میزگرد تخصصی آب و آلودگی در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار و در آن راهکارهایی جدید برای بهبود وضعیت سد گتوند ارائه شد.
کد خبر: ۱۰۲۱۸۸۰

به گزارش جام‌جم، سد گتوند یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ملی کشور است که در سال 1390 با اهداف تولید برق، کنترل سیلاب و تنظیم آب کشاورزی احداث شد. اما بی‌دقتی‌ها در مطالعات اولیه این سد و نادیده گرفتن گنبدهای نمکی در مسیر آن، موجب شد ایرادهایی اساسی در این پروژه وجود داشته باشد. این سد که از آن با نام «موزه عبرت محیط زیست» یاد می‌کنند با وجود مخالفت‌های بسیار کارشناسان محیط زیست،‌ استادان رشته‌های آب و زمین شناسی و ... بر رودخانه کارون احداث شد. به عقیده بسیاری از کارشناسان، ساخت این سد ‌یک فاجعه زیست محیطی در جنوب ایران است و دستاوردی جز شور کردن آب کارون ندارد.

مخالفت‌ها برای ساخت سد گتوند از آنجا آغاز شد که کارشناسان وجود یک توده نمکی به نام گچساران را در کنار دریاچه سد اعلام و ابراز کردند این توده با نام گچساران شورشدن آب دریاچه را با خود به همراه داشت. به عقیده آنها این موضوع مخاطرات زیست محیطی بسیاری برای مناطق زیردست به همراه داشت. با این حال اما سد موردنظر با هزینه‌ای کلان ساخته شد و در طول ساخت آن،‌ مسئولان تلاش کردند با ساخت دیواری حائل از خاک رس که اصطلاحا «پتوی رسی» نامیده می‌شد، از برخورد آب با نمک‌های سازند گچساران جلوگیری کنند. اما پس از ده روز زمان آبگیری سد شکاف‌هایی در «پتوی رسی» به وجود آمد و نمک‌های سازند گچساران وارد دریاچه سد گتوند شد.

پس از گذشت سه سال از آبگیری این سد، رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب در گفت‌وگو با ایسنا، از اشتباه بودن آبگیری سد گتوند خبر داد و گفت: با تجربیاتی که به دست آورده‌ایم اگر به عقب برگردیم باید این مساله بعد از اجرایی شدن پروژه انتقال آب شور از کارون صورت می‌گرفت. حمید چیت‌چیان وزیر نیرو نیز درباره این سد گفت:‌ در حال پیگیری وضعیت این سد هستیم و به همه مردم بویژه خوزستانی‌ها این اطمینان را می‌دهم که موضوع سد گتوند بدرستی در حال مدیریت است.

در همین حال با گذشت شش سال از احداث سد گتوند و مسائلی که این سد در جنوب ایران به وجود آورد،‌ راهکار نهایی از سوی دانشگاه تهران مطرح شد و آن «مدیریت مخزن» بود.

علی زارعی، ‌عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز درباره این راهکار گفت: ‌در دو یا سه ماه گذشته، آخرین راه‌حلی که از سوی دانشگاه تهران ارائه شد، بحث مدیریت مخزن است. تصور می‌کنم این راه‌حل خیلی خوشبینانه است، چون لایه‌های زیرزمینی را در نظر نگرفته است. مدل دانشگاه تهران، تاثیر زیرسطحی را لحاظ نکرده و من نیز اعلام کردم این مدل خوشبینانه است. به اعتقاد دانشگاه تهران، مدیریت مخزن می‌تواند مساله‌ شوری سد گتوند را حل کند و با توجه به این‌که این مساله جنبه‌های اقتصادی را در برداشت در ردیف اولویت‌های مورد بحث قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها