jamejamnashriyat
نشریات روزنامه جام جم کد خبر: ۱۰۰۴۴۷۹   ۰۳ اسفند ۱۳۹۵  |  ۰۰:۰۱

محققان موسسه داگلاس و دانشگاه مونترال طی تحقیقی درباره تفاوت بین گیمرها (بازیکنان حرفه‌ای بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی) و غیرگیمرها (کسانی که از بازی‌های موبایلی و رایانه‌ای به شکل حرفه‌ای و مدام استفاده نمی‌کنند) دریافتند که گیمرها تمایل دارند تا برای حرکت در محیط‌های اطراف خود از مرکز پاداش‌دهی (تصمیم‌گیری سریع و بدون تأمل) مغز خود استفاده ‌کنند، به جای این‌که مثل غیرگیمرها از بخشی مثل حافظه‌ هیپوکامبوس (مرکز احساسات، حافظه و سیستم عصبی خودکار) استفاده کنند.

نکته بسیار مهم این‌که مدار پاداش و لذت مغز ما تحت این شرایط (که بسیار می‌تواند خطرناک باشد) همیشه در پی کامجویی است که متاسفانه این موضوع در کودکان به بلوغ زودرس منجر خواهد شد و آنان در این فضا به سمت بزه‌دیدگی یا بزهکاری مجازی پیش می‌روند.

درواقع این تحقیق، به پرورش بخش‌هایی از مغز اشاره دارد که رفتارهای انسان را هدایت می‌کند. بنابراین درحالی که تقویت بخش حافظه هیپوتالاموس، موجب تقویت حافظه در افراد و همچنین تقویت عواطف، احساسات و سیستم عصبی خودکار در انسان ‌می‌شود، تقویت‌ مرکز پاداش‌دهی، موجب تقویت تصمیم‌گیری‌های سریع و بدون تأمل می‌گردد که لازمه بازی‌های رایانه‌ای بخصوص بازی‌های سرعتی است.

این امر موجب سطحی شدن تصمیمات و تفکرات شده و تمایلات دستیابی سریع به نتیجه دلخواه (لذت‌گرایی و کام‌جویی) را تقویت می‌کند. به عبارت دیگر، استفاده مداوم از بازی‌های رایانه‌ای یا موبایلی صرفا سرعتی، فرد را عجول، سطحی،کامجو و لذت‌طلب می‌کند.

به نظر می‌رسد با ایجاد ترکیب مناسب از بازی‌های سرعتی، تقویت حافظه، فکری، مهارت‌افزا و متناسب با سن افراد و همچنین اختصاص زمان مناسب، محدود و از پیش تعیین شده، می‌توان از آسیب‌های استفاده از بازی افراطی و مداوم جلوگیری کرد.

استفاده از بازی‌های طراحی شده بومی و داخلی با توجه به بستر فرهنگی و نیازهای کودکان، نوجوانان و جوانان نیز می‌تواند علاوه بر ایجاد امنیت ذهنی و دغدغه‌های فرهنگی خانواده‌ها، به پیشرفت صنعت گیم‌های رایانه‌ای و موبایلی در داخل کشور نیز کمک کند و به مرور به رفع نواقص احتمالی و پیشرفت این صنعت و بومی شدن آن در کشور منجر شود.

به یاد داشته باشیم بخشی از کارکرد بازی‌های موبایلی و رایانه‌ای، عادی‌سازی یکی از انواع سبک زندگی است که اغلب در بازی‌های غیربومی، عامدانه هدف‌گذاری شده یا بدون تعمد اما منطبق با سبک زندگی و الگوهای فکری سازندگان بازی‌هاست و بسته به نوع بازی و محیط طراحی شده آن، به ترویج و عادی‌سازی یک یا چند مورد از انواع خشونت، غارتگری، بی‌بندوباری جنسی و فرهنگی، تثبیت تفکرات لذت‌گرایی و تعیین سبک زندگی غربی (یا فاصله گرفته از فرهنگ بومی و ایرانی)، به عنوان سبک زندگی معیار یا برتر، می‌پردازد.

دکتر لیلا وصالی

استاد دانشگاه

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
نگاه طالبان به ابتکار صلح منطقه‌ای

نگاه طالبان به ابتکار صلح منطقه‌ای

موضوع دیدار هیات طالبان با مقامات جمهوری اسلامی از منظرهای مختلفی قابل بررسی است. شاید ریشه اصلی این مساله به روابط بین طالبان و آمریکا برگردد.

مشتری بانک درگیر شناسه شهاب نیست

مشتری بانک درگیر شناسه شهاب نیست

کد یا شناسه شهاب همان شناسه‌ای است که بانک‌ها مشتری را از طریق آن شناسایی می‌کنند،یعنی برای اشخاص حقیقی کد ملی، اشخاص حقوقی شناسه ملی و برای اتباع خارجی همان شماره فراگیر اتباع خارجی است.

فرانسه بر مدار سیاست اجبار

فرانسه بر مدار سیاست اجبار

سیاست‌های فرانسه طی سال‌های گذشته تابعی از سازوکارهای دیپلماسی اجبار،‌ همکاری‌های حقوقی و فشارهای سیاسی علیه ایران بوده است.

گفتگو

بیشتر
پشت صحنه یک «دعوت نحس»

گزارش جام‌جم از تولید جدیدترین سریال ماورائی تلویزیون که بعد از مدت‌ها قرار است روی آنتن برود

پشت صحنه یک «دعوت نحس»

راه میانبر رشد کسب‌وکار

گفت‌وگو با دکتر علی رودگر، از پایه‌گذاران هک رشد کسب‌وکار در ایران که موجب رشد بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا و بزرگ‌ مقیاس کشور شده است

راه میانبر رشد کسب‌وکار

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
اسرار یک سکه مجازی

اگر از بیت‌کوین، ارزش آن، قوانین خرید و فروش و جزئیات دیگر آن خبر ندارید، این گزارش را بخوانید

اسرار یک سکه مجازی

غائله غربالگری

انتشار اخبار تایید نشده درباره حذف غربالگری اجباری با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شد

غائله غربالگری

پیشخوان

بیشتر