تلفیق اجرام آسمان و پدیده‌های مرتبط با آنها به همراه چشم‌اندازهای زمینی، منجر به خلق تصاویر شگفت‌انگیز می‌شود.
کد خبر: ۱۰۰۶۴۳۴
ماهی که با خورشید در یک قاب نمی‌گنجد!
عکاسان به دنبال ثبت این تصاویر، کیلومترها سفر می‌کنند و ساعت‌ها انتظار می‌کشند. آنها با انجام محاسبات تعیین زمان طلوع و غروب خورشید و اجرام دیگر آسمان یا پدیده‌های کمیابی مثل کسوف و خسوف، پدیده‌های آسمان را میان عوارض طبیعی و معماری خاص زمینی ثبت می‌کنند. در این میان ممکن است تصاویری حاصل ترکیب چند تصویر گرفته شده در زمان‌های مختلف باشد و آن‌هم از ارزش اثر هنری ثبت شده کم نمی‌کند، اما باید توجه داشت در این حالت، تصویر منتشر شده فقط یک اثر هنری زیباست و دقت علمی آن زیر سوال می‌رود. تصویری که اینجا منتشر شده، تصویری زیبا، اما غیرواقعی از ملاقات خورشید و ماه کامل میان دو درخت بلوط است.

ماه کامل، یکی از مراحل تغییر چهره رخ ماه است و زمانی رخ می‌دهد که ماه کاملا مقابل خورشید قرار می‌گیرد و از زمین یک سمت ماه روشن دیده می‌شود. این پدیده در زمین به این شکل دیده می‌شود که همزمان با غروب خورشید، ماه کامل طلوع می‌کند، تمام شب در آسمان است و تقریبا حوالی طلوع خورشید غروب می‌کند. در این حالت، زمین بین ماه و خورشید قرار گرفته است. به این ترتیب، امکان مشاهده ماه کامل و خورشید همزمان در آسمان و در یک قاب تصویر وجود ندارد. بعضی مواقع نیز قرارگیری زمین بین ماه و خورشید در یک خط و روی یک صفحه مداری باعث می‌شود سایه زمین، چهره ماه را بپوشاند و ماه‌گرفتگی (خسوف) رخ دهد. به همین دلیل، خسوف فقط زمان ماه کامل اتفاق می‌افتد و در شب‌های دیگر نمی‌توان ماه گرفته را رصد کرد.

با این توضیح علمی چطور می‌توان تصویر گرفته شده همزمان از ماه کامل و خورشید را توجیه کرد؟ در بسیاری از تصاویری که سوژه یکی از پدیده‌های آسمانی است، به دلیل نورپردازی متفاوت که اجرام آسمانی و اجرام زمینی نیاز دارند، تصویر در دو مرحله ثبت می‌شود. برای مثال، ابتدا تصویری با لنز تله یا تلسکوپ از ماه کامل گرفته می‌شود، سپس تصویر منظره زمینی ثبت می‌شود و بعد این دو تصویر با نرم‌افزارهای ویرایش عکس روی هم قرار داده می‌شوند. در بسیاری از تصاویری که مقیاس‌ها رعایت نمی‌شود، از همین تکنیک استفاده می‌کنند. تصویر مورد بحث در اینجا نیز با همین تکنیک شکل گرفته است.

بِس هَمیتی (Bess Hamiti)، عکاس این عکس، تصویری از خورشید بر لبه افق میان این دو درخت بلوط را ثبت کرده و چند روز بعد تصویر دیگری از ماه کامل گرفته است. سپس این دو عکس با تکنیک فوتومونتاژ به کمک نرم‌افزار روی هم قرار گرفته و چنین تصویر به اصطلاح حیرت‌انگیزی 15 بهمن 95 (3 فوریه 2017) منتشر شده است. اگرچه این عکس از لحاظ علمی تصویر درستی از نحوه حرکت ماه و خورشید را نشان نمی‌دهد و چیزی بیشتر از نمایی زیبا و البته ساختگی هم نیست.

سپیده شعرباف

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها