سال 1396 نیز همانند سال گذشته به نام «اقتصاد مقاومتی» نامگذاری شد تا دستور کار و راهنمای عمل تمام مسئولان و دستگاه‌های مسئول در قوای سه‌گانه و بخش‌های مختلف دولتی، عمومی و غیردولتی کشور باشد.
کد خبر: ۱۰۱۵۴۹۱
نقش دیپلماسی در پیشبرد اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی با دو رویکرد اساسی و از دو بخش اصلی یعنی «درون‌زایی و برونگرایی» تشکیل شده است که در ارتباطی وثیق، متقابل و منطقی با یکدیگر قرار دارند.

وزارت امورخارجه به‌عنوان دستگاه مسئول اجرای سیاست خارجی و اعمال دیپلماسی در سطح دوجانبه، چندجانبه و بین‌المللی؛ در کنار سایر دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف نظام اسلامی، مسئولیت سنگینی در جهت اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در هر دو بعد درون‌زایی و برونگرایی آن به عهده دارد.

وزارت امور خارجه در راستای مسئولیت‌های ذاتی خود در صیانت از منافع ملت ایران در چهارگوشه جهان و دفاع از آرمان‌های نظام اسلامی در تحقق جامعه‌ای پیشرفته، مستقل و بالنده در تلاشی مجاهدانه برای دستیابی‌ به اهداف و اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های کلان نظام اسلامی در ابعاد مختلف بخصوص در بعد اقتصادی است.

وزارت امور خارجه در کنار سایر برنامه‌ها و دستورکارهای متنوع و گسترده خود در عرصه دیپلماسی و روابط خارجی دوجانبه، چندجانبه و بین‌المللی؛ به‌طور ویژه رویکرد اقتصادمحور را نیز به مجموعه راهبردهای سیاست خارجی افزوده است. اقتصاد مقاومتی در هر دو جنبه درون‌زایی و برونگرایی خود، نیازمند تعامل فعال و پویا با جهان است.

درون‌زایی اقتصاد به مفهوم افزایش بهره‌وری و کیفی از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل کشور است و برای این منظور جذب سرمایه‌گذاری خارجی، تقویت بنیان‌های علمی و فناوری کشور، تعامل فعال با نهادهای پولی، مالی و بانکی بین‌المللی و تشویق و توسعه مبادلات انسانی در قالب سفرهای توریستی، تبادلات دانشگاهی و دانشجویی و تسهیل سفر تجار، سرمایه‌گذاران و صاحبان حرف و صنایع به کشور؛ در دستورکار وزارت امورخارجه قرار داشته و در این زمینه توفیقات چشمگیری نیز به‌دست آمده است.

بعد برونگرایی اقتصاد مقاومتی نیز به مفهوم تعامل فعال و حضور تاثیرگذار در عرصه‌های مختلف اقتصادی جهان اعم از انرژی، صادرات کالاها و مصنوعات داخلی، مبادلات فناوری و دانش‌بنیان با مراکز علمی و قطب‌های فناوری جهان، توسعه صادرات غیرنفتی، و حضور موثر و بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصادی جدید در سطح جهان است.

وزارت امورخارجه از سال 1392 و در دولت یازدهم با تمام قوا در جهت رفع موانع و مشکلات عمیق اقتصادی با دنیا اقدامات بسیار موثر و مهمی را به انجام رساند.

مقابله موثر با ایران‌هراسی و ایران‌گریزی که عامل اساسی در کنار تحریم‌ها علیه ملت ایران برای فرار سرمایه و سرمایه‌گذاران بین‌المللی از کشورمان بود، از دیگر اقدامات وزارت امور خارجه در جهت تحقق اقتصاد ملی پویا و پایا است.

تمهید بیش از 200 سفر اقتصادی، صنعتی و تجاری متشکل از چندین هزار فعال اقتصادی، بانکدار، صنعتگر و سرمایه‌گذار خارجی به کشورمان و امضای صدها سند همکاری اقتصادی و صنعتی و تجاری و تحقق بخشی از این توافقات از جمله نوسازی ناوگان هوایی و هواپیماهای مسافربری، همکاری با شرکت‌های بزرگ صنعتی در زمینه‌های مختلف اعم از خودرو، صنایع بزرگ و معادن و انرژی از جمله دستاوردهای عظیم نظام اقتصادی است که وزارت امور خارجه نیز نقش و سهمی درخور در تحقق آن ایفا کرده است.

در راستای تعامل اقتصادی فعال و پویا با دنیا و تحقق اهداف و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، وزارت امور خارجه تمام دفاتر نمایندگی خود را در خارج از کشور (بالغ بر 140 نمایندگی) بسیج کرده و به‌طور مستمر پیگیر تحقق برنامه‌های اقتصادی مصوب و ابلاغی به این نمایندگی‌هاست.

همچنین حضور فعال دفاتر نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در مراکز استان‌ها، شهرها، بنادر و جزایر کشورمان نیز در تسهیل تبادلات و مراودات استان‌ها با شرکای خارجی و فعال کردن ظرفیت‌های عظیم مناطق مختلف کشورمان، نقش موثری دارد.

علاوه بر تشکیل منظم جلسات ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی به مسئولیت وزارت امور خارجه و با حضور تمام دستگاه‌های مسئول اقتصادی کشور و تعیین قائم مقام وزارت خارجه به‌عنوان مسئول پیگیری برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کشور در بعد خارجی؛ تقریبا همه سفرهای مسئولان وزارت امور خارجه بخصوص سفرها و دیدارهای وزیر محترم امورخارجه به کشورهای دیگر، با پیوست اقتصادی و در معیت هیات‌های اقتصادی و تجاری کشورمان انجام می‌گیرد.

در عرصه پرآشوب و متلاطم جهانی که وضعیت بغرنج و اسفناک موجود در منطقه غرب آسیا بخوبی گویای چنین موضوع بحران‌زده‌ای است و با وجود دشمنان کینه توز بین‌المللی و منطقه‌ای که از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به کشور، ملت و نظام اسلامی ایران دریغ نمی‌کنند؛ ایجاد ثبات و آرامش در روابط خارجی و دفاع از منافع و اهداف کشور و مقابله با فتنه ایران‌هراسی و ایران‌گریزی و اسلام‌ستیزی و بی‌اثر کردن توطئه دشمنان برای تحریم و تحمیل انزوا بر ملت بزرگ ایران؛ رسالت بزرگی است که وزارت امور خارجه با استعانت و یاری حق تعالی و با حمایت ملت بزرگ ایران توانسته بخوبی از عهده آن برآید.

در چنین شرایط پیچیده و پرآشوبی، پیشبرد موفقیت‌آمیز سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، عزم و جزم و تلاش مضاعف دستگاه دیپلماسی را در پی داشته است؛ ماموریتی دشوار در شرایطی خطیر و پر خطر. ملت بزرگ ایران و کشور و نظام اسلامی شایسته بهترین‌هاست.

دکتر بهرام قاسمی - سخنگوی وزارت امور خارجه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها