او طی سه سال و نیم مدیریت خود در سازمان سینمایی با چالشهای خواسته و ناخواسته زیادی مواجه شد که آخرین آن نحوه برگزاری جشنواره فجر سی و پنجم، داوری فیلمهای جشنواره و حواشی مربوط به آن بود. به هر حال هرچه بود، نشد که ایوبی دوران مدیریتیاش را کامل طی کند و دوشنبه گذشته، درحالی که چند ماه بیشتر تا پایان عمر دولت یازدهم باقی نمانده، حکم انتصاب محمدمهدی حیدریان به عنوان رئیس جدید سازمان سینمایی از طرف وزیر ارشاد صادر شد و ایوبی که از استعفا خودداری کرده بود، از سمت خود برکنار شد. حیدریان را اما، تمام سینماگران بخوبی میشناسند. او از قدیمیترین مدیران حوزه سینماست که از سالهای ابتدایی پس از انقلاب به اشکال مختلف در حوزه سینما مشغول به فعالیت بوده و با فراز و فرودهای این حوزه بخوبی آشناست. حالا باید دید تجربه مدیریتی حیدریان باعث چه تغییراتی در سینمای ایران خواهد شد.
ایوبی فضای سینما را آرام کرد
سیدمحمد بهشتی، مدیرعامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی و عضو هیات موسس خانه سینما، عملکرد دوران مدیریتی حجتالله ایوبی در مسند ریاست سازمان سینمایی را در مجموع مثبت دانست و به جامجم گفت: من در جریان اتفاقاتی که منجر به این تغییر و تحول شد، نیستم، اما به عملکرد آقای ایوبی در سازمان سینمایی نمره قبولی میدهم. به این دلیل که در ابتدای کارش با اتفاقاتی که برای خانه سینما رخ داده بود، با فضایی بسیار متشنج و مضطرب در سینما مواجه بود و ایشان با مدیریتی که داشت، جو موجود را آرام کرد و ایجاد همین فضای آرام در سینما کار بزرگی است. به هر حال ایشان کنار رفت و آقای حیدریان به عنوان رئیس سازمان سینمایی انتخاب شد. اهالی سینما بخوبی میدانند که آقای حیدریان کاملا با مقوله سینما و مسائل مربوط به آن آشناست و اولین توقعی که میتوان از او داشت این است که در انجام امور مربوطه موفق شود. درواقع اگر در کارشان موفق نشود اتفاق عجیبی است و امیدوارم با توجه به سوابق کاریاش بتواند قدمهای مثبتی را برای سینما بردارند و شرایط بهتری را برای سینماگران مهیا کنند!
بهشتی با اشاره به گفته برخی از سینماگران که دوران مدیریتی ایوبی را رکورددار جلوگیری از اکران فیلمهای دارای پروانه نمایش مانند «رستاخیز»، «عصبانی نیستم»، «خانه پدری» و... میدانند، توضیح داد: قطعا هر مدیری در دوران مدیریت خودش موفقیتها و عدم موفقیتهایی دارد، اما وقتی در پایان دوره مدیریتی او میخواهیم ارزیابی از روند کاریاش داشته باشیم، باید از ارتفاع و با دیدی گسترده تمام عملکرد او را با توجه به شرایط موجود بررسی کنیم. قطعا توقیف چند فیلم در هر دوره مدیریتی مساله مهمی است، اما در بررسی عملکرد دوره آقای ایوبی صرفا دست گذاشتن روی این موضوع قدری بیانصافی است.
نگاهها به حیدریان مثبت است
مهرداد فرید، دبیر شورایعالی تهیهکنندگان سینما و کارگردان فیلمهای «بیتابی بیتا»، «آرامش در میان مردگان» و... محمدمهدی حیدریان را فردی کارآمد در حوزه سینما دانست و به جامجم گفت: آقای حیدریان فردی ناآشنا به امور سینمایی نیست و از دهه 60 تا به حال سمتهای مدیریتی زیادی در سینمای ایران داشته. بنابراین معادلات موجود بین اهالی سینما و مناسبات متداول در این حوزه را میشناسد، حتی زمانی که وزیر جدید ارشاد آقای صالحی میری هم در این سمت قرار گرفتند از آنجا که پیشینهای در سینما نداشتند، آقای حیدریان را به عنوان قائم مقام خودشان در امور سینمایی انتخاب کردند که البته انتخاب بسیار به جایی هم بود. به همین دلایل به نظرم این تغییر مدیریتی اختلالی در روند برنامههای سینمای ایران بر مبنای سیاستهای دولت یازدهم ایجاد نخواهد کرد. البته اگر من تصمیمگیرنده در این تغییرات بودم ترجیح میدادم آقای ایوبی در این چند ماه باقی مانده از دولت یازدهم بر سر کارشان باقی بمانند، اما درنهایت به نظرم خبطی در زمینه مدیریت انجام نشده و با توجه به سوابق کاری آقای حیدریان، فکر میکنم ایشان با قوت بیشتری نسبت به دوره قبل سکان سینمای ایران را در دست بگیرند.
فرید ادامه داد: من به کارنامه مدیریتی آقای ایوبی نمره قبولی میدهم و به ایشان خسته نباشید میگویم. به نظرم مشکل آقای ایوبی گروههای فشار و گروههای بیرون از سینما بود که بیش از حد روی سینما حساس بودند. آقای ایوبی در ماههای آخر مدیریتشان دست به عصا حرکت میکردند که دلیلش همین حساسیتهای گروههای خارج از سینما بود که به نوعی قدرت عمل را از ایشان گرفته بود. گاهی لازم است که آدمهای خوب قربانی شوند تا امری متعالی اتفاق بیفتد و اتفاقی که برای آقای ایوبی افتاد، شاید باعث شود سینما از بنبستهایی که در آن گرفتار شده خارج شود. منظورم این نیست که آقای ایوبی فردی ناتوان و ناکارآمد بود، اما لازمه خروج از بعضی از بنبستها تغییر مدیریت است.
فرید با تاکید بر اینکه انتظار میرود حیدریان از تجربیات مثبتش در سینما استفاده کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر برنامههای بسیاری پیش روی آقای حیدریان است ازجمله مشکلات در بخش توزیع و نمایش فیلمها، آزادی در تبلیغات موثر، مبارزه با قاچاق فیلم، عدم نمایش فیلم از ماهواره، دانلودهای غیرقانونی از سایتهای اینترنت، راهاندازی VOD در سینما و... که آقای حیدریان باید آنها را احیا کند.
اکنون شرایط به گونهای است که فیلمسازان از 10 درصد از محصول زحماتشان بهره میبرند و 90 درصد باقی به یغما میرود. اگر این 10 درصد استفاده مفید فیلمسازان به 30 یا 40 درصد برسد، حیدریان نمره قبولی خواهد گرفت. درکل برآیند نظرات اهالی سینما نسبت به آقای حیدریان مثبت است و امیدواریم ایشان بتوانند برای تعالی سینمای ایران مفید باشند.
ضرورت ایجاد آرامش و امنیت شغلی
مصطفی کیایی، یکی از اعضای شورای مرکزی کانون کارگردانان که فیلمهایی چون «عصر یخبندان»،«خط ویژه» و... را در کارنامه کاریاش دارد، با تاکید بر ضرورت ایجاد امنیت شغلی در سینما در گفتوگو با جامجم تاکید کرد: اکنون مهمترین مساله سینمای ما ایجاد امنیت شغلی و آرامش است. امیدوارم آقای حیدریان اعتبار و قدرت لازم را به پروانه ساخت و نمایش فیلمها برگرداند. طوریکه وقتی فیلمی با هزار مشکل ساخته میشود و پروانه ساخت و نمایش میگیرد، بتواند در تمام سینماهای کشور اکران شود.
ساناز قنبری
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتوگو با دکتر سیدمرتضی موسویان، ضرورت و اهمیت داشتن دکترین در رسانه و دلایل قوت و ضعف رسانههای داخلی و معاند را بررسی کردهایم
ابراهیم تهامی، مهاجم سابق تیمملی در گفتوگو با جامجم:
گفتوگو با محمود پاکنیت بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون
در گفتوگو با تهیهکننده مستند معروف شبکه سه اولویتهای موضوعی فصل جدید بررسی شد