گزارش ویژه جام‌جم از وضعیت بازار سرمایه طی هفته اخیر

شفافیت مالی چالش جدید بورس؟

از ابتدای هفته جاری، فعالان بازار چشم‌انتظار بازگشایی نمادهای متوقف تالار شیشه‌ای بودند، چراکه اکثر این نمادها به دلیل تعدیل سودآوری و ارائه بودجه سال 96 متوقف مانده‌اند و در صورت بازگشایی این نمادها، می‌توان شاهد نوسان همراه با تغییر قیمت در مقیاس قابل‌توجه بود.
کد خبر: ۱۰۰۷۲۹۷
شفافیت مالی چالش جدید بورس؟

اگر بازگشایی نمادهای متوقف با تأخیر زیاد همراه باشد، معاملات روند کم‌حجم و بی‌رمقی را در روزهای منتهی به پایان سال تجربه خواهد کرد که این روند منجر به افزایش فشار فروش در سایر نمادهای معاملاتی حاضر در تالار شیشه‌ای می‌شود.

در روزهای بی‌رمق بورس اوراق بهادار تهران، گزارش‌های ماهانه به ترتیب در حال انتشارند و به عبارتی، کانون توجه سهامداران بازارسهام شده‌اند؛ موضوعی که می‌تواند سیگنال‌های جالب توجه و مهمی را در ایام پایانی سال 95 و امکان پوشش حداکثری بودجه سال 95 داشته باشد.

احتمال افزایش عرضه

با وجود توقف عرضه‌های اولیه به دستور متولی بازار سرمایه و عدم پذیرش اوراق بدهی جدید طبق اعلام مدیران اجرایی تا پایان سال، تقاضای بازار تا حدودی تقویت شد، اما نکته حائز اهمیت فعالان بازار، احتمال افزایش عرضه با توجه به تسویه اعتباری پایان سال کارگزاری‌هاست.

با تقویت طرف عرضه سهام به علت نیاز به نقدینگی از سوی حقوقی‌های بازار، شاخص در جدال عرضه و تقاضای سهام، روند متعادلی را طی می‌کند.

به‌طور سنتی، بازارسهام برای روزهای پایانی سال باکاهش تب تقاضا همراه می‌شودکه اگر فشار عرضه برآن افزوده شود، شاهد روزهای کم‌ رمق و معاملاتی در دامنه منفی برای روزهای باقیمانده سال خواهیم بود تا کماکان، روند رکود و رخوت بازار ادامه‌دار باشد.

جو بی‌اعتمادی در میان سهامداران

در اولین روز هفته جاری،‌ همایش پرچالشی با عنوان استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالیIFRS، با حضور مسئولان عالی‌رتبه اقتصاد ازجمله وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس‌کل بانک مرکزی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، رئیس‌کل بیمه مرکزی، رئیس سازمان حسابرسی و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در محل سالن همایش‌های صداوسیما برگزارشد که حاوی نکات بسیار جالب توجه و حواشی مهمی بود که کمتر رسانه‌ای به آن پرداخت.

نکته مهم در این همایش، اعلام علنی وجود فساد در جریان نحوه بررسی صورت‌های مالی برخی شرکت‌های حاضر در بورس تهران از سوی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بود؛ پورابراهیمی که پیش از این، عضویت در شورای عالی بورس را در کارنامه خود داشت، از وجود فسادهای بزرگ در اقتصاد کشور انتقاد کرد و گفت: 80 درصد مشکلات فعلی اقتصاد به نبود مدیریت صحیح و فساد و مشکلات نظام اقتصادی بازمی‌گردد.

پورابراهیمی که در روزهای مهم مجلس در جریان تصویب بودجه سال 96 کل کشور، خود را به مرکز همایش‌های صدا و سیما رسانده بود، حرف‌های مهم و درد دل‌های دیگری هم برای حاضران نشست داشت که نشان می‌داد به دلیل سهل‌انگاری یا هر عامل دیگری، فسادهای بزرگی در بورس رخ داده است و گریبان سهامداران را می‌فشارد؛‌ صحبت‌هایی که سالن همایش‌های صدا و سیما را به لرزه درآورد و در حین سخنرانی، حضار به تشویق پورابراهیمی پرداختند؛ تشویق‌هایی که نشان از تأیید صحبت‌های این نماینده کهنه‌کار مجلس داشت.

انتقاد جدی به انتصاب مدیران توسط یک ‌نهاد!

وی رسماً اعلام کرد، انتصاب مدیران در سازمان حسابرسی و همزمان، انتصاب در بیمه و بانک‌ها توسط وزیر اقتصاد، چالش جدی ایجاد کرده و برخی ملاحظه‌کاری‌ها و سهل‌انگاری‌ها، واقعیات اقتصادی را مخفی نگه داشته است و ساختار گزارشگری فعلی پاسخگوی اقتصاد کشور نخواهدبود.

به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، شرکت‌ها و نهادهایی که صورت‌های مالی خود را به شکل شفاف به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه نکنند، اولاً تغییرات ثبتی سالانه برای آنها انجام نمی‌شود؛‌ ثانیاً خدمات بانکی به آنها ارائه نمی‌شود و ثالثاً شخص مدیر اگر اطلاعات را افشا نکند، به لحاظ قانونی متخلف شناخته می‌شود.

پورابراهیمی با تاکید بر این که اولین گام به سوی اقتصاد توسعه یافته، رعایت شفافیت است، خاطرنشان کرد: در کشور کارنامه خوبی در این زمینه به جا نگذاشته‌ایم و براساس آمار سازمان شفافیت بین‌الملل، رتبه 132 از میان 175 کشور را داریم.

وقتی رئیس سازمان حسابرسی سکوت نمی‌کند!

به گزارش جام‌جم، با توجه این که مخاطب اصلی صحبت‌های این نماینده مجلس، رئیس سازمان حسابرسی بود، سهیلی رئیس این سازمان با قرار گرفتن پشت تریبون سالن همایش‌ها اعلام کرد، هم می‌توان پاسخ‌های آقای پورابراهیمی را داد و هم نه!

با این حال، وی گفت: آقای پورابراهیمی! باید همواره با در نظر گرفتن واقعیات اظهارنظرکرد؛ من به عنوان عضو جامعه عالی حسابرسان کشور، درحالی ریاست سازمان حسابرسی را بر عهده دارم که بایدگفت هم‌اکنون فعالیت‌های حسابرسی براساس قانون تجارت مصوب سال 1347 انجام می‌شود و از حسابرسانی که همواره می‌توان آنها را تغییرداد، انتظار معجزه دارم.

وی خطاب به پورابراهیمی، با اشاره به این که جای انتقاد از سازمان حسابرسی در همایش نیست و باید سراغ آن را از کمیسیون اصل 90 مجلس گرفت، گفت: باید از رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پرسید که چرا افشای حقوق مدیران عامل در استانداردهای حسابداری حذف شد.

حقوق مدیران عامل که سازمان حسابرسی عنوان کرد به دلیل ضعف فعالیت، امکان پرداخت‌ سنگین نداشت، به چه دلیل حذف شد؟ به چه دلیل در کمیسیون اصل 90 مجلس درحالی صحبت از سه برابرشدن سقف حداکثر حقوق مدیران عامل شرکت‌ها مطرح بود که پس از هیاهو بر سر آن، درنهایت 60 درصد برای کسانی که متخصص اند یا در مناطق محروم فعالیت می‌کنند، افزایش یافت و به دو یا سه برابر رسید؟ سال 86 شرایط حرفه‌ای ایجاب می‌کرد، با کسانی که میلیاردها تومان خوردند و عده‌ای تخلف کردند، برخورد می‌شد و باید برخورد شود.

در این جنجال و مباحث چالشی روز داغ سالن همایش‌های صدا و سیما، سهیلی‌پور از ارائه توضیحات تکمیلی دست برنداشت و همچنان برای بی‌گناه نشان دادن خویش، سخنرانی‌اش را در حضور مدیران و صاحب‌‌نظران حوزه حسابرسی و شرکت‌های مهم ادامه داد.

اعتقادم را به امضای وزیر نمی‌فروشم

رئیس سازمان حسابرسی تأکید کرد، در حوزه مسائل سیاسی، ‌کارهای بسیاری می‌توان کرد وآقای پورابراهیمی نیز در فضای سیاسی آشناست، ولی من (سهیلی‌پور) از 23 سالگی، کار حرفه‌ای خود را انجام دادم و اعتقاد خود را به امضای یک وزیرنمی‌فروشم؛ این که حکم وزیر وجود دارد و خبری از استقلال سازمان حسابرسی وجودندارد، منطقی نیست.

سهامداران سرگردان

واقعیت‌های فعلی بازار سهام در این روزهای پرتنش، این است که بیشترین آسیب را سهامداران خرد و عمده حقوقی‌های بازار می‌بینند و به راه انداختن جنجال و حواشی باید سه یا چهار سال پیش در ابتدای آغاز به کار دولت به راه می‌افتاد تا برخی سهامداران با برگه‌های شکایت در راهروهای دادسراها و دادگاه‌ها سرگردان نباشند.

بسیاری از سهامداران اخیراً به علت وجود فساد در شرکت کنتورسازی ایران و حساب‌سازی‌های مختلف، زیان‌های سنگینی دیدند که باید برای متولیان بازار و سایر مسئولان، زنگ خطری باشد تا نظارت خود را پیرامون رخدادها و احتمالاً مافیای پشت پرده بازار دقیق‌تر کنند.

محمد صادق‌پور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها