و انعکاس مشکلاتی که مدت‌هاست معدنچیان معادن زغال‌سنگ شمال استان کرمان با آنها درگیر هستند تشکر کنند.
کد خبر: ۱۰۴۰۶۰۶
گلایه‌هایی که سر باز کرد

همچنین برخی از اعضای خانواده معدنچیانی که طی سال‌های گذشته بر اثر وقوع حادثه در معادن زغال‌سنگ کرمان جان خود را از دست داده‌اند در تماس با خبرنگار جام‌جم در کرمان از مشکلاتشان برای دریافت دیه سرپرست خانواده‌شان که در اعماق این معدن کشته شده‌اند خبر داده‌اند.

روزگار سخت و بی‌پناهی

مهدی حسنی یکی از ساکنان شهرستان زرند است که برادر 25 ساله‌اش به نام اسماعیل حسنی را در 28 اردیبهشت 1392 بر اثر وقوع حادثه گازگرفتگی در اعماق معدن زغال‌سنگ باب شکون سراپرده زرند از دست داده است. وی در گفت‌وگو با جام‌جم از روزگار سخت زندگی همسر و فرزند برادرش می‌گوید. از این‌که پس از کشته شدن برادرش، همسرش با یک فرزند کوچک به دلیل مشکلات مالی نتوانست هزینه اجاره‌ خانه‌شان را بپردازد و ناچار شد دوباره به خانه پدری بازگردد و در آنجا زندگی کند. مهدی حسنی، که از دست مسئولان شرکتی که پیمانکار معدن بوده بسیار گلایه‌مند است، می‌گوید: پس از وقوع حادثه برای برادرم و در شرایطی که هر ثانیه برای نجات جان او بسیار مهم بود، حدود 45 دقیقه طول می‌کشد تا یک نفر را برای نجات جان او بیاورند و به جای کمک گرفتن از یک متخصص کمک‌های اولیه از یکی از کارگران مسن و باتجربه آنجا استفاده می‌شود .

وی می‌افزاید: پس از کشته شدن برادرم در معدن زغال‌سنگ باب شکون، مسئولان شرکت پیمانکار معدن محکوم به پرداخت دیه شدند و با توجه به این‌که معدن بیمه بود، شرکت بیمه موظف به پرداخت دیه شد، اما از آنجا که مسئولان معدن حق بیمه برادرم را همانند دیگر کارگران معدن ماهانه به طور کامل پرداخت نکرده بودند شرکت بیمه فقط نصف مبلغ دیه را پرداخت کرد و پرداخت بقیه مبلغ دیه را وظیفه شرکت پیمانکار معدن دانست. حسنی می‌افزاید: متاسفانه مسئولان معدن نیز از پرداخت باقیمانده دیه برادرم به خانواده‌اش خودداری می‌کنند و آن را وظیفه شرکت بیمه می‌دانند. مهدی حسنی با بیان این‌که اختلاف شرکت بیمه و مسئولان معدن زغال‌سنگ باعث شده حق خانواده برادرش پرداخت نشود، می‌گوید: پدر پیر من به عنوان قیم بچه برادرم چند بار سکته کرده و دیگر توان بالا و پایین رفتن از پله‌های دادگاه را برای پیگیری گرفتن بقیه دیه برادرم ‌ندارد و خانه‌نشین شده است. شماری دیگر ازکارگران معادن زغال‌سنگ کرمان که نخواستند نامشان ذکر شود نیز در تماس با جام‌جم با بیان این‌که کارگران معدن زغال‌سنگ هیچ‌گونه آموزش کمک‌های اولیه و رعایت نکات ایمنی نمی‌بینند، اظهار کردند: از زمانی که معادن زغال‌سنگ خصوصی‌سازی شده‌ است، نه‌تنها ایمنی معادن پایین آمده، بلکه حقوق کارگران زحمتکش آن نیز بموقع پرداخت نمی‌شود و این کارگران مجبورند برای دریافت حقوق خود که چند ماه پرداخت نشده است اعتصاب کنند و در نهایت فقط یک ماه حقوق خود را دریافت کنند؛ این درحالی است کارگرانی که برای دریافت حقوق عقب‌افتاده خود اعتصاب می‌کنند نیز از سوی شرکت‌های پیمانکار تهدید به اخراج می‌شوند. تماس‌گیرندگان همچنین با اشاره به مشکلات دیگر خانواده‌های کارگرانی که در معادن زغال‌سنگ دچار آسیب جسمی یا کشته شده‌اند، تصریح می‌کند: تعدادی از کارگران معادن زغال‌سنگ به دلیل این که برای آنها سرویس رفت و آمددر نظر نگرفته‌اند مجبورند با خودروی شخصی به معدن بروند که به خاطر دشوار بودن مسیر، برخی آنها دچار سانحه رانندگی شده اند، اما مسئولان با بیان این‌که این اتفاق خارج از معدن رخ داده است هرگز مسئولیتی به عهده نمی‌گیرند.

حکمت قاسم‌خانی

جام‌جم کرمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها