هرساله اکران فیلم‌های سینمایی در ماه مبارک رمضان از مهم‌ترین دغدغه‌های روز و مورد بحث اهالی سینماست. چرا که سینما‌ها در این ماه با افت شدید مخاطب روبه‌رو می‌شوند و به‌همین دلیل متولیان سینمایی به دنبال راهی برای افزایش تعداد مخاطبان سینما می‌گردند.
کد خبر: ۱۰۳۴۷۱۲
سینماگردی از افطار تا سحر
البته برای برون رفت از این مشکل چند سالی است با حلول این ماه، «طرح ویژه اکران در ماه مبارک رمضان» در سینماهای کل کشور اجرا می‌شود، طرحی که البته در سال‌های اولیه اجرایش با حواشی فراوانی روبه‌رو بود! یک‌سال وزارت ارشاد برای اجرایش تردید داشت، یک سال حوزه هنری با آن مخالفت بود، یک سال اداره اماکن برای صدور مجوز سئانس‌های ویژه شک داشت و...، اما باوجود این فراز و نشیب‌ها به نظر می‌رسد این طرح در یکی ‌ دو سال گذشته توانسته به ثباتی تقریبی دست پیدا کند و جزئیات آن هم ثابت بماند. امسال هم با اعلام اجرایی شدن این طرح از سوی شورای صنفی نمایش علاقه‌مندان به سینما می‌توانند علاوه‌بر فیلم‌های جدیدی که روی پرده می‌آیند، فیلم‌های قدیمی را نیز در ماه مبارک رمضان در سئانس‌های شبانه (تا حوالی سحر) تماشا کنند و همچنین بلیت سینماها را تا ساعت 17 بعد از ظهر به صورت نیم‌بها پرداخت کنند. این طرح البته، باوجود این‌که در این سال‌ها توانسته در برخی موارد چراغ سینماها را در این ماه روشن نگه دارد، اما کماکان مورد انتقاد برخی از سینماگران هم هست! منتقدان این طرح بر این باورند که اکران فیلم‌ها در ساعات پایانی شب نمی‌تواند کمک چندانی به فروش فیلم‌ها کند و شورای صنفی نمایش باید برای فیلم‌هایی که تصمیم دارند در این ماه اکران شوند یا به قولی ریسک کنند و روی پرده بروند تمهیدات ویژه‌ای بیندیشد و به‌سیاست‌های گوناگونی مانند نیم‌بها کردن بلیت در تمام سئانس‌های شبانه روز، اکران فیلم‌های خاطره‌انگیز سال‌های گذشته و… فکر کند. جام‌جم در گزارش پیش رو تلاش کرده ضمن توضیحی بر چگونگی اجرای این طرح در ماه رمضان امسال، درباره راهکارهای بهبود این طرح در سال‌های آینده راه‌حل‌هایی را از دل اظهارنظرهای سینماگران بیابد. امید که موثر واقع شود.

لزوم حمایت تلویزیون از سینما

غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش درباره چگونگی اجرای طرح ویژه ماه مبارک رمضان به جام‌جم گفت: امسال در این طرح قیمت بلیت از صبح تا ساعت 17 به صورت نیم بها و از ساعت 17 به بعد بلیت‌ها به قیمت اولیه خودشان برمی‌گردند. همچنین آخرین سئانس اکران سینماها ساعت یک نیمه‌شب است و بعد از آن دیگر اکران نداریم تا صبح که مردم فرصت داشته باشند به فرایض دینی‌شان بپردازند.

او ادامه داد: دستورالعمل اجرای این طرح در سینماهای سراسر کشور و بر اساس یک‌سری ضوابط و چهارچوب معین است. حالا اگر مدیر سینمایی بسته به موقعیت جغرافیای سینمایش تشخیص داد که نیمه‌شب مخاطب ندارد، دیگر لزومی ندارد که سینمایش را تا آن ساعات باز نگه دارد. البته این نکته را هم یادآوری کنم که موفقیت اجرای این طرح بستگی به پتانسیل فیلم‌ها در جذب مخاطب و برنامه ریزی‌های تبلیغاتی که خود سینماها دارند، برمی‌گردد.

فرجی درباره شرایط نمایش فیلم‌ها توضیح داد: امسال فیلم‌هایی که سقف تعداد ده هفته خود را تمام کرده‌اند، در طرح ویژه ماه رمضان می‌توانند از ساعت 12 شب به بعد نمایش داشته باشند. فیلم‌های اکران نوروز هم که ده هفته‌شان به پایان رسیده‌ است نیز می‌توانند در این طرح ویژه ماه رمضان از ساعت 12 شب به روی پرده سینماها بروند.

او با تاکید بر لزوم حمایت تلویزیون از سینما تصریح کرد: مهم‌ترین بخش تبلیغات، حمایت سیمای جمهوری اسلامی ایران است. این مهم دیگر ثابت شده که دقیقا هر سالی که تلویزیون از این طرح حمایت کرده و تبلیغات مثمر ثمری ( از جمله پخش آگهی، زیرنویس و...) کرده، مردم از اجرای این طرح در سینماهای کشور اطلاع پیدا کردند و در نهایت خروجی خوبی حاصل شده.

رونق گیشه

داوود موثقی کارگردان و تهیه‌کننده سینما که فیلمش «دو عروس»، به عنوان اولین فیلم اکران در ماه رمضان دیروز روی پرده رفت در گفت‌وگو با جام‌جم تصریح کرد: اکران فیلم «دو عروس» در این ماه به دلیل توافقات بین پخش‌کننده فیلم (پویافیلم) و سینمادارها بود.

او با انتقاد از شرایط اکران در سینماها توضیح داد: مقوله اکران فیلم‌ها از معضلات جدی سینمای ایران است. با این‌که سالن‌سازی زیاد شده اما تولید فیلم همچنان بسیار بیشتر از ظرفیت سالن‌های موجود است و به همین دلیل فیلم‌ها را در اکثر سینماها به صورت گردشی اکران می‌کنند و اتفاقا همین سئانس گردشی است که مردم را دچار سردگمی می‌کند. مشکلات پخش و اکران در سینمای ما باعث فیلم سوزی و از بین رفتن انگیزه بخش خصوصی برای فیلمسازی می‌شود.

موثقی افزود: سال‌ها اکران ماه رمضان از اکران‌های سخت و سرد سال بود. چرا که در این ایام مردم معمولا سینما رفتن را جزو اولویت‌های آخر خودشان قرار می‌دهند، اما از زمانی که «طرح ویژه ماه مبارک رمضان» راه‌اندازی شده گیشه سینماها رونق پیدا کرده. افزایش تعداد سئانس فیلم ها، بلیت نیم‌بها در نیمی از سئانس‌های روز و... از مکانیزم‌های مثبتی بوده که باعث افزایش تعداد مخاطبان سینما شده. فیلم «دو عروس» از دیروز در برخی از سینماهای تهران روی پرده رفته و از هفته آینده در دیگر سینماهای تهران و همچنین شهرستان‌ها روی پرده می‌رود.

نقش موثر رسانه ملی در اطلاع‌رسانی

رضا سعیدی‌پور، مدیر پردیس سینمایی آزادی با مثبت ارزیابی کردن «طرح ویژه ماه مبارک رمضان» برای سینماها به جام‌جم گفت: در وهله اول این‌که فیلم خوب در هر فصل و زمانی که اکران شود فروش خودش را می‌کند. منتها طرح ویژه ماه مبارک رمضان این امکان را به خانواده‌ها می‌دهد که در بعد از ساعات افطار و زمانی که به خیابان‌ها می‌آیند زمان بیشتری برای رفتن به سینما داشته باشند.

او تصریح کرد: سینماها در این روزها 12 شب به بعد هم باز هستند و چنانچه بخواهیم رونق بهتری بگیرند باید نهادهای مختلف از آن حمایت کنند. تبلیغات شهری و بویژه حمایت رسانه ملی (به صورت تیزر یا زیرنویس) قطعا در مطلع کردن مردم از اجرای این طرح موثر خواهد بود. چرا که هنوز خیلی از مردم نمی‌دانند که در این ماه بلیت سینماها تا ساعت 5 بعدازظهر نیم بهاست. ضمن این‌که ما در ماه مبارک رمضان بسته به استقبال مردم از فیلم‌ها تا ساعاتی بعد از نیمه‌شب هم فیلم‌های موردنظر مردم را اکران می‌کنیم.

فیلم‌های در صف انتظار

اکنون فیلم‌های سینمایی «ویلایی‌ها»، «نهنگ عنبر؛ سلکشن رویا»، «نقطه کور»، «برادرم خسرو» و «تیک‌آف» در حال اکران هستند و نمایش آنها در ماه رمضان نیز ادامه دارد و چنانچه به کف فروش برسند به جای آنها «زیر سقف دودی» به کارگردانی پوران درخشنده در گروه سینمایی آزادی، «رگ خواب» ساخته حمید نعمت‌الله در گروه استقلال، «کارگر ساده نیازمندیم» به کارگردانی منوچهر هادی در گروه کوروش، «ساعت پنج عصر» ساخته مهران مدیری در گروه قدس و «مادر قلب اتمی» به کارگردانی علی احمدزاده در گروه ماندانا اکران خواهند شد.

ساناز قنبری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها