برآوردهای انجام شده از روند رشد اقتصادی هندوستان به عنوان یک کشور نوظهور در عرصه اقتصادی بیانگر آن است که در دهه‌های آینده این کشور فاصله اقتصادی خود را با جایگاه آمریکا کاهش داده و در نهایت با درنظر گرفتن روند رشد و داده‌های اقتصادی این سرزمین در سال 2050 میلادی هندوستان به جای آمریکا به عنوان دومین اقتصاد قدرتمند جهان شناسایی خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۱۸۸۰۵
اقتصاد آمریکا در سال 2050 از هند هم عقب می‌ماند

در این زمینه اگر بخواهیم داده‌های اقتصادی این کشور را در نظر داشته باشیم می‌بینیم روند رشد اقتصادی هندوستان بدون در نظر گرفتن تحولات سیاسی در برخی کشورها همچنان تا دهه‌ آینده سالانه حدود 5 درصد ادامه خواهد داشت درحالی که بسیاری از کشورهای مطرح در زمینه‌های اقتصادی در همین دوره متناوب درحال عقب‌نشینی از جایگاه اقتصادی خود هستند. به‌عنوان مثال می‌توان به اقتصاد اروپا به‌دلیل طرح برگزیت اشاره کرد و در دیگر سوی دهکده جهانی یعنی آمریکا می‌بینیم سیاست‌های اقتصادی دونالد ترامپ به نوعی روند رشد اقتصادی این کشور را با مخاطراتی مواجه کرده که رئیس‌جمهور دومین قدرت اقتصادی جهان برای پوشش مشکلات دولت خود دست به اقدام نظامی علیه سوریه زده است.

اهمیت رشد اقتصادی در هندوستان برای سیاستگذاران و رهبران این کشور کاملا واضح است و این افراد با توجه به نیازهای داخلی و همچنین بازارهای خارجی به‌گونه‌ای وارد عرصه اقتصادی شده‌اندکه با کمترین تاثیر از بازارهای بین‌المللی بتوانند همواره آهسته و محکم به سمت موفقیت‌های اقتصادی بیشتر گام بردارند.

برای بررسی روند تصمیم‌گیری و سیاستگذاری این افراد در شبه قاره هندوستان بد نیست به امتیازهای این کشور توجه داشته باشیم که این امتیازها به ترتیب عبارتند از:

1. بازار داخلی مناسب برای توسعه صنایع: هندوستان با توجه به جمعیت خود که بیشتر از یک میلیارد نفر است می‌تواند در بخش‌های مختلف تولیدی با کمترین وابستگی برای تامین نیازهای این افراد صنایع را مدیریت کند که می‌توان به بخش‌های کشاورزی، صنایع سنگین و حتی انرژی اشاره کرد. به صورتی که هندوستان سعی کرده با درنظر گرفتن محدودیت‌هایش در تامین نیازها برنامه‌ریزی کند تا کمترین تاثیر از نوسان‌های بازار را به خود جذب نماید. به عنوان مثال می‌توان در بخش انرژی توجه داشت این کشور بیشتر تلاش کرده به انرژی‌های پاک روی آورد.

2. توجه به صنایع نوین: بررسی‌های انجام شده از روند سرمایه‌گذار و مشارکت‌های اقتصادی خارجی در هندوستان بیانگر حضور گسترده و ارزش افزوده بالای شرکت‌های فناوری اطلاعات است به صورتی که روند رشد توسعه شرکت‌های فناوری اطلاعات و نرم‌افزاری در این کشور از ابتدای سال 2000 میلادی تا امروز تقریبا 10 درصد بوده است. بی‌تاثیر بودن این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها از نوسان‌های اقتصادی بین‌المللی و نیاز روز افزون کشورها به فناوری اطلاعات امتیازی در اختیار هندوستان و شرکت‌های مربوطه است که می‌تواند تا دهه‌های آینده روند رشد را در این اقتصاد نوظهور تضمین کند.

3. نیروی انسانی: دیگر امتیاز هندوستان مربوط به دسترسی شرکت‌های بین‌المللی به منابع انسانی بسیار ارزانقیمت و متخصص است، به صورتی که اغلب صاحبان سرمایه در شرایط فعلی با توجه به کم تاثیر بودن اقتصاد هندوستان از تنش‌های بین‌المللی سعی کرده‌اند به جای چین به امتیازهای سرمایه‌گذاری در هندوستان توجه داشته باشند.

منبع: گلوبال بیزینس

آنکور پاتل

کارشناس اقتصادی و تحلیلگر مسائل هندوستان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها